xpowerzzz schreef:Dan gooien we de onafhankelijke tests van MG Enthusiasts maar weg en geloven we nu 'in jouw ogen'.
Over de K&N/Ramair op een MPi:
On the positive side, all the cone filters resulted in a useful power boost- both the K&N 57i and the Ramair installations resulted in an 8 bhp gain.
Tijden mijn RR sessie heb ik precies de zelfde meting gedaan en kwam ik op 5pk winst aan de wielen.
Ik heb ik met één van de personen gesproken die betrokken was bij die uitgebreide MG-World tests. Deze persoon heeft later nog zo'n sessie gedaan met o.a. gesloten systemen als de ITG/Twister/enz maar snapt niet waarom de gains van toen zo groot waren omdat hij komt er nu niet meer aan komt en publiceert de nieuwe data van de gesloten systemen daarom niet op het web.
Ik zeg niet dat mijn test beter was dan die van MG world en weet natuurlijk niet zeker dat de mijne klopt maar heb meer vertrouwen in mijn eigen data dan die van een ander omdat ik er zelf bij was en de grafiek thuis heb liggen.
Maar let erop dat zo'n test meestal gedaan wordt met de achterklep open en het filter dus redelijk koele lucht krijgt. De gevestigde orde in de UK is het er al lang over eens dat je op de F voor (constante?) winst een gesloten systeem moet hebben. Ik ben altijd grote fan geweest van open filters op mijn vorige auto's en heb er dan ook meteen één op mijn F geschroefd. Die heeft er precies een week op gezeten en toen ben ik meteen over gegaan op een gesloten systeem ivm de problemen. De temperatuur test heb ik gedaan door constant 120 te blijven rijden bij een graad of 25 buitenlucht temperatuur. Olie werd met de K&N al snel 110 graden en met het gesloten systeem bleef het bij 95 graden.
Er bestaat wel een speciale "klep" om om je filter heen te zetten icm aanzuigbuizen werkt dat blijkbaar aanzienlijk.