Tijdens mijn pogingen om motorproblemen op te lossen zonder reparatie heb ik een aantal keren Wynn's-producten gebruikt. Nou las ik in de Haynes dat additieven niet worden aangeraden en op een forum dat de lambdasonde erdoor aangekoekt kan raken. Toch zie ik zowel hier als op het Rover-forum UK dat er gebruik van wordt gemaakt.
Wat is aan te raden? Als er niets aan de hand is, geen additieven? Helemaal geen additieven? Additieven sowieso gebruiken? Maakt het merk nog uit? Ik las ook ergens dat het beter is om alleen Shell of BP te tanken en geen Total (is jammer: bij mij zit Total om de hoek) of anders. Wat is daarin fabeltje en wat is echt?
Additieven en brandstof
Re: Additieven en brandstof
Misschien kun je beter eerst even uit leggen wat die motorproblemen inhielden.
Een universeel antwoord is namelijk niet te geven.
Een universeel antwoord is namelijk niet te geven.
Mijn voorkeur gaat uit naar incourante bolides daarom in bezit van MG ZS 180 , Sunbeam Sceptre,Sunbeam Rapier en Chrysler 2 litres
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mg-zs-180-2001/
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mg-zs-180-2001/
Re: Additieven en brandstof
Ik had een verbrande uitlaatklep, maar dat bleek pas na een behoorlijk aantal bezoekjes aan de garage, vervangen van de bobines, schoonmaken van de stappenmotor en tussendoor probeerseltjes om het op te lossen met behulp van injector cleaner, fuel system cleaner, en kleppenreiniger. En dan nog melding van de katalysator of de lambdasonde en verder nog lastig starten; na enig aarzelen -de ene keer meer dan de andere- sloeg ie eindelijk aan. De nokkenassensor is toen vervangen. Ik ben pas overtuigd dat dit de oplossing is, als er een week zonder problemen voorbij is... Iemand opperde nl dat een beschadigde lambdasonde en/of katalysator ook invloed kan hebben op startgedrag (en er was ook iemand die de EGR-klep aanwees, maar intussen wordt het zo'n giswerk...). Overigens las ik ook ergens dat een katalysator die stuk is, resulteert in hoger brandstofgebruik. Als ik gemiddeld tussen 13,2 en 13,8 rijd, heb ik volgens mij geen klagen.
Re: Additieven en brandstof
wat ik bij mijn 2.5 v6 gebruik is een maal in de 3 maanden het merk 5in1 dat werkt perfect en na een paar km al merkbaar resultaat, het helpt juist tegen aankoeken en maakt erg goed schoon. maar das mijn ervaring.
suc6
Fred.
suc6
Fred.
Re: Additieven en brandstof
En welke gebruik je dan? Fuel system cleaner?
-
- MG-R Newbie
- Berichten: 29
- Lid geworden op: do sep 06, 2018 3:34 pm
- Woonplaats: 071-5170257
Re: Additieven en brandstof
Ik had last van slutch. Toen ik haar kocht had ze drie jaar stilgestaan, dus op zich niet zo gek. Oude Rover dealer zei dat de hele motor gereviseerd moest worden. Ik heb toen op advies van twee kanten Bardahl Engine Flush gebruikt. Slutch was toen totaal verdwenen. Daarna Bardahl Oil Booster+Turbo Protect toegevoegd aan de motorolie. Motor loopt als een zonnetje als nooit tevoren. Het is een mooi product. Wordt heel veel gebruikt door oldtimer bezitters.
Re: Additieven en brandstof
Het probleem met de gewoon vrij verkrijgbare additieven is dat ze niet zo heel veel doen bij serieuze motor vervuiling, ze zijn daarvoor meestal niet sterk genoeg.
de gespecialiseerde additieven die alleen garages kunnen gebruiken hebben weer als probleem dat ze het ene probleem oplossen, maar bij oudere auto's vaak andere veroorzaken. Niet zelden ontstaat olieverbruik of lekkage, door het oplossen komen lekkende keerringen ineens in beeld.
Dat gezegd hebbende, je kunt zo'n 5 in 1 injector cleaner wel eens proberen, als je heel licht vervuilde injectoren hebt wel het wel eens helpen. Altijd doen: nieuwe bougies, check het luchtfilter. Goedkoop, en je kunt die dingen meteen uitsluiten.
Voor lambda sondes geldt meestal stuk = stuk...
de gespecialiseerde additieven die alleen garages kunnen gebruiken hebben weer als probleem dat ze het ene probleem oplossen, maar bij oudere auto's vaak andere veroorzaken. Niet zelden ontstaat olieverbruik of lekkage, door het oplossen komen lekkende keerringen ineens in beeld.
Dat gezegd hebbende, je kunt zo'n 5 in 1 injector cleaner wel eens proberen, als je heel licht vervuilde injectoren hebt wel het wel eens helpen. Altijd doen: nieuwe bougies, check het luchtfilter. Goedkoop, en je kunt die dingen meteen uitsluiten.
Voor lambda sondes geldt meestal stuk = stuk...
Safety fast
-------------------------------------
MG-F Mpi 1.8, 07/1998, LQW PUU (verkocht)
MG-TF 135, 07/2003, LEF PUU
Tesla Model 3, 12/2019, Blue

-------------------------------------
MG-F Mpi 1.8, 07/1998, LQW PUU (verkocht)
MG-TF 135, 07/2003, LEF PUU
Tesla Model 3, 12/2019, Blue