Kachel wordt niet meer goed warm
Kachel wordt niet meer goed warm
Beste Clubleden,
Sinds vandaag merk ik dat mijn kachel niet meer goed warm wordt.
Ik dacht meteen aan de koppakking, echter deze "schijnt" (?) al (auto heeft pas 149.000 op de teller) vervangen te zijn. Zojuist heb ik de oude eigenaar even gesproken en hij zei me (hij is automonteur) dat er een blauwe rand loopt op de plaats van de koppakking (dit is ook zo). Daaruit leidde hij af dat de koppakking inderdaad vervangen was.
Ik bemerk geen schommelingen in de temperatuur van de auto. Geen witte rook.
Koelvloeistof staat nog op hetzelfde peil als vorige week. Hoewel ik er vandaag maar een 25 km mee gereden heb, dus dat is natuurlijk ook wel weer kort door de bocht.
Morgen ga ik even naar een garage bij mij om de hoek, zodat ze er even een blik op kunnen werpen.
Voor de rest ben ik totaal niet technisch. Is er iemand die ideeen / adviezen heeft ?
Bvd
Marc
Sinds vandaag merk ik dat mijn kachel niet meer goed warm wordt.
Ik dacht meteen aan de koppakking, echter deze "schijnt" (?) al (auto heeft pas 149.000 op de teller) vervangen te zijn. Zojuist heb ik de oude eigenaar even gesproken en hij zei me (hij is automonteur) dat er een blauwe rand loopt op de plaats van de koppakking (dit is ook zo). Daaruit leidde hij af dat de koppakking inderdaad vervangen was.
Ik bemerk geen schommelingen in de temperatuur van de auto. Geen witte rook.
Koelvloeistof staat nog op hetzelfde peil als vorige week. Hoewel ik er vandaag maar een 25 km mee gereden heb, dus dat is natuurlijk ook wel weer kort door de bocht.
Morgen ga ik even naar een garage bij mij om de hoek, zodat ze er even een blik op kunnen werpen.
Voor de rest ben ik totaal niet technisch. Is er iemand die ideeen / adviezen heeft ?
Bvd
Marc
Re: Kachel wordt niet meer goed warm
Wat ligt er voor motor in de 75? Benzine neem ik aan afgaande op het koppakking verhaal.
Want een kachel die niet warm wordt bij een diesel heeft meestal zeker met een niet meer goed werkende thermostaat te maken.
Bij benzine denk ik meer aan, of lucht in het koelsysteem, of de kachelradiator en dat zou dan hetzelfde zijn als bij een diesel...
Die kachelradiator kan van binnen in een hoek dichtslibben en dan meer en meer niet goed werken.
Is eruit te halen en schoon te maken (afwasmachinetabletten, heet water, etc), of te vervangen.
Bij een 75 is dat relatief eenvoudig, want het dashboard hoeft er niet uit (zoals bij de meeste auto's), maar daar is alles mee gezegd en blijft het een beetje een onderneming en is het handig op Engelse sites te lezen wat je tegen kunt komen en waar je op moet letten.
Vooral om zeker te zijn dat het goed waterdicht is achteraf en het ontluchten dat heel belangrijk is.
Laatste mogelijkheid is dat bij de automatische airconditioning de kleppen voor warm en koude lucht niet meer goed electro-gestuurd worden.
Komt volgens mij niet zo vaak voor, maar zou ook kunnen.
Hopelijk kun je wat met deze informatie.
Rob
Want een kachel die niet warm wordt bij een diesel heeft meestal zeker met een niet meer goed werkende thermostaat te maken.
Bij benzine denk ik meer aan, of lucht in het koelsysteem, of de kachelradiator en dat zou dan hetzelfde zijn als bij een diesel...
Die kachelradiator kan van binnen in een hoek dichtslibben en dan meer en meer niet goed werken.
Is eruit te halen en schoon te maken (afwasmachinetabletten, heet water, etc), of te vervangen.
Bij een 75 is dat relatief eenvoudig, want het dashboard hoeft er niet uit (zoals bij de meeste auto's), maar daar is alles mee gezegd en blijft het een beetje een onderneming en is het handig op Engelse sites te lezen wat je tegen kunt komen en waar je op moet letten.
Vooral om zeker te zijn dat het goed waterdicht is achteraf en het ontluchten dat heel belangrijk is.
Laatste mogelijkheid is dat bij de automatische airconditioning de kleppen voor warm en koude lucht niet meer goed electro-gestuurd worden.
Komt volgens mij niet zo vaak voor, maar zou ook kunnen.
Hopelijk kun je wat met deze informatie.
Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
Re: Kachel wordt niet meer goed warm
Inderdaad een benzinemotor.
Airco zit er niet in.
Toen net toen ik naar huis reed werd de kachel ineens weer een stuk warmer.
Dan zal het (hopelijk, daar ga ik dan ook wel vanuit) lucht in het koelsysteem of de kachelradiator zijn.
Wat dan niet onoverkomelijk zal zijn lijkt me. Ik onderzoek het verder.
Dank je !
Airco zit er niet in.
Toen net toen ik naar huis reed werd de kachel ineens weer een stuk warmer.
Dan zal het (hopelijk, daar ga ik dan ook wel vanuit) lucht in het koelsysteem of de kachelradiator zijn.
Wat dan niet onoverkomelijk zal zijn lijkt me. Ik onderzoek het verder.
Dank je !
Re: Kachel wordt niet meer goed warm
By the way, het valt me op dat de luchtgaten op het raam warmer blazen als de lucht die je rechtstreeks op je kunt zetten.
Misschien een slang dicht ergens ?
Misschien een slang dicht ergens ?
-
- MG-R Addict
- Berichten: 259
- Lid geworden op: di dec 15, 2015 11:16 pm
- Woonplaats: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Kachel wordt niet meer goed warm
Rooster wieltje dicht draaien die midden op je dashbaord zit. Want die staat toe dat er buitenlucht xtra naar binnen loopt.
Rover 75 2.5 V6 Sterling
177.XXXKM-214.XXXKM Going strong!
Pica Carcleaning & Detailing
Autoleerherstel.nll
177.XXXKM-214.XXXKM Going strong!
Pica Carcleaning & Detailing
Autoleerherstel.nll
Re: Kachel wordt niet meer goed warm
Volgens mij hebben alle 75s airco, maar terug naar je vraag.
Verschillende temperaturen: denk dan dat er regelkleppen haperen, want de warmte is maar op één plek voor alle mogelijkheden.
Als het een niet automatische airco is, dan is de bediening misschien met kabels.
De automatische hebben meerdere electromotoren die je hoort bij contact aan en afzetten.
Weet niet hoe je hier iets aan kunt doen, zonder het uit te bouwen....
Misschien zijn er anderen met tips/ervaring op dit gebied.
Rob
Verschillende temperaturen: denk dan dat er regelkleppen haperen, want de warmte is maar op één plek voor alle mogelijkheden.
Als het een niet automatische airco is, dan is de bediening misschien met kabels.
De automatische hebben meerdere electromotoren die je hoort bij contact aan en afzetten.
Weet niet hoe je hier iets aan kunt doen, zonder het uit te bouwen....
Misschien zijn er anderen met tips/ervaring op dit gebied.
Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
Re: Kachel wordt niet meer goed warm
Controleer vooral ook even het koelvloeistof niveau.
Als deze goed is dan eens helemaal op warm zetten daarna weer helemaal terug op koud dat een aantal keren doen.
Kan diverse oorzaken hebben. Jij hebt inderdaad geen airco en kan er een kachel kraantje er tussen zitten welke niet goed werkt of dat een van de kabels niet lekker loopt.
Maar wat veel voorkomt is een dicht geslibte kachelradiateur welke zoals hier boven al is gezegd redelijk eenvoudig is te reinigen.
Dan je zei dat er een nieuwe radiateur is geplaatst dus kan het ook zo maar eens een niet goed ontlucht systeem zijn daar zou ik eerst naar kijken.
Eric.
Als deze goed is dan eens helemaal op warm zetten daarna weer helemaal terug op koud dat een aantal keren doen.
Kan diverse oorzaken hebben. Jij hebt inderdaad geen airco en kan er een kachel kraantje er tussen zitten welke niet goed werkt of dat een van de kabels niet lekker loopt.
Maar wat veel voorkomt is een dicht geslibte kachelradiateur welke zoals hier boven al is gezegd redelijk eenvoudig is te reinigen.
Dan je zei dat er een nieuwe radiateur is geplaatst dus kan het ook zo maar eens een niet goed ontlucht systeem zijn daar zou ik eerst naar kijken.
Eric.
Re: Kachel wordt niet meer goed warm
Okay wieltje dicht draaien ga ik even proberen.
Ga dan idd nog even de koelvloeistof controleren, hoewel deze van de week toch echt op peil was.
Dan ga ik wel even wat experimenteren.
Anders neem ik even contact op.
Bedankt allen.
Ga dan idd nog even de koelvloeistof controleren, hoewel deze van de week toch echt op peil was.
Dan ga ik wel even wat experimenteren.
Anders neem ik even contact op.
Bedankt allen.
Re: Kachel wordt niet meer goed warm
Ja idd, dit was het euvel.Pica schreef:Rooster wieltje dicht draaien die midden op je dashbaord zit. Want die staat toe dat er buitenlucht xtra naar binnen loopt.
Hoe dom kun je zijn ?

Na ja, in elk geval bedankt !
Euvel opgelost
Re: Kachel wordt niet meer goed warm
Hahaha, nou in Engeland zijn er meterslange epistels geschreven over die middelste ventilator openingen.
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII