de titel zegt het misschien niet juist.
want koeling is niet het probleem bij de tf die ik onderhoud.
er is onderweg al een paar keer een pil of anders rommel ingegooid om het koelsysteem dicht te maken.
het volgende doet zich voor.
alle slangen zijn heel, stuk rijden ...motor lekkerwarm.
gaat tanken en zet motor uit.
binnen een tiental seconden loopt er kvs uit ergens.
plas onder de auto...
kvs reservoir half leeg, motorruimte onder de spetters kvs.
lekken stopt spontaan.
nu verdenk ik ergens een ophoping van die rommel en dat de druk en de temperatuur in het koelsysteem oplopen als de motor warm word uitgezet.
wat logies is omdat er geen circulatie en koeling meer is.
de kvs word dan onder de dop van het reservoir uitgeperst totdat de druk lager is en stopt.
vandaar dat het systeem ook niet leeg loopt.
Het kan alleen maar uit het expansie komen als als er wat anders voor in de plaats komt zoals lucht (hgf) of stoom. Of je dop is stuk.
Blokkade kan niet omdat het systeem in een cirkel loopt. Dan heb je 2 blokkades nodig.
oke ,maar waarom loopt de druk dan zo op.
er zij nu al 2 slangen geklapt waaronder 1 nieuwe.
dop van expansie vat/reservoir zou ik kunnen vernieuwen net als de thermostaat..
zat te denken aan een flush omdat er zoveel troep in zit.
de koppakking is goed, vorig jaar gedaan en geen problemen meer gegeven.
Dit probleem is bij de MG Holland club ook eens bij 2 mgf'jes naar voor gekomen
En dit zat toen in de ondluchting.
Ze zijn met de kont omhoog ondlucht en dit heeft geholpen.
Kan het hier Ook zijn?
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
oei blijf ver weg van dit soort lapmiddeltjes. Het heeft hetzelfde effect als een rauw ei in het koelsysteem gooien.
Een flush lijkt me een goed idee en daarna ontluchten met de bips in de lucht.
Het lijkt op een airlock die uitzet door de warmte en daardoor kvs er uit duwt.
Geld moet rollen. Het liefst op 4 wielen.
Proud owner of MGB Roadster ('72 stage 2) en Co owner of MG TF 160.
Ja ik had zoiets in het verleden met mijn 620 di daar kwam ook steeds lucht in een gedeelte waar het uitzette. Hij persde dan kvs naar buiten via de dop.
Maar dit gebeurde alleen tijdens het rijden (zat een scheur in de cilinder).
Ontluchten met een vacuüm vulsysteempje, deze zijn niet zo duur. Vervolgens rijden en nog even ontluchten bij de radiateur. En probeer het systeem goed te spoelen, vooral als er van die grove lekdichttroep in heeft gezeten.
Problemen met lucht in het koelsysteem gebeurt heel vaak bij de f en tf.
wat ik bij de crossauto altijd doe ( radiateur en kvs potje in de kofferbak van de auto ) dat ik de kont van de auto omhoog op de trailer zet en hem dan ontlucht ( krik kan ook )