VIS motoren KV6 vervangen | meer power!
VIS motoren KV6 vervangen | meer power!
Tijdens de laatste beurt bleek bij het uitlezen dat beide VIS motoren overleden waren (VIS power en VIS balance motor, zitten tegen het inlaatspruitstuk aan gemonteerd aan de bijrijderskant, kan je zo zien zitten).
Via Rimmerbros.com beide nieuwe originele VIS motoren besteld en zelf gemonteerd. Makkelijk karweitje waar je alleen een kruiskop schoevendraaier en/of een ratel voor nodig hebt met een flexibel stuk zodat je ook bij 2 lastig bereikbare schroeven kunt die vlakbij het schutbord zitten. Ik - met twee linker handen - was binnen een uur klaar. Iedere VIS motor zit namelijk met 4 kruiskop schroeven vast. That's it.
Tijdens de proefrit bleek het een zeer goede investering (160 euro) te zijn! De motor trekt beter en heeft vooral bij hogere toeren merkbaar meer vermogen. Naar verwachting zal ook het verbruik lager worden omdat de ademhaling van het blok nu weer beter is.
Op de Engelse forums las ik dat het merendeel van de 6 cilinders met kapotte VIS motoren rond rijdt (gaan stuk agv olie in de inlaat, ook zo'n bekend fenomeen schijnt). Volgens Rovee Veenis veroorzaakt dat doorrijden met kapotte VIS motoren (vooral de bovenste) uiteindelijk de rammelende kleppen in de inlaat waar veel van onze auto's vroeg of laat onder lijden.
Dus goed om even te (laten) checken!
Tip: vergeet tijdens het vervangen niet de rubberen pakking over te zetten van de oude naar de nieuwe motor!
Dit zijn de onderdelen:
https://rimmerbros.com/Item--i-MKE100102
https://rimmerbros.com/Item--i-MKE100110
Plaatje: https://rimmerbros.com/Item--i-GRID001713
Succces!
Grn Joris
Via Rimmerbros.com beide nieuwe originele VIS motoren besteld en zelf gemonteerd. Makkelijk karweitje waar je alleen een kruiskop schoevendraaier en/of een ratel voor nodig hebt met een flexibel stuk zodat je ook bij 2 lastig bereikbare schroeven kunt die vlakbij het schutbord zitten. Ik - met twee linker handen - was binnen een uur klaar. Iedere VIS motor zit namelijk met 4 kruiskop schroeven vast. That's it.
Tijdens de proefrit bleek het een zeer goede investering (160 euro) te zijn! De motor trekt beter en heeft vooral bij hogere toeren merkbaar meer vermogen. Naar verwachting zal ook het verbruik lager worden omdat de ademhaling van het blok nu weer beter is.
Op de Engelse forums las ik dat het merendeel van de 6 cilinders met kapotte VIS motoren rond rijdt (gaan stuk agv olie in de inlaat, ook zo'n bekend fenomeen schijnt). Volgens Rovee Veenis veroorzaakt dat doorrijden met kapotte VIS motoren (vooral de bovenste) uiteindelijk de rammelende kleppen in de inlaat waar veel van onze auto's vroeg of laat onder lijden.
Dus goed om even te (laten) checken!
Tip: vergeet tijdens het vervangen niet de rubberen pakking over te zetten van de oude naar de nieuwe motor!
Dit zijn de onderdelen:
https://rimmerbros.com/Item--i-MKE100102
https://rimmerbros.com/Item--i-MKE100110
Plaatje: https://rimmerbros.com/Item--i-GRID001713
Succces!
Grn Joris
Rover 75 2.5 Executive automaat bj 2005
Re: VIS motoren KV6 vervangen | meer power!

helaas zal je vis niet lang mee gaan.
als je de vis van byron ewart rowson had gekocht was je er achter gekomen dat ze van hem niet alleen veel beter zijn ,maar ook nog eens goekoper.
125 pond voor 2 incl verzenden.
de originele zijn te zwak .(en branden soms binnen 20 minuten al door)
lees zijn verhaal maar eens op facebook of op zijn website,
hij zelf is engineer en heeft voor een toeleverings bedrijf gewerk wat aan mg rover leverde.
Re: VIS motoren KV6 vervangen | meer power!
@marvon dat heb ik inderdaad niet gezien / gemist...
Maar goede tip voor iedereen die de VIS motoren wilt vervangen!
Kan je wellicht hier de website delen waar de verbeterde VIS motoren te bestellen zijn? (zo 1,2,3 niet gevonden via Google)
Vwb de originele VIS motoren: ik weet nu hoe de motor hoort te trekken dus als ze weer overlijden, kan ik direct de byron ewart rowson versie kopen. Maar ik hoop dat ze het minimaal een jaar / 30.000km volhouden.
Nog een vraagje: waaraan merk je of je balance, je power of beide VIS motoren defect zijn? (meer trekkracht bij lage toeren en meer vermogen bij hogere toeren is mij nu opgevallen maar weet niet of dat aan 1 van de 2 of aan beide motoren heeft gelegen).
PS interessante materie!

Maar goede tip voor iedereen die de VIS motoren wilt vervangen!
Kan je wellicht hier de website delen waar de verbeterde VIS motoren te bestellen zijn? (zo 1,2,3 niet gevonden via Google)
Vwb de originele VIS motoren: ik weet nu hoe de motor hoort te trekken dus als ze weer overlijden, kan ik direct de byron ewart rowson versie kopen. Maar ik hoop dat ze het minimaal een jaar / 30.000km volhouden.
Nog een vraagje: waaraan merk je of je balance, je power of beide VIS motoren defect zijn? (meer trekkracht bij lage toeren en meer vermogen bij hogere toeren is mij nu opgevallen maar weet niet of dat aan 1 van de 2 of aan beide motoren heeft gelegen).
PS interessante materie!
Rover 75 2.5 Executive automaat bj 2005
Re: VIS motoren KV6 vervangen | meer power!
Goedendag,
Interessant onderwerp .Heb in 10 jaar en 132000 km 2 maal een compleet inlaatspruitstuk vervangen bij mijn Zs 180.
Defecte VIS motoren ....niet dat ik weet .. Bij het omzetten van de inlaatspruitstukken de VIS motoren laten zitten .
Olie cq sludge sporen minimaal . Heb een oliecatch tank gemonteerd en weet dat de meningen hierover verdeeld zijn .
Zo ook mijn kantelende zuigers , de 1 gaat in de stress de ander geeft aan hoort bij concept kv6 .
Weet wel dat de Zs nu ruim over de 260000 km heeft gereden in mijn inziens als een zonnetje .
( kantelen van zuigers is maar ff )
Groetend Theo
Interessant onderwerp .Heb in 10 jaar en 132000 km 2 maal een compleet inlaatspruitstuk vervangen bij mijn Zs 180.
Defecte VIS motoren ....niet dat ik weet .. Bij het omzetten van de inlaatspruitstukken de VIS motoren laten zitten .
Olie cq sludge sporen minimaal . Heb een oliecatch tank gemonteerd en weet dat de meningen hierover verdeeld zijn .
Zo ook mijn kantelende zuigers , de 1 gaat in de stress de ander geeft aan hoort bij concept kv6 .
Weet wel dat de Zs nu ruim over de 260000 km heeft gereden in mijn inziens als een zonnetje .
( kantelen van zuigers is maar ff )
Groetend Theo
Mijn voorkeur gaat uit naar incourante bolides daarom in bezit van MG ZS 180 , Sunbeam Sceptre,Sunbeam Rapier en Chrysler 2 litres
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mg-zs-180-2001/
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mg-zs-180-2001/
Re: VIS motoren KV6 vervangen | meer power!

het beste is contact via facebook
zoek op zijn naam business owner bij B & C disign
theo. dat van de kantelende zuigers is karakter

Re: VIS motoren KV6 vervangen | meer power!
Ha ha ha karakter , die zal ik onthouden als er weer eens een opmerking komt in de trant van.Is het een diesel ...
Mijn voorkeur gaat uit naar incourante bolides daarom in bezit van MG ZS 180 , Sunbeam Sceptre,Sunbeam Rapier en Chrysler 2 litres
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mg-zs-180-2001/
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mg-zs-180-2001/
Re: VIS motoren KV6 vervangen | meer power!
Ik heb zelf via een engelse site een orginele vis motor ( degen boven op ) besteld maar deze was na 3 maanden kapot, ik ga er nu een bij Byron bestellen deze zien er stukken beter uit.
Gr.
Fred.
Gr.
Fred.
- A class of its own
- MG-R Addict
- Berichten: 366
- Lid geworden op: do okt 25, 2018 2:05 pm
- Woonplaats: Zuid-Beijerland - ZH
Re: VIS motoren KV6 vervangen | meer power!
Beste Allemaal,
Zeer interessante materie! Misschien een domme vraag hoor, maar wat doet een VIS motortje eigenlijk en kun je met kapotte VIS motortjes nog “gewoon” rijden?
Erg nieuwsgierig naar jullie reactie(s).
Zeer interessante materie! Misschien een domme vraag hoor, maar wat doet een VIS motortje eigenlijk en kun je met kapotte VIS motortjes nog “gewoon” rijden?
Erg nieuwsgierig naar jullie reactie(s).

Mvg - Raymond van Donk - One of Britain’s Fine Cars.
2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned from 10/2018 to 06/2024)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned from 04/2016 to 05/2024)
2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned from 10/2018 to 06/2024)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned from 04/2016 to 05/2024)
Re: VIS motoren KV6 vervangen | meer power!

zonder gaat het ten koste van vermogen , en het verbruik gaat naar boven
- A class of its own
- MG-R Addict
- Berichten: 366
- Lid geworden op: do okt 25, 2018 2:05 pm
- Woonplaats: Zuid-Beijerland - ZH
Re: VIS motoren KV6 vervangen | meer power!
Da’s duidelijke taal, dank je Martin! Ik begrijp dat je er dus wel mee kunt rijden als ze defect zouden zijn.
Mag ik je nog wat vragen? Zitten de VIS motortjes alleen op de V6 motoren..?
Mag ik je nog wat vragen? Zitten de VIS motortjes alleen op de V6 motoren..?

Mvg - Raymond van Donk - One of Britain’s Fine Cars.
2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned from 10/2018 to 06/2024)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned from 04/2016 to 05/2024)
2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned from 10/2018 to 06/2024)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned from 04/2016 to 05/2024)
Re: VIS motoren KV6 vervangen | meer power!

alhoewel andere merken ook een soortgelijk systeem hebben.
BMW had het bijvoorbeeld op de 8 cillinder en noemde het DIVA
- A class of its own
- MG-R Addict
- Berichten: 366
- Lid geworden op: do okt 25, 2018 2:05 pm
- Woonplaats: Zuid-Beijerland - ZH
Re: VIS motoren KV6 vervangen | meer power!
Martin,
Wederom dank voor je antwoord, ‘t is mij inmiddels allemaal wat duidelijker geworden.
Aan allen,
Na vervanging van de Variable Inlet System motortjes treed er, zoals ik begreep, wel een duidelijke rijverbetering op. Maar.., hoe zit het nu met de aansturing via de enigszins “gammele” kunststof constructie naar de butterfly kleppen toe. Want deze kleppen worden toch door de VIS motortjes aangestuurd..?
Benieuwd naar jullie reacties
Wederom dank voor je antwoord, ‘t is mij inmiddels allemaal wat duidelijker geworden.
Aan allen,
Na vervanging van de Variable Inlet System motortjes treed er, zoals ik begreep, wel een duidelijke rijverbetering op. Maar.., hoe zit het nu met de aansturing via de enigszins “gammele” kunststof constructie naar de butterfly kleppen toe. Want deze kleppen worden toch door de VIS motortjes aangestuurd..?
Benieuwd naar jullie reacties

Mvg - Raymond van Donk - One of Britain’s Fine Cars.
2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned from 10/2018 to 06/2024)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned from 04/2016 to 05/2024)
2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned from 10/2018 to 06/2024)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned from 04/2016 to 05/2024)
Re: VIS motoren KV6 vervangen | meer power!
nu heb ik toch een vraag over de werking van mijn VIS motor, als ik bv normaal gas geef en lekker door naar bv 100 km/u dan voel ik bij net boven de 60 km/u even een duw in mijn rug en gaat de auto er als een speer van door , als ik meteen bij het optrekken veel gas geef heb ik dit duwtje in de rug niet. hoe kan dit ? en is dan de VIS motor wederom kapot? en als laatste waarom geeft hij een defecte VIS motor niet aan in de fout meldingen?
Gr.
Fred.
Gr.
Fred.
- A class of its own
- MG-R Addict
- Berichten: 366
- Lid geworden op: do okt 25, 2018 2:05 pm
- Woonplaats: Zuid-Beijerland - ZH
Re: VIS motoren KV6 vervangen | meer power!
Fred,
Zou zomaar kunnen zijn dat na vernieuwing van een VIS motor, die de langere kunststof as met kogelgewrichtjes en op zijn beurt de klepjes aanstuurt, enigszins versleten en/of wat speling hebben...
De foutmelding bij een kapotte VIS motortjes die je feitelijk zou moeten krijgen, na OBD uitlezing van de engine failure, ligt in de richting van P1471 of P1472 ...
Zou zomaar kunnen zijn dat na vernieuwing van een VIS motor, die de langere kunststof as met kogelgewrichtjes en op zijn beurt de klepjes aanstuurt, enigszins versleten en/of wat speling hebben...
De foutmelding bij een kapotte VIS motortjes die je feitelijk zou moeten krijgen, na OBD uitlezing van de engine failure, ligt in de richting van P1471 of P1472 ...
Laatst gewijzigd door A class of its own op ma mei 13, 2019 6:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg - Raymond van Donk - One of Britain’s Fine Cars.
2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned from 10/2018 to 06/2024)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned from 04/2016 to 05/2024)
2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned from 10/2018 to 06/2024)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned from 04/2016 to 05/2024)
Re: VIS motoren KV6 vervangen | meer power!
ik ga degen van Byron bestellen misschien is dan de ellende over.
bedankt voor de reactie
Fred.
bedankt voor de reactie
Fred.
- A class of its own
- MG-R Addict
- Berichten: 366
- Lid geworden op: do okt 25, 2018 2:05 pm
- Woonplaats: Zuid-Beijerland - ZH
Re: VIS motoren KV6 vervangen | meer power!
In ieder geval the best you can buy, succes ermee en benieuwd naar je resultaten! Ga komende week voor een OBD VIS test aan “ de kast” bij de garage... 

Mvg - Raymond van Donk - One of Britain’s Fine Cars.
2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned from 10/2018 to 06/2024)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned from 04/2016 to 05/2024)
2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned from 10/2018 to 06/2024)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned from 04/2016 to 05/2024)