Storing code P1300
Re: Storing code P1300
Al iers verder met de storing gekomen?
Re: Storing code P1300
De nieuwe bobines zitten er net in en ik heb er een klein ritje mee gemaakt. Nog geen storing tot zover. Morgen nog eens kijken, want de storing trad steeds na een paar dagen gebruik op (de vorige keer ging het lichtje na 192 km aan). Ik kan hem natuurlijk ook al eerder uitlezen, voordat de engine check aangaat. Ik hoop natuurlijk van harte dat jullie gelijk hebben, want dat scheelt me een hoop ergernis...
HELAAS, HELAAS...
Ik heb vandaag korte ritjes gedaan door een dorp, waarbij ik steeds moest wachten bij stoplichten, langzaam moest rijden voordat ik een fietser kon inhalen enzovoort en daar ging het lichtje weer aan. Even later met stationair draaiende motor iemand afgezet (even een tas uit de kofferbak, je kent het wel) en bij het wegrijden: CHECK ENGINE, CHECK ENGINE, CHECK ENGINE, CHECK ENGINE
Dus thuis weer uitlezen: p1300 en p1316
en dat na nieuwe bougies en nieuwe bobines.
Wat is de volgende stap? Negeren?
HELAAS, HELAAS...
Ik heb vandaag korte ritjes gedaan door een dorp, waarbij ik steeds moest wachten bij stoplichten, langzaam moest rijden voordat ik een fietser kon inhalen enzovoort en daar ging het lichtje weer aan. Even later met stationair draaiende motor iemand afgezet (even een tas uit de kofferbak, je kent het wel) en bij het wegrijden: CHECK ENGINE, CHECK ENGINE, CHECK ENGINE, CHECK ENGINE

Dus thuis weer uitlezen: p1300 en p1316
en dat na nieuwe bougies en nieuwe bobines.
Wat is de volgende stap? Negeren?

Re: Storing code P1300
En weer... ik heb na het uitlezen en fout wissen ongeveer dezelfde route gereden, een stadsritje zeg maar en wederom bij de stoplichten het knipperende ENGINE CHECK, ENGINE CHECK, ENGINE CHECK, ENGINE CHECK... Het heeft dus wel degelijk te maken met laag toerental/stationair. Ook nu weer dezelfde codes P1300 en P1316.
Kan het te maken hebben met een verkeerde afstelling? Misschien te rijk of te arm? Verstuivers? Luchtinlaat? Toch de TMAP?
Kan het te maken hebben met een verkeerde afstelling? Misschien te rijk of te arm? Verstuivers? Luchtinlaat? Toch de TMAP?
Re: Storing code P1300

stottert hij nog wel bij gasgeven?
- arjan_m
- MG-R Core
- Berichten: 3507
- Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
- Woonplaats: Vlodrop
- Contacteer:
Re: Storing code P1300
Zou het een sensor kunnen zijn? Krukassensor of nokkenassensor? Of zeg ik dan iets heel stoms?
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Re: Storing code P1300
Alleen als ik het pedaal flink snel doordruk. Verder merk ik er helemaal niets van. Wat me wel opvalt is dat er sinds ergens half december een boventoon meedoet die ik vroeger sowieso associeerde met Land Rovers... Valt voornamelijk op bij manoeuvreren op een parkeerplaats. Daarnaast rammelt of resoneert er iets mee alsof er schotjes los zitten (maar ik wil niet alles met alles koppelen).
Overigens zag ik gisteren bij het bobines vervangen dat een van de twee slangen die aangesloten zitten op het kleppendeksel -meen ik- er poreus uitziet. Ik ga zo even kijken of ik er een foto van kan plaatsen.
Nokkenassensor heb ik vorig jaar vervangen door een tweedehands exemplaar weliswaar, maar die kwam van een betrouwbare bron (Marvon), lijkt me

Re: Storing code P1300


Ben benieuwd of dat nog een link kan hebben...
Re: Storing code P1300
Ja dat kan er wel mee te maken hebben dat hij daar door valse lucht aantrekt.
Kijk ook of de carterventilatie wel schoon is en niet verstopt zit. Die slangetjes zijn van de carterventilatie.
Kijk ook of de carterventilatie wel schoon is en niet verstopt zit. Die slangetjes zijn van de carterventilatie.
Re: Storing code P1300
How to Fix
Error Code P1300 is defined as Igniter Circuit Malfunction No. 1. It means there is no IGF signal to the PCM during engine operation.
This error code is a manufacturer-specific trouble code – it does not apply to all vehicles equipped with OBD-II system or vehicles made since 1996 up to present. Rather, it applies to select manufacturers, such as Toyota. Specifications on the definition, troubleshooting, and repairs still vary from one manufacturer to another.
Definition
The DIS or Direct Ignition System is a 1-cylinder ignition system that ignites one cylinder with one ignition coil. The ignitor is an essential component for the ignition coil. The PCM (powertrain control module, also known as ECM or engine control module in other vehicle makes) determines the timing of the ignition outputs of the ignition signal (IGT) for each cylinder. Based on the signal it receives from the IGT, power transistors in the ignitor cut-off current to the primary coil in the ignition coil, causing the latter to fire the spark plug. After delivering a command to turn off the primary circuit on the IGT wire, the PCM monitors IGF circuit to ensure first switching occurred.
Error Code P1300 happens when the there is no IGF signal to the PCM the engine is running.
Common Symptoms
As with other error codes, this code activates the Check Engine light and registers the error code. It doesn’t usually come with drivability issues. In some cases, the vehicle may suffer from hard starting.
Possible Causes
There are multiple factors for this code to appear. These possible causes include:
Defective ignition coil no. 1
Open or shorted ignition coil no. 1 harness
Poor electrical connection in the ignition coil
Faulty PCM
How to Check
Error Code P1300 is considered as a general misfire condition, which can be potentially damaging to the CAT (catalytic converter). The best way to diagnose for this error code is to use Tech2 scanner, as it records freeze frame data at the point of the misfire, helping you to diagnose the problem.
Other components you need to check are the spark plugs, either NGK BCPR7ES11 or PFR6H11; both gapped to 0.9-1mm.
Error Code P1300 is defined as Igniter Circuit Malfunction No. 1. It means there is no IGF signal to the PCM during engine operation.
This error code is a manufacturer-specific trouble code – it does not apply to all vehicles equipped with OBD-II system or vehicles made since 1996 up to present. Rather, it applies to select manufacturers, such as Toyota. Specifications on the definition, troubleshooting, and repairs still vary from one manufacturer to another.
Definition
The DIS or Direct Ignition System is a 1-cylinder ignition system that ignites one cylinder with one ignition coil. The ignitor is an essential component for the ignition coil. The PCM (powertrain control module, also known as ECM or engine control module in other vehicle makes) determines the timing of the ignition outputs of the ignition signal (IGT) for each cylinder. Based on the signal it receives from the IGT, power transistors in the ignitor cut-off current to the primary coil in the ignition coil, causing the latter to fire the spark plug. After delivering a command to turn off the primary circuit on the IGT wire, the PCM monitors IGF circuit to ensure first switching occurred.
Error Code P1300 happens when the there is no IGF signal to the PCM the engine is running.
Common Symptoms
As with other error codes, this code activates the Check Engine light and registers the error code. It doesn’t usually come with drivability issues. In some cases, the vehicle may suffer from hard starting.
Possible Causes
There are multiple factors for this code to appear. These possible causes include:
Defective ignition coil no. 1
Open or shorted ignition coil no. 1 harness
Poor electrical connection in the ignition coil
Faulty PCM
How to Check
Error Code P1300 is considered as a general misfire condition, which can be potentially damaging to the CAT (catalytic converter). The best way to diagnose for this error code is to use Tech2 scanner, as it records freeze frame data at the point of the misfire, helping you to diagnose the problem.
Other components you need to check are the spark plugs, either NGK BCPR7ES11 or PFR6H11; both gapped to 0.9-1mm.
Re: Storing code P1300
Dus... hoe kom ik aan een Tech2 scanner of is er iemand die zo'n scanner heeft? De coils en spark plugs zijn dus vervangen. Het zou dan de PCM moeten zijn. Ik weet eerlijk gezegd niet waar die zit en of ik die kan vervangen.
Wat betreft die slang: waar haal ik een nieuwe vandaan? Winparts heeft ze niet.
Wat betreft die slang: waar haal ik een nieuwe vandaan? Winparts heeft ze niet.
Re: Storing code P1300

Is het deze (nummer 1)?
Re: Storing code P1300
Ik lees net dat de Idle Air Control Valve de snelheid bij stationair draaien regelt. Is dat de LMM? Aangezien het zich voornamelijk (zo niet enkel) voordoet als de motor enige minuten stationair moet draaien, vroeg ik me af of dit niet de boosdoener kon zijn. Leek me beter dit eerst even te checken, want ze zijn niet spotgoedkoop.
Re: Storing code P1300
Nee dat is niet de luchtmassameter.
Het is een stappenmethode en die kan dan best wel eens vervuild zijn.
Het is een stappenmethode en die kan dan best wel eens vervuild zijn.
Re: Storing code P1300
Als dat zo,n motortje is:
https://www.google.com/search?q=Air+Con ... h9cU6JFuzM
Dan het Adje er helemaal uitdraaien goed schoon maken en opnieuw invetten met Vaseline.
Ook het stappenmoters van binnen goed reinigen.
Dit soort stappenmoters werden veel gebruikt bij Singlepoints injectiespuiten en Autogassystemen.
Je kunt er ook een nieuwe stappenmoters opzetten .
https://www.google.com/search?q=Air+Con ... h9cU6JFuzM
Dan het Adje er helemaal uitdraaien goed schoon maken en opnieuw invetten met Vaseline.
Ook het stappenmoters van binnen goed reinigen.
Dit soort stappenmoters werden veel gebruikt bij Singlepoints injectiespuiten en Autogassystemen.
Je kunt er ook een nieuwe stappenmoters opzetten .
Re: Storing code P1300
Kijk dat klinkt als iets wat te doen is. Bij Rimmer Bros noemen ze het ook de Stepper Motor en die zit tegen de throttle body. Ik ga er morgen eens mee aan de gang. Bedankt Eric 

Re: Storing code P1300
Na even tobben heb ik hem er af (die onderste twee torxboutjes zijn lastig te bereiken. Ik kan hem niet uit elkaar halen (toch?), maar waarmee kan ik hem schoonmaken? WD-40 of is dat juist NIET goed? In een internetfilmpje hebben ze het over een carbon cleaner. Je zegt asje uitdraaien Eric, maar ik kan er niets aan verstellen, of ik moet er stroom op zetten (?)
Ik weet het: veel vragen, maar al doende leert men, en misschien is het handig voor een volgend forumlid als die tegen zoiets aanloopt.
Ik weet het: veel vragen, maar al doende leert men, en misschien is het handig voor een volgend forumlid als die tegen zoiets aanloopt.