Wie heeft ervaring met een Powerbox?

214 216 218 220 25
Plaats reactie
theedge

Wie heeft ervaring met een Powerbox?

Bericht door theedge »

Ik zit er over na t denken om mn Rover 25 2.0 idt iets sneller te maken. Ik zat al te denken aan chippen maar er zijn ook powerboxen die je tussen de computer kunt zetten en die zijn een stukje goedkoper. Heeft iemand ervaring met zo'n powerbox en hoe zijn die ervaringen? Zuipt ie meer, is de pktoename goed te voelen?
Dennis

Bericht door Dennis »

Ik heb me er weleens een klein beetje mee bezig gehouden, maar kan (nog?) niet uit ervaring spreken, maar:

Een powerbox geeft over het algemeen minder vermogenswinst dan een chip. Hhier zijn vast wel uitzonderingen op mogelijk, maar vergelijk bv de P-Box (+20 pk bij de 2.0 IDT) met willekeurige chip zoals bv van DM tuning(+30pk, of zelfs nog wat meer).

Het voordeel wat veel gebruikt wordt bij een powerbox (verkoopargument) is dat je het mee kunt nemen naar een volgende auto. Dat klopt wel, je kunt het systeem vrij eenvoudig weer verwijderen, maar voor verschillende typen auto's / motoren van auto's heb je verschillende typen powerboxen, afgestemd op de brandstofpomp (en wellicht nog meer?), en ga je dan bij de 2.0 IDT kijken waar je deze nog ergens anders in zou kunnen "hergebruiken", dan kom je best wel bedrogen uit, want dat zijn er niet zo veel.

Het goedkoper zijn van de powerbox heb ik nog niet ondervonden; ben ergens geweest waar het beestje 800 euro moest kosten, en op een andere plaats 700 euro. Chip ligt rond de 400 euro (dus óf je hebt een bepaald merk powerbox gevonden wat heel goedkoop is, of je hebt hele dure chips gevonden :) ).

Wat mij overigens wél beviel aan het powerbox gebeuren, is dat er niet met je motormanagement gerotzooid wordt (box zit tussen management en brandstofpomp in); ik bedoel dus, een chip-boer kan dus bv. je max. toerental gaan aanpassen, of de turbodruk (te) ver opschroeven, wat wellicht ook nog schadelijk kan zijn voor de motor. De powerbox kan dit niet (je management blijft zoals het is, alleen de terugkoppeling wordt geflest als het ware -->indirect systeem -->extra toevoeging aan je regelsysteem).

Of ie meer zuipt ben ik ook wel benieuwd naar, want daar kan ik niks van zeggen; de een zegt van wel, de ander zegt van niet (verkooppraatjes).
Kirpeknots

Bericht door Kirpeknots »

Ik rijd al een tijd met een tuningbox. Ik ben er zeer over te spreken.

Meer trekkracht.
Meer vermogen.
Helaas ook meer verbruik en wat rook bij het onderin trappen.

Een chip past overigens de turbodruk NIET aan en een tuningbox ook niet. Wat je wel krijgt is dat de druk in de turbo snel oploopt als gevolg van de heftige verbranding. Ik merkte dat vrij snel omdat de aan en de afvoerslangen van mijn turbo allebij al vervangen zijn.
Dennis

Bericht door Dennis »

Kirpeknots schreef: Een chip past overigens de turbodruk NIET aan en een tuningbox ook niet.
Leg eens uit?
Is het dan fysiek niet mogelijk dat de turbo druk aangepast wordt?
En als dit wel mogelijk zou zijn, wie garandeert mij dan dat het niet zo is?

Zelfde met toerenbegrenzing...heb namelijk wel grafiekjes gezien, waarbij het eindpunt van de toeren ineens wat hoger ligt....lijkt me niet echt de bedoeling...
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

met een chip kun je de turbodruk-beveiliging slopen. Elke turbo kan een hogere druk leveren, echter meestal grijpt de ECU in. Met een chip dus niet meer.

druk verhogen = waste-gate verder dicht schroeven.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Kirpeknots

Bericht door Kirpeknots »

Waste gate is niet direct gekoppeld aan de ECU. That's why. Je kan natuurlijk wel een ventiel in de slang naar de waste gate stuur regelaar doen om hem te foppen.
Dutch
MG-R Core

Bericht door Dutch »

zo'n ventiel moet ik ook nog hebben(geen bleedvalve)
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
Plaats reactie