Automaat probleem!!! HELPPPPP
Automaat probleem!!! HELPPPPP
Sinds 1,5jr ben ik trotse eigenaar van een poepsjieke Rover 75 Diesel. AL die tijd zorgeloos gereden en genoten, tot afgelopen zaterdag. Ik wilde na een rit van 1u mn Rover achterwaarts parkeren op een parkeerplaats, zet de automaat in R.. en de Rover bleef staan. Sindsdien heb ik geen achteruit meer. Alle versnellingen vooruit werken perfekt. In 2008 heeft de automaat al eens een revisie gehad bij de vorige eigenaar op 130.000 km, de olie is toen nog eens ververst geweest op 145.000km. De teller staat nu op 230.000km. Zou het helpen om de automaat eens te laten spoelen bij een specialist?? Volgens hem heb ik 50% kans. Of beter een goede 2dehands automaat zoeken en die laten monteren?? Een revisie is geen optie, veel te duur. Heeft iemand van jullie dat probleem ook al gehad, en hoe toen opgelost??
Re: Automaat probleem!!! HELPPPPP
Dit word reviseren... ik heb het zelfde probleem ook gehad en er moest een volledige bak revisie gebeuren, na zoeken op internet kwam ik een bak voor 1000e tegen en voor 600 euro werd hij er ook nog in gebouwd. , daarna nog 8 jaar met veel plezier mee gereden tot de motor vast liep.....
Re: Automaat probleem!!! HELPPPPP
Oooh jee... ik vrees er ook voor. Spoeling kost 300 euro en is geen garantie dat t opgelost is. En een 2dehands automaat weet je ook niet wat je koopt he.. moeilijk dilemma.
- arjan_m
- MG-R Core
- Berichten: 3507
- Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
- Woonplaats: Vlodrop
- Contacteer:
Re: Automaat probleem!!! HELPPPPP
Het kan allemaal wel meevallen....
Bij het type Jatco automaat (de JF506e) gaat de 'reverse piston' wel eens stuk, wat exact dit probleem heeft.

Dit onderdeel kost een 80-90 euro, en moet dan nog gemonteerd worden.
Daarmee is een revisie dus ook niet meteen nodig.
Laat het monteren wel door een expert doen, dan weet jij ook dat het goed gebeurd.
Wel adviseer ik om de automaat regelmatig te laten spoelen, dat verlengt de levensduur en verhoogt het rijcomfort enorm!
Ik heb zelf een 75 diesel automaat gehad, en daar zonder problemen 150.000 km mee gereden. Geweldige combi, een automaat en diesel!
Bij het type Jatco automaat (de JF506e) gaat de 'reverse piston' wel eens stuk, wat exact dit probleem heeft.
Dit onderdeel kost een 80-90 euro, en moet dan nog gemonteerd worden.
Daarmee is een revisie dus ook niet meteen nodig.
Laat het monteren wel door een expert doen, dan weet jij ook dat het goed gebeurd.
Wel adviseer ik om de automaat regelmatig te laten spoelen, dat verlengt de levensduur en verhoogt het rijcomfort enorm!
Ik heb zelf een 75 diesel automaat gehad, en daar zonder problemen 150.000 km mee gereden. Geweldige combi, een automaat en diesel!

My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Re: Automaat probleem!!! HELPPPPP
Amai heb ik weer stuk bijgeleerd: automaat diesel idem als die van de V6...
Automaat V6 van 1999 heb ik nog liggen.
Automaat V6 van 1999 heb ik nog liggen.
Rover 75 2.0 CDt 2000 man Midnight Blue JQW (huidig)
Rover 75 2.5 V6 2001 aut Raven Black PMF (stock)
Rover 75 2.5 V6 2002 aut Raven Black PMF (stock)
Alpine A310 V6 2.7 1981 man Wit
Flandria Majestic 1959 3 vit
Flandria Parisienne 1962 3 vit

Rover 75 2.5 V6 2001 aut Raven Black PMF (stock)
Rover 75 2.5 V6 2002 aut Raven Black PMF (stock)
Alpine A310 V6 2.7 1981 man Wit
Flandria Majestic 1959 3 vit
Flandria Parisienne 1962 3 vit

Re: Automaat probleem!!! HELPPPPP
Gaan bijna alle automaat met zoveel kilometers kapot? EN hoe zit het met de handgeschakelde bakken?
- arjan_m
- MG-R Core
- Berichten: 3507
- Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
- Woonplaats: Vlodrop
- Contacteer:
Re: Automaat probleem!!! HELPPPPP
De handgeschakelde bakken gaan niet snel stuk.
Wel hebben deze allemaal los van de koppeling, of eigenlijk de hulpcilinder.
Deze is eigenlijk te klein voor het systeem wat resulteert in versleten koppelingsplaten, of soms zelfs een verbrand vliegwiel.
Dat probleem heeft de automaat dus niet, en is eigenlijk redelijk idiot-proof.
Bovenstaand is eigenlijk het enige wat je wel eens hoort, wel natuurlijk je automaat goed onderhouden.
Ik heb een 75 Tourer automaat gehad, na 3 ton liep deze nog als een zonnetje, zonder een enkel rateltje of ontbreken van souplesse.
Dus met regelmaat spoelen, en nieuwe olie indien nodig. Zorgt ervoor dat de automaat echt soepeler blijft schakelen en voorkomt eventuele schades.
Als zeggen garages dat deze niet nodig is en de olie in principe life-long is; geloof ze niet!
Wel hebben deze allemaal los van de koppeling, of eigenlijk de hulpcilinder.
Deze is eigenlijk te klein voor het systeem wat resulteert in versleten koppelingsplaten, of soms zelfs een verbrand vliegwiel.
Dat probleem heeft de automaat dus niet, en is eigenlijk redelijk idiot-proof.
Bovenstaand is eigenlijk het enige wat je wel eens hoort, wel natuurlijk je automaat goed onderhouden.
Ik heb een 75 Tourer automaat gehad, na 3 ton liep deze nog als een zonnetje, zonder een enkel rateltje of ontbreken van souplesse.
Dus met regelmaat spoelen, en nieuwe olie indien nodig. Zorgt ervoor dat de automaat echt soepeler blijft schakelen en voorkomt eventuele schades.
Als zeggen garages dat deze niet nodig is en de olie in principe life-long is; geloof ze niet!
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Re: Automaat probleem!!! HELPPPPP
Dat verklaart dus waarom ik een koppelingsset moest
bestellen voor mijn MG
bestellen voor mijn MG