Ramen achterin beslagen (600 - met foto's)

618 620 623 820 825 827
Paladijn

Ramen achterin beslagen (600 - met foto's)

Bericht door Paladijn »

Nou had ik net als de rest van de straat vanmorgen beslagen ramen, dus gooi je de airco even een tijdje aan en is het probleem weg. Ik heb dus halverwege mijn rit de airco uitgezet en de blower richting het beengedeelte op '1' wat normaal geen problemen opleverd.

Vervolgens stond ik zo'n 10-15 minuten later in de file bij een afrit en begon mijn raam achter snel te beslaan terwijl er bij de rest van de ramen niets aan de hand was. Kan het zijn dat er veel vocht achterin mijn auto hangt? Of weet iemand een andere reden (misschien komt het door het model?)

Ik was bijna op de plaats van bestemming, dus ik heb de moeite niet meer genomen om de airco aan te zetten - plus ik kon meteen wat foto's maken:

Afbeelding
Voor, niets aan de hand...
Afbeelding
Achterraam beslagen en het ruitje ernaast een beetje
Afbeelding
Ja, mijn derde remlicht is weer eens losgekomen :(
Maar het achterraam is hier dus redelijk beslagen
Afbeelding
Hier weer niets aan de hand...
Afbeelding
Ik kon dus amper achterom kijken...

Mijn ramen beslaan wel vaker uiteraard, maar het viel me vooral op hoe het alleen achterin plaatsvond. Het stuk op de snelweg tot de afslag heb ik ook nergens last van gehad terwijl de airco ook toen al uitstond. Heeft iemand enig idee wat de reden kan zijn? Ik zal van't weekend wel eens proberen het vocht wat uit de auto te trekken.
Bart-K
The Big Boss

Bericht door Bart-K »

heb ik ook last van bij mijn 200, komt idd doordat er ergens vocht binnenkomt.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Paladijn

Bericht door Paladijn »

Victor schreef:zou kunnen door vocht in je kofferbak. kan ook doordat de zon op de andere ramen staan.
Je hebt hier toch achteruitverwarming voor?
Vanaf die afslag is het drie minuten rijden naar mijn werk, dan neem ik de moeite niet om mijn airco/achterruitverwarming nog aan te gooien, vooral omdat mijn v-snaar in stilstand nog wel eens wil gaan piepen. (Is naar gekeken door de garage, maar die gaven aan dat hij al heel strak stond). Had ik nog verder moeten rijden dan had ik de airco wel aangezet :)

Het raam besloeg ook pas toen ik in de file stilstond, daarvoor had ik nergens last van (voorheen ook niet gehad). Ik heb wel mijn bijvuljerrycan ruitenwisservloeistof achterin liggen - ik zal zo wel even kijken of die gelekt heeft, maar dat lijkt me sterk. Daarnaast het afvoergootje onder de kofferbakklep nog wel even nagaan op verstoppingen, misschien dat het water daar vandaan kwam. Ik zet in ieder geval dit weekend wel een bakje kattebakgrid achterin - dat schijnt goed te helpen bij vochtproblemen in de auto (mits je niet gaat rijden ;)) en anders heeft de halfords om de hoek vast wel een oplossing.
Victor schreef:De rover 600 staat wel bekend om slechte ontwaseming maar met airco gaat t wel goed. alleen bij mij was t altijd zo dat zodra de airco uit ging je weer vocht had. T leek wel of de condens die de airco produceert (bij de condensor) naar binnen geblazen wordt zodra je de airco uit deed.

Ik had daardoor dilemma: airco uithouden, duurt lang voordat de auto droog is, airco aan dan is de auto wel droog maar lukt t eigenlijk niet meer om de airco uit te krijgen.
Klinkt vervelend, daar heb ik nog niet echt last van gehad eigenlijk... wat wel zo is, als je de airco aan gehad hebt en hem uitdoet, krijg je nog zo'n halve minuut aan gekoelde lucht binnen. Dat moet ergens vandaan komen, dus misschien wel via de condensor.
Edgecrusher

Bericht door Edgecrusher »

Misschien denk ik nu veel te simpel.

De voorruit wordt ontwasemd door de uitblaasopeningen van de roosters.
De voorste zijramen ook.
Hoe verder naar achteren hoe minder het effect van de blazers.
Dus de achterruit zou dan inderdaad het meest/ eerst beslaan.
Dat de achterruit sneller beslaat dan de zijruitjes heeft misschien te maken met de stand van de ruit. (de achterruit ligt vrij vlak)

Wanneer je echt een vochtprobleem zou hebben zal alles wel beslaan.
Ook de zijruiten, dus ik denk niet dat je een lekkage hebt.

Gewoon lekker in de zon parkeren en dan alles goed open zetten.
(natuurlijk wel de auto in de gaten houden!!! :lol: )
mark_m

Bericht door mark_m »

heb ik ook vaak last van met mn 620,vooral in de herfst en winter en als het een beetje vochtig is buiten.
....maar bij mij kan het ook nog van de verstopping van de parafaan zijn 2 jaar terug waardoor er minstens 3 liter water door de ventilator naar binnen kwam nadat ik de auto had gewassen met de brandslang.
duurde zeker een maand voordat alles droog was :|

maar een grote vochtvreter kan ook helpen heb ik gemerkt,vooral als de auto langere tijd stilstaat.

verder kijken of het onder alle matjes droog is,en of het onder het reserve wiel droog is.

de ruiten goed schoonmaken kan ook helpen heb ik gehoord,ik vraag me alleen af waarmee?
ontvetter uit spuitbus om het zaakje vetvrij te krijgen??? :?:
Paladijn

Bericht door Paladijn »

mark_m schreef:heb ik ook vaak last van met mn 620,vooral in de herfst en winter en als het een beetje vochtig is buiten.
....maar bij mij kan het ook nog van de verstopping van de parafaan zijn 2 jaar terug waardoor er minstens 3 liter water door de ventilator naar binnen kwam nadat ik de auto had gewassen met de brandslang.
duurde zeker een maand voordat alles droog was :|
De parafaan is dat blok waar de ruitenwissers en de waterafvoer voor in zitten? Dan zit ik naar aanleiding van jouw probleem regelmatig te controleren of de boel daar niet vol zit met bladeren :)
mark_m schreef:maar een grote vochtvreter kan ook helpen heb ik gemerkt,vooral als de auto langere tijd stilstaat.

verder kijken of het onder alle matjes droog is,en of het onder het reserve wiel droog is.

de ruiten goed schoonmaken kan ook helpen heb ik gehoord,ik vraag me alleen af waarmee?
ontvetter uit spuitbus om het zaakje vetvrij te krijgen??? :?:
Ik kon nergens vochtplekken vinden achterin, dus waarschijnlijk is het zoals edgecrusher aangeeft een voorspelbaar iets. Het verbaasde mij nogal omdat ik het nog niet eerder zo had meegemaakt, maar ik heb mijn auto ook pas vanaf Februari. Ik zal me er wel op voorbereiden dat't deze winter vaker voor gaat komen, maar de airco lost het hopelijk wel op.

De ruiten schoonmaken zou inderdaad goed moeten werken - ik had laatst het stuk voorruit voor me schoongeveegd met het doekje wat je bij de shell wasbeurt krijgt, waarna de dag erop de voorruit half bedekt was met vocht (het gedeelte wat ik had schoongemaakt dus niet :)). Waarschijnlijk is er wel een soortgelijk middel om in de auto te gebruiken, je ziet ze in ieder geval regelmatig te koop staan. De vraag is dan alleen welk middel goed werkt...
mark_m

Bericht door mark_m »

maar bij mij zat de parafaan vanbinnen verstopt,want onder de parafaan heb je aan de buitenkanten een opening naar beneden met een rubber flapje ertegen,en bij dat stukje rubber was het vuil opgehoopt.
en dat rubber heb ik weggehaald,zodat het niet zo snel nog een keer gebeurt
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Je dak zou kunnen lekken!!
Moet je even die zwarte rubberstrips die in de lengte richting over je dak lopen losnemen en dan kijken of er roest onder zit en of de lasnaden mooi gelijkmatig zijn.

Bij mijn auto zat er ruimte tussen de lasnaden en liep er water naar binnen.
Was minimaal maar toch genoeg om de zelfde klachten als jou te genereren.
(zowel bij mijn 600 als 200)
Bam.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
mark_m

Bericht door mark_m »

bam schreef:Je dak zou kunnen lekken!!
Moet je even die zwarte rubberstrips die in de lengte richting over je dak lopen losnemen en dan kijken of er roest onder zit en of de lasnaden mooi gelijkmatig zijn.

Bij mijn auto zat er ruimte tussen de lasnaden en liep er water naar binnen.
Was minimaal maar toch genoeg om de zelfde klachten als jou te genereren.
(zowel bij mijn 600 als 200)
Bam.
kan je die strips er gewoon uittrekken?
of breek ik dan wat af?
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Je moet hem een klein stukje naar voren of naar achteren schuiven en dan komt hij los.

In het midden kan je hem zo optillen.

Bam.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Paladijn

Bericht door Paladijn »

Bedankt voor de tip, ik zal het vanmiddag eens controleren.
mark_m

Bericht door mark_m »

zal wel vies zijn onder die strip,kan je dat gewoon schoonspuiten met de slang?
mark_m

Bericht door mark_m »

nou,gecontroleerd en het lijkt in orde,de lasnaden zijn trouwens al afgekit met groene kit in de fabriek,verder heb ik er water in laten lopen en de afvoertjes aan beide kanten die onder de ramen verdwijnen lijken ook goed zijn werk te doen.

dus dan maar gewoon een vochtvretertje in de auto houden?
Paladijn

Bericht door Paladijn »

Bij mij is het inderdaad ook netjes afgewerkt, ik heb het alleen nog niet met water getest. Ik zal van't weekend nog eens wat vochtvreters plaatsen en kijken of dat helpt.
D. Buijs

Bericht door D. Buijs »

Kofferbak/deur opengestaan in de stromende regen ?(kon bijna niet missen deze week :evil:
mark_m

Bericht door mark_m »

ik heb de oplossing,of in elk geval een remedie tegen de beslagen ramen.
ik rijd er niet zo heel vaak mee,1 of 2 keer per week een lange rit.

koop bij de gamma of zoiets een vochtvreter mini ,deze is rond van vorm en kan je perfect klemmen onder de beugel van de passagiers stoel waar je je stoel mee kan schuiven,nog wel een doekje eronder doen uiteraard just in case :roll:

en als je uitstapt de circulatie op gesloten houden,hij heeft de hele week stilgestaan en vanochtend met dat druilerige natte weer niks geen condens,gewoon helemaal niks :twisted:

maar toen ik de circulatie op open zette na 20 km kreeg ik weer last van condens,ik denk omdat het buiten natuurlijk zo vochtig was vanochtend.

ik vraag me af of er ergens nog een ventilatie filter zit ofzo wat je eruit kan halen,ik heb het model zonder airco
Plaats reactie