Kleppen stellen na gasinbouw R827?

618 620 623 820 825 827
Plaats reactie
Cees

Kleppen stellen na gasinbouw R827?

Bericht door Cees »

Zo'n 9.000km terug is m'n Rover 827 (2.7 V6 Hondablok) voorzien van een moderne Landi LSI gasinstallatie :D . Het inbouwbedrijf adviseerde om na 9.000km de kleppen te laten stellen vanwege verschillen in verbrandingstemperatuur en het feit dat LPG loodvrij is.

Een autogasspecialist te Zeist gaf echter aan dat het LPG-systeem van Landi 'zelflerend' is en dat kleppen hierdoor niet gesteld hoeven te worden. Zij schijnen ruime ervaring te hebben met deze motoren.

Vraag: moet ik nu wel of niet de kleppen laten stellen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Cees
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Dat het systeem zelflerend is doet niets met de een eventuele speling op klepstoters.

Aan de andere kant zie ik niet in waarom LPG anders werkt OMDAT het loodvrij is, dat is immers de benzine die er normaal in zit ook.

Ik zou gewoon naar de stoters kijken en aan de hand daarvan wel of niet bijstellen. Bedrijven kunnen zoveel zeggen, maar motoren verschillen gewoon per versie en zelfs per individueel exemplaar.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
vincent

Bericht door vincent »

Verder is het zo dat het 2.7 V6 hondablok hydraulische klepstoters heeft en dus in principe niet gesteld hoeft te worden !!

Enkele de uitlaatkleppen kunnen nog eens een beetje nagesteld worden om het tikken (doen ze op een gegeven moment allemaal) wat minder te maken. Heb ik zelf ook al eens gedaan. Is een beetje werk, maar goed te doen.
Vincent
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

:idea: Ah kijk aan, de D16 motoren niet maar de 2.7 V6 dus wel. Interresant.

mare... als de stoters hydraulisch zijn, wat valt er dan de stellen aan de uitlaatkleppen?
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
vincent

Bericht door vincent »

De uitlaatkleppen zijn via een stoter en tuimelaar verbonden met de hydraulische stoters. Op de tuimelaar zit een instelling, als basis instelling voor de hydraulische stoters.

Om de een of andere reden (de meningen verschillen) gaan deze motoren na ~50.000 Km tikken. Vaak bij koud en stopt als motor warm is. Daarna >50.000 Km wordt het erger en blijft vaak aan.

Bij mij werd het na het stellen iets minder maar is nooit helemaal verdwenen, maar deze had toen ook ~385.000 Km gedaan... ;)

Vincent
Cees

Bedankt voor de support!

Bericht door Cees »

Bedankt voor het 'meedenken'. Ik begrijp dat kleppen stellen na gasinbouw niet echt noodzakelijk is bij deze moteren . En inderdaad hoor je de kleppen bij warme motor minder/ niet. :)

Is het kleppenstellen zelf goed te doen? Bij onze MGB draai ik m'n handen er niet voor om, maar dit motorblok is wel erg intimiderend... :(
Plaats reactie