Distributieriem vervangen
Distributieriem vervangen
Hallo allemaal,
Om de hoeveel dkm moet de distributieriem vervangen worden bij een 114 GTI MPI hij staat nu op 155 dkm.
Er piept iets als ik wegrijd maar dit gebeurt alleen 's morgens en alleen bij koud en vochtig weer dus ik denk dat de distr.riem vervangen moet worden of licht dat gepiep aan iets anders wie kan me hierin verder helpen.
Groet
Beko
Om de hoeveel dkm moet de distributieriem vervangen worden bij een 114 GTI MPI hij staat nu op 155 dkm.
Er piept iets als ik wegrijd maar dit gebeurt alleen 's morgens en alleen bij koud en vochtig weer dus ik denk dat de distr.riem vervangen moet worden of licht dat gepiep aan iets anders wie kan me hierin verder helpen.
Groet
Beko
Bij mijn GTa stond er 10000km voor, dus als je zeker weet dat 'ie al een keer vervangen is, dan hoef je je geen zorgen te maken. Dat piepen moet idd wel je v-snaar zijn of wellicht een lager in je dynamo. Die tsjirpte bij mij ook wel eens (weet niet hoe jouw geluid klinkt).
Ik hoorde trouwens dat een speciaal productje op de markt is, waarmee je de riemen kunt inspuiten, zodat ze wat soepeler worden, weet alleen niet meer hoe het heet
Ik hoorde trouwens dat een speciaal productje op de markt is, waarmee je de riemen kunt inspuiten, zodat ze wat soepeler worden, weet alleen niet meer hoe het heet

Heb het gepiep (getjirp) dus alleen 's morgens als ik heel koud wegrijd.
Daarnaast heb ik wel eens een raar geluid van de koppeling alsof die slipt ofzo een heel raar geluid wat ik alleen tot nu toe heb gehoord op een auto die een hydraulische koppeling had en bij die autos is het normaal dat je dat hoort, HEEFT EEN ROVER 114 GTI MPI ook een hydraulische koppeling ????????
Groet
Beko
Daarnaast heb ik wel eens een raar geluid van de koppeling alsof die slipt ofzo een heel raar geluid wat ik alleen tot nu toe heb gehoord op een auto die een hydraulische koppeling had en bij die autos is het normaal dat je dat hoort, HEEFT EEN ROVER 114 GTI MPI ook een hydraulische koppeling ????????
Groet
Beko
Voor de duidelijkheid nogmaals: dat is je v-snaar (snaar die om je dynamo zit) die te slap hangt. Je start de auto met extra stroomverbruikers en de dynamo moet er hard aan trekken en de v-snaar gaat slippen. dynamo los, iets kantelen en weer vast en 't probleem is verholpen. Distrubutieriem heeft er volgens mij erg weinig mee te maken.Beko schreef:Heb het gepiep (getjirp) dus alleen 's morgens als ik heel koud wegrijd.
Groet
Beko
Later
Robert
Dat heb ik sochtends ook weleens dat geluid met die koppeling, en dat inspuiten van je v snaar is volgens mij maar een tijdelijke oplossing beter gelijk vervangen.
Dus ik denk dat je gewoon je v snaar moet vervangen, zoveel kost dat ook weer niet. En volgens mij kan je dat gewoon zelf doen, ff spanner losdraaien riem eraf , nieuwe erop en weer aanspannen
Dus ik denk dat je gewoon je v snaar moet vervangen, zoveel kost dat ook weer niet. En volgens mij kan je dat gewoon zelf doen, ff spanner losdraaien riem eraf , nieuwe erop en weer aanspannen

De koppeling is gewoon met een kabel, niet hydraulisch. Toevallig heb ik ook last van een geluidje bij mn koppeling, alleen als ik hard optrek. Volgens de dealer duidt dit op een versleten druklager. Slippendekoppeling moet je zo kunnen merken: veel toeren moeten maken voor je uberhaupt weg rijdt.Beko schreef:Heb het gepiep (getjirp) dus alleen 's morgens als ik heel koud wegrijd.
Groet
Beko
Het was altijd 100.000km, maar dit is door rover bijgesteld naar 60.000km en een maximale periode van 4 jaar. Dit heeft natuurlijk gedeeltelijk te maken met het feit dat het aantal garagebezoeken op deze manier toeneemt. (cash voor de dealers dus) Aan de andere kant is het ook waar dat de riem niet eindeloos goed blijft, ook al rijd je minder km's per jaar. Vooral bij een auto (en motor) als een GTI MPI, waarbij veel in hoge toeren wordt gereden is het belangrijk dat je de riem op tijd vervangt. Als je echt twijfelt zou ik het zekere voor het onzekere nemen en gewoon vervangen, dan weet je meteen hoeveel km je zorgeloos kunt toeren. (heb ik ook gedaan bij mijn GTI en doe ik ook met de MGF die ik heb gekocht) is overigens een klein uurtje werk, bij de GTI althans......
Wel een goede riem nemen natuurlijk en niet zo'n namaakding.
Succes!
Wel een goede riem nemen natuurlijk en niet zo'n namaakding.
Succes!