kopen?
kopen?
hey, ik heb overlaatst een père total gezet met mn vorige wagen en nu ben ik op zoek naar een 2e hands en ik ben sterk aan het overwegen om mij een rover aan te schaffen (200 reeks of een 25). Ik ken veel van wagens maar NIKS van rover. Zijn er ook enkele nadelen verbonden aan deze wagen (bv duur in wisselstukken bepaalde typische zaken die verslijten, bv bij een passat had je na +-90 000 km al een nieuwe riem aan je been,...) of bepaalde modellen die je niet moet kopen of die beter zijn zoals bvb bij peugeot 306 diesel waarbij degenen die na bouwjaar "99 met hdi motoren zitten.
En heeft rover zijn eigen diesel motoren of gebruiken ze die van andere merken?
Verder vind ik het prijs/kwaliteit gezien een super wagen je hebt een vette optie lijst tegen een normale prijs en vind het raar dat die wagens niet gegeerd zijn op de occasie markt, waarom eigenlijk?
mvg,
tibu
En heeft rover zijn eigen diesel motoren of gebruiken ze die van andere merken?
Verder vind ik het prijs/kwaliteit gezien een super wagen je hebt een vette optie lijst tegen een normale prijs en vind het raar dat die wagens niet gegeerd zijn op de occasie markt, waarom eigenlijk?
mvg,
tibu
- Striker
- MG-R Freak
Uit je tekst begrijp ik dat je op zoek bent naar een diesel. De diesel motor die Rover gebruikt in de 200 en 25 zijn L-serie Rover motoren, dus niet van een ander merk.
Het zijn enorm betrouwbare en prettige motoren. Wel zou ik aanraden om naar een model met intercooler te kijken (SDi of TDic, 105pk), het model zonder intercooler (86pk) mist wat vermogen.
Buiten de standaard zaken waar je bij de aanschaf van een auto op moet letten (de riem hoeft overigens pas bij 150.000 km vervangen te worden bij een Rover diesel) zijn er eigenlijk weinig punten waar je bij deze auto op moet letten. De krukas keerringen schijnen weleens wat te lekken, controleer ook even of de scharnieren van de kofferdeksel geen roest vertonen.
Het zijn enorm betrouwbare en prettige motoren. Wel zou ik aanraden om naar een model met intercooler te kijken (SDi of TDic, 105pk), het model zonder intercooler (86pk) mist wat vermogen.
Buiten de standaard zaken waar je bij de aanschaf van een auto op moet letten (de riem hoeft overigens pas bij 150.000 km vervangen te worden bij een Rover diesel) zijn er eigenlijk weinig punten waar je bij deze auto op moet letten. De krukas keerringen schijnen weleens wat te lekken, controleer ook even of de scharnieren van de kofferdeksel geen roest vertonen.
Re: kopen?
Het enigste grote nadeel van de Rovers is de dagwaarde. Dus voor jou een pluspunt. Rover had / heeft een slechte naam qua auto's bij sommige mensen. Maar je koopt ook weer een auto die niet iedereen heeft. En leuke modellen.
Je moet bij de benzinemotor alleen goed letten op de koppakking, die is nogal gevoelig, dus check effe de olie en koelvloeistof. En uiteraard de distributieriem (is bij elke auto). En de auto heeft nogal last van piepjes en kraakjes, maar voor de rest een goede auto met goede rij eigenschappen.
Rover heeft in de 200/25/400/45/600 een eigen ontworpen dieselmotor, de L serie. In verschillende vermogens 85 pk (zonder intercooler), 105 pk en de 100 pk. De 100 pk zit in de 25/45, iets minder pk, hoger koppel. Een goede betrouwbare motor.
In de 75 zit een gemodificeerde BMW 2.0 L dieselmotor uit de 3 serie, 115 of 130 pk. Ook een goede betrouwbare motor.
Dus succes met de aankoop.
Je moet bij de benzinemotor alleen goed letten op de koppakking, die is nogal gevoelig, dus check effe de olie en koelvloeistof. En uiteraard de distributieriem (is bij elke auto). En de auto heeft nogal last van piepjes en kraakjes, maar voor de rest een goede auto met goede rij eigenschappen.
Rover heeft in de 200/25/400/45/600 een eigen ontworpen dieselmotor, de L serie. In verschillende vermogens 85 pk (zonder intercooler), 105 pk en de 100 pk. De 100 pk zit in de 25/45, iets minder pk, hoger koppel. Een goede betrouwbare motor.
In de 75 zit een gemodificeerde BMW 2.0 L dieselmotor uit de 3 serie, 115 of 130 pk. Ook een goede betrouwbare motor.
Dus succes met de aankoop.
- Striker
- MG-R Freak
De slechte naam van Rover komt met name door de zgn. "autokenners" die denken dat alleen wat uit Duitsland of Japan komt goed is. Dit wordt nog versterkt door de onnozele autojournalisten die elkaar allemaal napraten en gesponsord worden door de grote merken
. Het is een imago-probleem waar MG-Rover waarschijnlijk maar moeilijk van af zal komen.
Jaren geleden (eind jaren 70, begin jaren 80) was de bouwkwaliteit idd niet al te best, maar tegenwoordig doet het niet meer onder voor de meeste andere automerken (de best verkopende auto's van dit moment, Renault en Peugeot, staan nu ook niet bepaald bekend om hun geweldige bouwkwaliteit
). Verder wordt er over Rover meteen geroepen dat de onderdelen zo duur zijn. Dit is deels wel waar, maar wanneer je wat verder kijkt dan enkel bij de dealer valt dit erg mee.

Jaren geleden (eind jaren 70, begin jaren 80) was de bouwkwaliteit idd niet al te best, maar tegenwoordig doet het niet meer onder voor de meeste andere automerken (de best verkopende auto's van dit moment, Renault en Peugeot, staan nu ook niet bepaald bekend om hun geweldige bouwkwaliteit

- 118GTR
- MG-R Core
- Contacteer:
NEEN, perkins is nog veel ouder(denk aan het allegro tijdperk en eerder).Mark214 schreef:is het trouwens niet zo dat de Rover/MG diesel een Perkins motor is? dat zou betekenen dat het geen ''echte'' rovermotor is.
(tevens de eerste keer dat ik hier iemand verbeter)
Mark
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
-
- Moderator
- Contacteer:
.. eh .. wat betreft diesels is mijn kennis van zaken nihil .... maar ik weet wel dat (gevalletje klok klepel) iemand een keertje vreselijk de mist in is gegaan met beweringen omtrend RoverDiesel en Perkins.
.... 'k heb alleen geen idee meer hoe dat dat nou zat
So enlighten me please
** inmiddels gedaan door 118GTR **
.... 'k heb alleen geen idee meer hoe dat dat nou zat

So enlighten me please

** inmiddels gedaan door 118GTR **
Laatst gewijzigd door Järv op di mar 29, 2005 5:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
You can go fast ... but I can go anywhere.
Bij mij (dieselmotor) moest de riem (volgens mijn gegevens & kaartje in de auto) bij 120000 vervangen worden, maar da's nog altijd meer dan 60000 km bij sommige auto'sStriker schreef: (de riem hoeft overigens pas bij 150.000 km vervangen te worden bij een Rover diesel)

Krukas keerring is wel een goeie om daar op te letten. Daarvan was er bij mij ook eentje naar zijn grootje. Is trouwens wel vrij makkelijk te zien: kap waar distributieriem onder zit was vrij smerig/nat ter hoogte van de onderste riemschijf, wat (bij mij in ieder geval dus) duidde op een lek in een keerring.
- Roverforever
- MG-R Freak
Een Rover is meestal een goede aankoop.
Wat vele ook beweren,de kwaliteit is beter dan gemiddeld.
Laat er geen twijfel over bestaan,de L-motor is van Rover zelf. De Perkins motor lag in de Montego/Clumann uit de jaren 80.
Het is een blok dat zeer veel kilometers kan draaien en staat verboven de CDi van MB,de DTi van *SLOPEL* (verschrikkelijk lelijk merk die hier op het forum niet genoemd mag worden) of de dCi van Renault wat betrouwbaarheid betreft. De krukasbourages zijn mischien wel het enige waar je moet op letten. Als je voor de 25 gaat kan je hem ook met 113pk krijgen.
Wat vele ook beweren,de kwaliteit is beter dan gemiddeld.
Laat er geen twijfel over bestaan,de L-motor is van Rover zelf. De Perkins motor lag in de Montego/Clumann uit de jaren 80.
Het is een blok dat zeer veel kilometers kan draaien en staat verboven de CDi van MB,de DTi van *SLOPEL* (verschrikkelijk lelijk merk die hier op het forum niet genoemd mag worden) of de dCi van Renault wat betrouwbaarheid betreft. De krukasbourages zijn mischien wel het enige waar je moet op letten. Als je voor de 25 gaat kan je hem ook met 113pk krijgen.
1988 Rover Vitesse & 1994 Rover 620i & 1994 Rover 827Si Coupé & 1995 Rover 827Si Saloon & 1998 Rover 620Si & 2003 Rover 45 1.8 & 2005 MG ZT CDTi+ & 2003 Rover 75 CDTi Tourer & 2004 Rover 75 4.6 V8 RHD & 2015 Volvo V70 T4 Nordic full option