Aankoopadvies
Aankoopadvies
Waar moet ik op letten. Bij 75 2,5 v6 automaat?
Alle tips zijn welkom
Grt frank
Alle tips zijn welkom
Grt frank
Re: Aankoopadvies
onderhouds historie
Wanneer distributie gedaan voor het laatst.
(gaat bijna nooit weg met nieuwe)
Datum belangrijker dan km.
Dorpels....vooral achterzijde
Remleidingen achter
Handrem(word bij automaat altijd door eigenaar over het hoofd gezien)
Draagarmen en aanverwante onderdelen
Ratel in inlaat plus 2 werkende v.i.s
Werkt alles electrisch(proberen)
Koplampen dof ? Apk afkeur
Banden(let op ongelijke slijtage)
Velgen(rechtsvoor veel beschadigd?....stoeprandrijder met gevolgen voor ophanging)
Vocht in kofferbak
Vocht onder tapijt
Hangende hemel en losse bekleding op deuren is een indicatie
Uitlaat visueel checken, Ga terug onder auto liggen en bekijk de staat van de uitlaat en tevens de draagarmen achter.
Zijn er geen veren gebroken?
Succes
Wanneer distributie gedaan voor het laatst.
(gaat bijna nooit weg met nieuwe)
Datum belangrijker dan km.
Dorpels....vooral achterzijde
Remleidingen achter
Handrem(word bij automaat altijd door eigenaar over het hoofd gezien)
Draagarmen en aanverwante onderdelen
Ratel in inlaat plus 2 werkende v.i.s
Werkt alles electrisch(proberen)
Koplampen dof ? Apk afkeur
Banden(let op ongelijke slijtage)
Velgen(rechtsvoor veel beschadigd?....stoeprandrijder met gevolgen voor ophanging)
Vocht in kofferbak
Vocht onder tapijt
Hangende hemel en losse bekleding op deuren is een indicatie
Uitlaat visueel checken, Ga terug onder auto liggen en bekijk de staat van de uitlaat en tevens de draagarmen achter.
Zijn er geen veren gebroken?
Succes
-
- MG-R Regular
- Berichten: 72
- Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
- Woonplaats: Hilversum
Re: Aankoopadvies
Aanvulling op aankoopadvies.
De dorpels (achter) kunnen idd. dermate inwendig en uitwendig zo verroest zijn, dat een uitvoerige las-reparatie voor een niet doehetzelver veel te prijzig wordt om de auto nog te behouden. Dit is vaak zichtbaar bij wat uitpuilende roest op de dorpel zo'n 35-40 cm onder het achterportier. Bij verdere inspectie blijkt er dan vaak aan de onderkant en achterzijde dat er meer aan de hand is. De dorpel bestaat uit drie in de lengte gelaste delen. Zo is er de zichare buitendorpel- een middenschot - en een binnendorpel die je goed op een hefbrug kunt zien.
Soms is een andere kant van de auto nog verrassend goed. Dus neem idd. even goed de tijd want vele R75 en ZT's zijn zo met prachtig leder en al op de sloop beland.
Tricky is toch wel de doorzwetende koppakking of gevorderde lekke koppakking. Nog meer bekend bij de K1.8 motor. Maar van de 6 cilinders heb ik er ook echt genoeg prachtige exemplaren op sloperijen zien staan. Puur omdat de eigenaar de reparatiekosten de waarde van de auto bijna ziet overstijgen. En natuurlijk de risico's niet wil nemen voor evt. terugkomende koppakking-malaise.
Ik noem het hier met name tricky omdat dit euvel vaak moeilijk te constateren is. Er zijn nogal wat varianten op lekke koppakkingen te ontdekken waarbij je met het blote oog niet veel ziet. Zo zijn geen of moeilijk luchtbellen waar te nemen die je normaliter bij een lekke koppakking direct omhoog ziet komen borrelen. Een en ander heeft ook te maken met het ingewikkelde koelwaterloop systeem via de vele slangen zorgt dat eventuele luchtbellen veel te indirect in het koelwater-vultankje naar boven komen. Bovendien zit de vuldop niet in lijn met de directe koelwater-instroom. En zoals gezegd zullen evt. luchtbellen daardoor dus moeilijk of nauwelijks zichtbaar zijn.
De meest eenvoudige check is dan toch wel de vuldop voorzichtig losdraaien (denk aan druk en dus zeer heet water!!!) en als de druk merkbaar te groot is en blijft, dan is er vaak sprake van een gevorderde lekke koppakking. Vaak ruikt het koelwater behoorlijk naar uitlaatgassen. Gewoon omdat de druk van de zuiger met uitlaatgassen en benzinedamp via het lek in de koppakking in het koelwatersysteem geperst wordt.
Daarnaast is het bij een goed geoutilleerde garage mogelijk om met diverse tests te constateren of er sowieso sprake is van een lekke koppakking.
Maar dat hoort in een ander hokje thuis dan een doorsnee aankoopadvies.
Ik kan na heel wat jaren R75 rijden constateren dat bovenstaande zaken toch voornamelijk de oorzaak zijn geweest voor vroegtijdig beëindiging van het bezit van deze zo mooie chique auto. Heel soms is een hardnekkige computerstoring (ECU) het gevolg tot onnodige sloop. Positief is daardoor toch wel de verkrijgbaarheid van goede gebruikte delen. En nieuw zijn de aftermarket prijzen vaak zeer betaalbaar. Bij Jaguar is dat b.v. meestal heel anders. Dit is ook zeker een aspect wat je bij de aanschaf van een gebruikte auto kunt meenemen.
groet, (nog een) Frank
De dorpels (achter) kunnen idd. dermate inwendig en uitwendig zo verroest zijn, dat een uitvoerige las-reparatie voor een niet doehetzelver veel te prijzig wordt om de auto nog te behouden. Dit is vaak zichtbaar bij wat uitpuilende roest op de dorpel zo'n 35-40 cm onder het achterportier. Bij verdere inspectie blijkt er dan vaak aan de onderkant en achterzijde dat er meer aan de hand is. De dorpel bestaat uit drie in de lengte gelaste delen. Zo is er de zichare buitendorpel- een middenschot - en een binnendorpel die je goed op een hefbrug kunt zien.
Soms is een andere kant van de auto nog verrassend goed. Dus neem idd. even goed de tijd want vele R75 en ZT's zijn zo met prachtig leder en al op de sloop beland.
Tricky is toch wel de doorzwetende koppakking of gevorderde lekke koppakking. Nog meer bekend bij de K1.8 motor. Maar van de 6 cilinders heb ik er ook echt genoeg prachtige exemplaren op sloperijen zien staan. Puur omdat de eigenaar de reparatiekosten de waarde van de auto bijna ziet overstijgen. En natuurlijk de risico's niet wil nemen voor evt. terugkomende koppakking-malaise.
Ik noem het hier met name tricky omdat dit euvel vaak moeilijk te constateren is. Er zijn nogal wat varianten op lekke koppakkingen te ontdekken waarbij je met het blote oog niet veel ziet. Zo zijn geen of moeilijk luchtbellen waar te nemen die je normaliter bij een lekke koppakking direct omhoog ziet komen borrelen. Een en ander heeft ook te maken met het ingewikkelde koelwaterloop systeem via de vele slangen zorgt dat eventuele luchtbellen veel te indirect in het koelwater-vultankje naar boven komen. Bovendien zit de vuldop niet in lijn met de directe koelwater-instroom. En zoals gezegd zullen evt. luchtbellen daardoor dus moeilijk of nauwelijks zichtbaar zijn.
De meest eenvoudige check is dan toch wel de vuldop voorzichtig losdraaien (denk aan druk en dus zeer heet water!!!) en als de druk merkbaar te groot is en blijft, dan is er vaak sprake van een gevorderde lekke koppakking. Vaak ruikt het koelwater behoorlijk naar uitlaatgassen. Gewoon omdat de druk van de zuiger met uitlaatgassen en benzinedamp via het lek in de koppakking in het koelwatersysteem geperst wordt.
Daarnaast is het bij een goed geoutilleerde garage mogelijk om met diverse tests te constateren of er sowieso sprake is van een lekke koppakking.
Maar dat hoort in een ander hokje thuis dan een doorsnee aankoopadvies.
Ik kan na heel wat jaren R75 rijden constateren dat bovenstaande zaken toch voornamelijk de oorzaak zijn geweest voor vroegtijdig beëindiging van het bezit van deze zo mooie chique auto. Heel soms is een hardnekkige computerstoring (ECU) het gevolg tot onnodige sloop. Positief is daardoor toch wel de verkrijgbaarheid van goede gebruikte delen. En nieuw zijn de aftermarket prijzen vaak zeer betaalbaar. Bij Jaguar is dat b.v. meestal heel anders. Dit is ook zeker een aspect wat je bij de aanschaf van een gebruikte auto kunt meenemen.
groet, (nog een) Frank
-
- The Big Boss
- Berichten: 8428
- Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
- Woonplaats: Steenbergen NB
Re: Aankoopadvies
Koop de beste die je kunt betalen.
Goedkoop betekend bij deze auto's op termijn altijd duurkoop, vergeet niet dat mensen auto's vaak verkopen als er duur onderhoud aan zit te komen.
Mocht je een exemplaar op het oog hebben, kun je hem hier altijd even in de groep gooien.
Wellicht is iemand bekend met auto of verkoper en kan je behoeden voor een miskoop.
Ook alvast een waarschuwing vooraf: zodra je een goed exemplaar op de kop hebt getikt ben je verpest voor het leven want het zijn geweldige auto's!
Goedkoop betekend bij deze auto's op termijn altijd duurkoop, vergeet niet dat mensen auto's vaak verkopen als er duur onderhoud aan zit te komen.
Mocht je een exemplaar op het oog hebben, kun je hem hier altijd even in de groep gooien.
Wellicht is iemand bekend met auto of verkoper en kan je behoeden voor een miskoop.
Ook alvast een waarschuwing vooraf: zodra je een goed exemplaar op de kop hebt getikt ben je verpest voor het leven want het zijn geweldige auto's!
'03 MG ZT 190+ -> My forever car
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Re: Aankoopadvies
Op mp staat er een in eindhoven. Bij roto
Re: Aankoopadvies
Ook in drachten bij Fenix een nette
Beide met of nieiwe. Of lange apk
Beide met of nieiwe. Of lange apk
Re: Aankoopadvies
De opmerking van Frank betreffende de eventuele koppakking problemen snap ik niet helemaal .
Voor zover ik geïnformeerd ben komt dit bij de Kv6 in tegenstelling tot de 1.8 k motor niet veel voor .
Misschien kan Marvon als echte kenner hier iets meer over vertellen .
Groet Theo
Voor zover ik geïnformeerd ben komt dit bij de Kv6 in tegenstelling tot de 1.8 k motor niet veel voor .
Misschien kan Marvon als echte kenner hier iets meer over vertellen .
Groet Theo
Mijn voorkeur gaat uit naar incourante bolides daarom in bezit van MG ZS 180 , Sunbeam Sceptre,Sunbeam Rapier en Chrysler 2 litres
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mg-zs-180-2001/
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mg-zs-180-2001/
Re: Aankoopadvies
het komt inderdaad wel eens voor bij een 75 V6.
Vooral de voorste bank.
Maar het is en blijft een zeldzaam iets bij een V6.
Vaak ten gevolge van een warmloper
Vooral de voorste bank.
Maar het is en blijft een zeldzaam iets bij een V6.
Vaak ten gevolge van een warmloper
-
- MG-R Regular
- Berichten: 72
- Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
- Woonplaats: Hilversum
Re: Aankoopadvies
Zoals ik zelf al aangaf komt de lekke koppakking echt veel meer voor bij de k1.8 vier cilinder motor. Maar met regelmaat werden er 6 cilinders voor een koopje aangeboden met de vermelding "lekke koppakking". Daar moet je ook bij bedenken dat voor zo'n voor 6 cilindermotor reparatie zomaar bedragen met drie nullen werden gerekend. De fa. Schut in Soest, maar ook Rutte in Santpoort, van Rijn in Ankeveen. Allemaal sloopbedrijven die met regelmaat 6 cilinders op de stapel hadden staan waar het bekende verhaal aan vast zat. Stuk voor stuk prachtige complete auto's. Ik heb de indruk dat dit allemaal wat minder is geworden. Gelukkig komen de R75 maat ook de ZT steeds meer in handen van liefhebbers. En dat is mooi!
Re: Aankoopadvies
Mocht je er een willen kopen ik weet , die bij Roto staat in Eindhoven is een hele goeie ik heb daar 11 jaar mee gereden na aanschaf van een lexus die ik ook daar gekocht heb, ik heb nog alle onderhouds-rekeningen van die Rover 75 V6 2.5 Kenteken is 23-FK-DK
Re: Aankoopadvies
De Rover staat niet op hun site, het zal toch niet dat....
Safety fast
-------------------------------------
MG-F Mpi 1.8, 07/1998, LQW PUU (verkocht)
MG-TF 135, 07/2003, LEF PUU
Tesla Model 3, 12/2019, Blue
-------------------------------------
MG-F Mpi 1.8, 07/1998, LQW PUU (verkocht)
MG-TF 135, 07/2003, LEF PUU
Tesla Model 3, 12/2019, Blue
Re: Aankoopadvies
Hij staat er nog
Ga volgende week kijken
Alleen zag ik op de foto wel andere eind pijp er zitten...
Ga volgende week kijken
Alleen zag ik op de foto wel andere eind pijp er zitten...
- Rotterdam - Rover
- MG-R Regular
- Berichten: 81
- Lid geworden op: do nov 05, 2015 1:19 am
- Woonplaats: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Aankoopadvies
Kleine aanvulling:MARVON schreef: ↑vr jun 21, 2019 6:25 pm onderhouds historie
Wanneer distributie gedaan voor het laatst.
(gaat bijna nooit weg met nieuwe)
Datum belangrijker dan km.
Dorpels....vooral achterzijde
Remleidingen achter
Handrem(word bij automaat altijd door eigenaar over het hoofd gezien)
Draagarmen en aanverwante onderdelen
Ratel in inlaat plus 2 werkende v.i.s
Werkt alles electrisch(proberen)
Koplampen dof ? Apk afkeur
Banden(let op ongelijke slijtage)
Velgen(rechtsvoor veel beschadigd?....stoeprandrijder met gevolgen voor ophanging)
Vocht in kofferbak
Vocht onder tapijt
Hangende hemel en losse bekleding op deuren is een indicatie
Uitlaat visueel checken, Ga terug onder auto liggen en bekijk de staat van de uitlaat en tevens de draagarmen achter.
Zijn er geen veren gebroken?
Succes
Ik heb nu na vier Rover Tourers (1 x 1.8 en driemaal 2.5) iedere keer problemen gehad met met de draagarmen voorzijde (rammelend geluid bij optrekken en remmen), dus iets waar je zeker op moet letten.
Voorts weet ik dat bij de Saloons je inderdaad goed moet letten op water c.q. roest in de kofferbak, dit komt meestal door water dat via de achterlichten de kofferbak instroomt. (bekend euvel van de 75 Saloon)
Overigens hebben de 75 2.5 ook vaak problemen met de koeling, dus een lekkende koppakking ligt voor de 2.5 net zo op de loer als de 1.8 en de 2.0.
Ik kijk regelmatig op autosites en zoals hier eerder gemeld staan er veel 2.5 met een lekkende koppakking voor een habbekrats te koop.
Als ik iets interessants te koop zie staan dan zal ik dat hier plaatsen.
ik neem aan dat je een Saloon zoekt toch?
Goed weekend allemaal,
Grtz Kees.
Rover 75 Tourer Club 1.8 2002 (2015) Midnight Blue
Rover 75 Tourer Club 2.5 V6 automaat 2003 (2016) Starlight Silver
Rover 75 Tourer Sterling 2.5 V6 automaat 2003 (2019) Moonstone Green
Rover 75 Saloon 2.5 V6 automaat Connoisseur 2005 (2020) Royal/Oslo Blue
Al is je Rover nog zo snel, het CJIB achterhaalt 'm wel!
Rover 75 Tourer Club 2.5 V6 automaat 2003 (2016) Starlight Silver
Rover 75 Tourer Sterling 2.5 V6 automaat 2003 (2019) Moonstone Green
Rover 75 Saloon 2.5 V6 automaat Connoisseur 2005 (2020) Royal/Oslo Blue
Al is je Rover nog zo snel, het CJIB achterhaalt 'm wel!
Re: Aankoopadvies
Mocht je gaan kijken in Eindhoven, ik weet precies wat er aan die rover vervangen en gedaan is. Dus mocht je interesse hebben in die Rover dan hoor ik het wel.
-
- The Big Boss
- Berichten: 8428
- Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
- Woonplaats: Steenbergen NB
Re: Aankoopadvies
De handelaren die een KV6 met 'lekke koppakking' weg zetten hebben er vaak net zo veel verstand van als sommige 'kenners' hier.
De koppakking is geen probleem bij de V6!! De sludge of rook die mensen deze onjuiste conclusie doet trekken is eerder als gevolg van geblokkeerde carterventilatie of een lekkende oliekoeler.
Als er toch een probleem ontstaat is dit 9 van de 10 keer een direct gevolg van slecht of geen onderhoud van mensen die zo'n auto eigenlijk niet kunnen betalen.
Als je op zoek bent naar de juiste informatie over deze motoren zou ik mijn licht eens gaan opsteken bij specialisten zoals bijvoorbeeld Autobedrijf Van Noort in Biest-Houtakker.
De koppakking is geen probleem bij de V6!! De sludge of rook die mensen deze onjuiste conclusie doet trekken is eerder als gevolg van geblokkeerde carterventilatie of een lekkende oliekoeler.
Als er toch een probleem ontstaat is dit 9 van de 10 keer een direct gevolg van slecht of geen onderhoud van mensen die zo'n auto eigenlijk niet kunnen betalen.
Als je op zoek bent naar de juiste informatie over deze motoren zou ik mijn licht eens gaan opsteken bij specialisten zoals bijvoorbeeld Autobedrijf Van Noort in Biest-Houtakker.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Re: Aankoopadvies
Wijze woorden Bart
Mijn voorkeur gaat uit naar incourante bolides daarom in bezit van MG ZS 180 , Sunbeam Sceptre,Sunbeam Rapier en Chrysler 2 litres
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mg-zs-180-2001/
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mg-zs-180-2001/