Waar op te letten bij aankoop 111 of 114?

111 114 Metro Mini
theedge

Waar op te letten bij aankoop 111 of 114?

Bericht door theedge »

Mijn vriendin wil graag een rover 111 of 114 aanschaffen, waar moeten we vooral op letten, wat zijn de slechte punten van deze auto en is ie redelijk onderhoudsvrij en betrouwbaar? Waar liggen de prijzen ongeveer voor een model rond bwjr 1994-95?, want zie enorme verschillen als ik bijv. op autotrader kijk.
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

bouwjaar is niet belangrijk, roest en versleten draagarmen zijn de enige zwakke plekken.

Zelfs Kilometers zijn nauwelijks van invloed(tenzij 200.000 KM+), ga dus voor eentje die er goed uitziet, en check het bodywork goed.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Pipmastah216GTi

Bericht door Pipmastah216GTi »

Een 111/114 is op zich een betrouwbare auto. Er zijn alleen wel een paar dingetjes waar je echt op moet letten voordat je er eentje koopt:

-De achterwielkastranden (3x woordwaarde bij scrabble) zijn een zwak punt mbt roest. Bij mijn GTa vielen ze er op een gegeven moment letterlijk uit van ellende :cry:

-Het hydragas systeem is een veersysteem waar de meeste "normale" garages geen snars van begrijpen. Dit moet gesmeerd en op druk gehouden.
Ik zou in ieder geval de veerbollen checken op roest en vooral of de auto de goede hoogte heeft. Vaak worden 100 series "verlaagd" door wat vloeistof uit de bollen te laten lopen, maar als dat niet op een juiste manier gebeurt dan help je het systeem binnen de korste keren om zeep.

-Mijn GTa stond ook te laag icm te weinig doorsmeren, waardoor de achterwielophanging gaar was en ik de draagarmen kon vervangen. Duur grapje dus. Je kunt dit vaak zien doordat de wielen naar binnen gaan staan (camber).. Als de achterophanging niet gesmeerd wordt (zoals die van mij toen) dan kunnen je achterwielen letterlijk afbreken! :shock:
Ik zou hier dus vooral even op letten.

-Verder zitten K-series motoren (zoals ook gebruikt in bijv. de 200, 400 en 25, 45 en MGF) technisch gezien heel ingenieus in elkaar. Ze zijn licht en soepel. Het grootste nadeel ervan is dat de kopppakking een zwak punt is. Check daarom de kleur van het expansievat van de koelvloeistof (donkerbruin is slecht!) en de onderkant van de oliedop (mayonaise is een slecht teken-> water in je olie)
Check bovendien of de temperatuur van de motor netjes in het middengebied blijft.

-Ik zou ook even vragen naar de algemene staat van onderhoud (dealer onderhouden? en evt. onderhoudsgeschiedenis)... en check of bijv. de distributieriem vervangen is als hij meer dan 100.000 heeft gelopen.

Nu even positief :mrgreen: :
De 100 serie blijft een geweldig scheurijzertje met fijne motoren (zoals de 114GTi Mpi, waarbij de straatstenen je om de oren vliegen :twisted: ) goede stuurkarakteristieken (zonder stuurbekrachtiging!) en een goede zitpositie voor zijn klasse (probeer maar eens in een peugeot 106 te zitten, ik ben 2 meter :D )

Voor de afmetingen zijn het comfortabele auto's. Eens zelfs winnaar in de touringklasse (behalve GTa/i dan, die zijn kneiterhard geveerd, maar daar krijg je ook weer veel voor terug).

Bovendien zijn het zuinige auto's in verbruik, verzekering en wegenbelasting. Ik zou er zo weer eentje kopen, maar had toch iets groters nodig (216GTi). Maar goed, genoeg geluld... Als 2e auto is het een prima keuze. Ik zou voor een goed onderhouden 114GTa uit '94 met rond de 120000km op de teller en een jaar APK zo'n 1500 euro neertellen.

Succes met je aankoop :)
MARTIN
MG-R Core

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: ik heb nog een 111 in de aanbieding.
Afbeelding
theedge

Bericht door theedge »

Wat moet ie kosten? kmstand,bouwjaar,foto's.
MARTIN
MG-R Core

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: Afbeelding

111c
km - 150 dkm
22-4-1991
apk tot nov 2006

nieuwe uitlaat
houten stuur+pook

750 euro
more pics http://www.picturetrail.com/gallery/vie ... id=3051283
Afbeelding
Pipmastah216GTi

Ziet er goed uit! Strak in de lak voor de leeftijd!
Lukas

Bericht door Lukas »

Mag ik daar aan toevoegen dat de 1.1 echt extreem zuinig is. Vorig weekend heb ik in mijn 111L bijna 1000km gereden (4x Eindhoven - Zutphen, 2x Eindhoven - Den Haag) Allemaal voor 90% snelweg en ik kwam uit op zo'n 1 op 18!
Met ritjes naar mn werk is dit zo'n 1 op 15.

Nu rij ik wel gewoon, rustig, doortrappen heeft geen zin want dan kan je beter iets met meer pk's kopen :)
theedge

Bericht door theedge »

He MARVON, ik heb even gekeken hoever t rijden is naar jouw woonplaats om de auto te bekijken maar dat is toch net een stukje te ver aangezien ik uit t noordelijkste puntje van nederland moet komen.
Mark16v
MG-R Freak

Bericht door Mark16v »

Lukas schreef:Mag ik daar aan toevoegen dat de 1.1 echt extreem zuinig is. Vorig weekend heb ik in mijn 111L bijna 1000km gereden (4x Eindhoven - Zutphen, 2x Eindhoven - Den Haag) Allemaal voor 90% snelweg en ik kwam uit op zo'n 1 op 18!
Met ritjes naar mn werk is dit zo'n 1 op 15.

Nu rij ik wel gewoon, rustig, doortrappen heeft geen zin want dan kan je beter iets met meer pk's kopen :)
LOL nou inderdaad, met mijn 114 GTa 16v met wat mods haalde ik toen meestal niet eens 300km op een tank, ongeveer 1 op 10 dus :P :P
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
Pipmastah216GTi

Tsja, maar er zit dan ook een tankje in ten grote van een colablikje (33l of zo, of was een cola blikje 33cl?) :twisted:

<offtopic mode>

AARGH! Hoe krijg ik die @#$$ bouten van m'n kat los??? :wall:

</offtopic mode>
MARTIN
MG-R Core

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: gewoon warm stoken met b.v.een soldeerbrander.
als ze donkerrood zijn draai je ze zo los.
lukt dat niet vraag dan aan iemand of die een moerensplijter heeft.
Afbeelding
Pipmastah216GTi

Okay ThX, beetje link alleen.... Ik hoop niet dat ik de tank raak :shock: ...... :mrgreen:
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Pipmastah216GTi schreef:Tsja, maar er zit dan ook een tankje in ten grote van een colablikje (33l of zo, of was een cola blikje 33cl?) :twisted:

<offtopic mode>

AARGH! Hoe krijg ik die @#$$ bouten van m'n kat los??? :wall:

</offtopic mode>
Minder dan 33L zelfs, en die bouten moeten eigenlijk niet zo'n probleem zijn. Gewoon een dop en/of een rechte sleutel op zetten, en zoveel kracht zetten dat of de moer los komt of de bout afbreekt, in beide gevallen ben je klaar.

Als je niet genoeg kracht kunt zetten onder je auto kun je altijd nog de haakseslijper op de moeren zetten.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Pipmastah216GTi

Aha, afbreken! Thx.. Daar ben ik goed in :twisted:

Afbeelding
Dutch
MG-R Core

Bericht door Dutch »

118GTR schreef: Minder dan 33L zelfs, .
Hoe kan ik dan vorige week 34,6liter getankt hebben??? 114 gti
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
Plaats reactie