overtuigen om 214i of SI te kopen

214 216 218 220 25
funrider

overtuigen om 214i of SI te kopen

Bericht door funrider »

Ik ben momenteel druk aan het rondkijken voor een nieuwe auto. Ik rij nu nog in een grijskenteken bak rond maar die moet ik vanwege het afschaffen van die regeling dumpen voor bijna niets. Nu wil ik een beetje behoorlijk auto kopen voor tussen de 6000-8000 euro (rekeninghoudend met 1500/2000 inruil in dat bedrag)

Nu kijk ik sinds een aantal weken heel erg positief tegen de Rover214 aan. Maar aangezien ik hier en daar hoor dat onderdelen moeilijk te krijgen zijn en vrij duur zijn. Is dit ook wel zo? Hebben jullie veel problemen (gehad) met jullie Rover en was dit een duur geintje? Ik las hier op het forum dan ook dat iemand om die reden (Dordtenaar) naar Seat is overgestapt.

Ik zit nu te twijfelen tussen de Rover en deze auto's:

Skoda Fabia 1.4 Comfort (8000,- jaar: 2000)
Seat Ibiza 1.4/1.6 (6500/8000,- jaar 98/99)

Grootste nadeel van Skoda = prijs wat mij betreft maar zit wel meestal alles op .. behalve airco maakt m iets duurder.

Op Seat zit standaard niet zoveel maar wel degelijk.

Rover heeft en de looks, en hele pakket van 2 airbags, airco enz.. enkel bekleding bij gewone versie niet echt mooi. En ben bang voor dure reparatie kosten in toekomst. En in Europa moeilijk om dealer te vinden mocht problemen hebben?
Tommer

Bericht door Tommer »

Hoi,

Ik geloof dat je de i (84pk) makkelijk kan ombouwen (gewoon een kwestie van de inlaatklep te tunen) tot Si (103 pk).

Met die dealers valt dat best mee: in alle europese landen zijn er wel.

En met de betrouwbaarheid zit het ook best snor. Hier op't forum kan je terecht voor de gekende mankementjes (de bekendste is lekke dop van koelvloeistofreservoir->te weinig water->koppakking breuk) en zoals je weet: een verwittigt man is er 2 waard.

Voor de rest rijden ze makkelijk tot 300.000km (zie maar op de advertenties op autoweek.nl).

bv. mijn moeders 214 si (1998): nu 130.000km en enkel nog maar uitlaat en andere normale gebruiksstukken (remblokken) moeten vervangen (nog geen schokdempers bv.) + 1x koppakking (+/- 600€) door die domme lekkende dop. Heerlijke wagen om in te rijden!!

Groejtes en succes met de beslissing!
Laat iets weten.

Tom

PS: Met je Rover kan je toch een echte passie opbouwen, iets wat met een mainstream koele Seat of Skada toch nooit zou lukken bij mij.
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Goede keus, minder eenheidsworst.

de 214i is een 8 klepper van 75pk, zeer betrouwbaar maar de 214si 16v is toch wel zeer aan te raden(103 pk)

de 84pk variant van de 16v is pas later gekomen(Rover 25), en die is idd heel gemakkelijk naar 103pk op te schroeven.(geheel gratis als je een beetje handig bent)

betrouwbaarheid is gewoon goed te noemen, er gaat weinig kapot, behalve zo nu en dan een koppakking. Prijzen van onderdelen zijn wel aan de hoge kant, maar gelukkig hoef je daar zelden gebruik van te maken.

mare.... voor 8000 euro kun je met gemak een leuke 200Vi of zelfs een BRM kopen.

Een behoorlijke 214Si met leuke opties is goed te krijgen voor <5000 voor een 1999'er. 1'tje uit 1996 is zelf nog wel voor <3500 te krijgen
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Tommer

Bericht door Tommer »

inderdaad, normaal zijn Rovers 2e hands erg goedkoop, omdat er weinig vraag naar is...select publiek....maak er gebruik van!
funrider

Bericht door funrider »

bedankt voor jullie reacties tot zover. lekker snel ;)
Ik zal toch eerder 6000 uitgeven dan 8000 maar kijk ook naar kostenplaatje op lang termijn. Moet sowieso een auto zijn van tussen 1998-2000 voor leuk SI met beetje weinig op teller (46.000) en airco,2airbags enzo zie ik nu gemiddeld zo'n 6000 voor gevraagd worden via de echte Rover/bovag dealer. Ik ga niet bij een of ander vaag autoshop kopen. half jaar bovag garantie klinkt toch altijd net even beter.

die koppakking is een duur geintje.
stel ik zou die bak van 98 met 46.000 kopen is het verstandig om tegen iets bijbetalen een nieuwe distributieriem in te zetten of kan je dit beter pas bij 60.000 a 70.000 doen .. hoeveel kost zoiets als je door erkende Rover dealer erin laat zetten. Ben zelf (nog) niet zo handig met sleutelen dus ga zeker niet zelf al teveel aan auto sleutelen.
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

neen je kunt rustig wachten tot tenminste 60.000, het originele termijn was 100.000 en eigenlijk is dat alleen maar terug geschroeft naar 80 en later 60.000. Zodat ze een beetje meer aan je kunnen verdienen.

zorg wel DAT het gebeurd, want garages weten het bovenstaande ook. en het gebeurd dan ook wel dat een auto met 150.000 op de teller de originele distributie-riem breekt met als gevolg een hoop motorschade. Terwijl volgens de papieren er al twee nieuwe riemen geplaatst waren.

Maar bedrijf a weet dat de riem het wel houd tot 120K en vervangt dus niet, en bij bedrijf b@120k gaat men ervan uit dat hij bij 60K vervangen is en dat hij het dus wel trekt tot 180K.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
MGPete
MG-R Freak
Contacteer:

Bericht door MGPete »

funrider schreef:half jaar bovag garantie klinkt toch altijd net even beter.
Half jaar Bovag garantie betaal je voor. Bovendien zorgen dealers er echt wel voor dat er het eerste halfjaar niets met de auto gebeurd.
Als er iets gebeurd met de auto dan is het wel na het eerste half jaar... makkelijk en dubbel verdienen voor die lui :roll:

C Ya
Pete
AfbeeldingAfbeelding
2005 MG ZS160VVC (aka Gimz)
1973 MG BGT (aka Maddy aka "The Lady")
funrider

Bericht door funrider »

toch riskant sowieso als je bij niet bij dealer of bovag aangesloten bedrijf met auto zit die blijkbaar toch meer problemen heeft dan bij verkoop vermeld. Dan sta je. Ik wil best wat extra betalen om zeker van te zijn dat ik iets goeds onder mn kont heb of het moet van een goede bekende zijn geweest die heel netjes reed maar dat soort mensen ken ik niet echt :)
MGPete
MG-R Freak
Contacteer:

Bericht door MGPete »

Die garantie heb je volgens mij sowieso al door het feit dat zo'n dealer bij de Bovag aangesloten zit... hij zal je waarschijnlijk geen wagen verkopen die binnen korte tijd uit elkaar donderd.

C Ya
Pete
AfbeeldingAfbeelding
2005 MG ZS160VVC (aka Gimz)
1973 MG BGT (aka Maddy aka "The Lady")
funrider

Bericht door funrider »

inmiddels nog even rondgevraagd bij vrienden en bekenden en andere Rover rijders. Nu hoorde ik afgelopen vrijdag toch 2 exact dezelfde verhalen. Van twee Rover 600 rijders begreep ik dat die geen enkel problemen hadden maar toen ik ze zij dat ik keek voor een 200 serie werd er door allebei gelijk geroepen dat ik dat beter niet kan doen omdat er in de 200 serie geen Honda motor zou zitten. Ook hoorde ik dit van een Honda dealer die ook een rover 600serie bak had staan waar zij zo af en toe in reden en super enthousiast over waren. Ik wil absoluut geen 400 of 600 serie rijden maar een 200 maar al deze verhalen brengen mij toch meer aan het twijfelen om een Rover 214 met Engelse rover motor te kopen Zijn er ook 200 met Honda motor? En dan heb ik het over '98/ 99 modellen... Of zitten die pas weer in de '00 van de 25?

Ik las al ergens anders op het forum dit:
"Nee, een 214 uit '96 is een mk3 (ronde model), deze zijn alleen met Rover motoren geleverd. De mk2 216 (tot '95) had een Honda motor."
funrider

Bericht door funrider »

Ook kwam ik dit bericht tegen hier op het forum.. kan ik dus het beste voor een auto gaan van na april '99 ? Tot wanneer zijn eigenlijk de 200 serie gebouwd eind '99 toch?

"Wat betrefd de BRM, die is net zo storingsgevoelig (of ongevoelig, hoe je het wilt noemen) als elke andere Rover 200. Het enige dat ik je kan melden is dat je op de koppakking moet letten, als de auto van mei 99 is vrees ik dat er nog niet het 'nieuwe' type koppakking inzit."
Frekkel
MG-R Freak

Bericht door Frekkel »

de mk3 is enkel met de k-series te verkrijgen.
en ik heb er nu al 3 gehad, en nog nooit miserie mee gehad.
hier en daar hoor je wel van problemen met de koppakking maar verder nix ernstig.
Ze presteren veel beter dan andere merken en kosten evenveel in onderhoud. vooral de 214, wat de meest logische keuze is. tenzij je voor prestaties gaat, neem dan de vvc :twisted:
MG ZR S1800
funrider

Bericht door funrider »

ik kijk net even op autotrack qua prijs voor een iets nieuwere 25 serie. Ligt daar ook een Rover motor in of is dat weer Honda?
Ik lees veel te veel slechte verhalen over die koppakking.
Järv
Moderator
Contacteer:

Bericht door Järv »

Mijn vriendin d'r fiat heeft ook een verrotte koppakking op dit moment ... kan dus met iedere auto gebeuren en is niet merkgebonden ;)

ligt trouwens een Rover blok in .. in zo'n 25.
You can go fast ... but I can go anywhere.
Bart-K
The Big Boss

Bericht door Bart-K »

toch weer dat gezeur over die koppakking :evil:
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
funrider

Bericht door funrider »

maar dit verhaal klopt: "als de auto van mei 99 is vrees ik dat er nog niet het 'nieuwe' type koppakking inzit." dan kan ik beter een 25er kopen uit 2000 voor 7000 euro dan dat ik een 214 uit 98 koop met de kans op. Snap best dat niet overal voorkomt maar toch ik heb geen zin om na 0,5/1 jaar garantie tegen een rekening van 600 euro van nieuwe koppakking aan te kijken. Maar het wordt toch wel bijna zeker een Rover.
Wat zijn overigens de verschillen tussen de 200 en de 25 puur iets ander design of toch ook onder de motorkap/interieur veel anders. Zie dat bekleding stukje netter is. Stuur ietwat anders. 't nephout zit er ook wel weer in hehe ;)
Plaats reactie