tikkende motor rover 214si mk3

214 216 218 220 25
Plaats reactie
roverfan1980

tikkende motor rover 214si mk3

Bericht door roverfan1980 »

Ik heb sinds dat ik mijn rover gekocht heb last van een tikkend geluid in het vooronder. Het zijn volgens mij de klepstoters. Ik gelijk de olie vervangen maar het getik bleef. Naar de garage gegaan en die vertelde mij dat ik de verkeerde olie gebruikt had. Had er 10w40 ingegooid en moest er 0w30 ingooien. Auto moest toch voor een beurt dus bij de garage laten staan. Echter mijn motor tikt nog steeds en de garage zegt dat het vanzelf over moet gaan met deze olie. Heb inmiddels alweer 6000 kilometer erop zitten en het tikken is wel minder geworden maar nog goed hoorbaar. Vooral als de motor koud en tussen de 1000 en 2000 toeren zijn ze goed hoorbaar. Heeft iemand hetzelfde probleem of weet iemand een oplossing hiervoor? ik wordt namelijk gek van dat getik :(

Ook staat er in de handleiding dat er 50 liter in de tank gaat gaat, echter bij 25 liter gaat er geen druppel meer bij. Iemand ervaring mee?
Fallout

Bericht door Fallout »

Hee dat heb ik nou ook met mn 216SI mk3, maar ik wil het liever geroffel noemen.
Binnenkort wil ik mn rover naar Autobedrijf Van Noort brengen om er naar te laten kijken. Ze schijnen veel verstand van Rover te hebben, dus ik heb goede hoop!

De benzinemeter schijnt erg onnauwkeurig te zijn. Als hij zegt leeg te zijn, kan je er nog kilometers mee rijden. Ik heb overigens nog nooit uitgeprobeerd hoeveel kilometers dat zijn :)
roverfan1980

Onnauwkeurig ok, maar 25 liter ernaast zitten vind ik best veel. ik heb ook contact gehad met autobedrijf van Noort en een goede indruk gekregen Het is voor mij alleen een beetje ver rijden, als je uit Noord-Holland moet komen :shock:
tummeke

Bericht door tummeke »

Van de benzinetank klopt wel een beetje..

Ik tank altijd pas als ie écht helemaal onderin het rode gebied staat, en zelfs dan gaat er pas 35 liter in ofzo...

En weet je zeker dat het het tikken van de kleppen is? Je naalden wil je namelijk ook nog wel eens wat harder horen tikken als ze vuil zijn of iets...
Je zou eens zo'n reinigingsmiddeltje kunnen proberen...
Fallout

Re: tikkende motor rover 214si mk3

Bericht door Fallout »

roverfan1980 schreef:.. Had er 10w40 ingegooid en moest er 0w30 ingooien.
In het boekje staat toch dat er 10w40 in moet? Hoe zit dat eigenlijk met die verschillende soorten olie, wat houden die getallen in?
roverfan1980

in het boekje staat toch dat er 10w40 in moet? Hoe zit dat eigenlijk met die verschillende soorten olie, wat houden die getallen in?

Hoe dichter het getal bij de nul hoe dunner en synthetischer de olie is. Er zit ook een groot prijsverschil tussen. een flesje 0w30 kost gemiddeld 50 euro. het is aan te raden om voor een sportieve als rover een symthetische olie te gebruiken.
roverfan1980

tummeke
BerichtGeplaatst: Di Mrt 29, 2005 7:33 pm Onderwerp:
Van de benzinetank klopt wel een beetje..

Ik tank altijd pas als ie écht helemaal onderin het rode gebied staat, en zelfs dan gaat er pas 35 liter in ofzo...

En weet je zeker dat het het tikken van de kleppen is? Je naalden wil je namelijk ook nog wel eens wat harder horen tikken als ze vuil zijn of iets...
Je zou eens zo'n reinigingsmiddeltje kunnen proberen...

Bedoel je een reinigingsmiddel voor je injectiesysyteem? want dat heb ik al geprobeert.
tummeke

Bericht door tummeke »

Juist zoiets bedoelde ik.. En helaas dan dus.. Dan is the next best thing toch je klepstoters denk ik..
roverfan1980

tummeke schreef:Juist zoiets bedoelde ik.. En helaas dan dus.. Dan is the next best thing toch je klepstoters denk ik..
Moeten die dan vervangen worden, kan me namelijk niet voorstellen. De motor heeft pas 120.000 km gelopen en altijd dealer onderhouden. :shock:
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Tja dat kan toch zomaar gebeuren, misschien zit er 1 verstopt of misschien is hij echt kapot.

dat kan gewoon altijd gebeuren, net ff een beetje troep in de olie of aan de monteur zijn handen. Misschien een fabrieksfoutje, die je gewoon niets aan.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
tm

Bericht door tm »

Hoi,

Maakt de motor zo'n kleppend/tikkend geluid?

http://forums.mg-rover.org/attachment.p ... entid=2916

Gr Tom
roverfan1980

tm schreef:Hoi,

Maakt de motor zo'n kleppend/tikkend geluid?

http://forums.mg-rover.org/attachment.p ... entid=2916

Gr Tom

Hee Tom,

Nee zo'n geluid is het niet, je hoort duidelijk getik.

Gr Bram
tm

Bericht door tm »

Oh,

Want als het dit geluid was, dan is de distributieriem 'te strak'afgesteld!
(Heb ik namelijk) waar door je ongeveer dit geluid krijgt tussen de 1500 en 2000 toeren naar mate de auto warm wordt!

WAt het getik dan is weet ik niet? (waarschijnlijk dan toch de klepstoters vlgs de anderen)

Gr Tom
roverfan1980

Autobedrijf van Noort gebeld en het probleem verteld. HIj zegt ook dat het de klepstoters zijn maar dat het niet ernstig is. Schijnt dat je er gewoon nog 100.000 kilometer mee kan rijden! :lol: Het enige nadeel is het geluid dat irriteerd. Klepstoters kunnen wel vervangen worden en op zich zijn de stoters ook niet erg duur, nadeel is echter het uurloon. Ze zijn er wel even mee bezig. Totale kosten +/- 250 euro. Ik wacht nog even hiermee zolang het niet super storend is.

Bedankt voor de reacties!

Greetings Bram.
klaas

Bericht door klaas »

En ikke nog even; ik heb hetzelfde gehad vorig jaar.
Koppakking lag er toen uit bij 150.000 en achteraf na reparatie tikte de motor ook zo. Ik heb me kapot geergerd daaraan. Toch uit uit elkaar laten halen en toen bleek dat 2 stoters zich niet gevuld hadden met olie, de motor ging ook steeds harder tikken. Op gehoor zijn toen de stoters vervangen. Stoter kost zo'n 22 eurie.

Fff benzine tank, die van mij is 55l en ik ga dus pas naar de pomp bij 550km of als het gele lampje echt brand want dan zit er nog zo'n 7 liter in. Inmiddels ken ik de meter wel trouwens.
Plaats reactie