onregelmatig toerental 620i
onregelmatig toerental 620i
ik heb een rover 620i uit 1995 met een irritant probleem.
als de motor eenmaal op bedrijfstempratuur is wil hij nog wel eens gaan schommelen in zn stationair.
dan is het 1500>1200>1500>1200 enzovoorts.
verder lijkt het wel of hij geen vast stationair toerental heeft,meestal staat hij altijd op de 1400 of 1500 maar heel soms ook op de 1100 of 1200.
dit is allemaal met een warme motor,als mn motor nog koud is even 1800 en lanzaam zakkend.
kan ik hier iets aan doen?
als de motor eenmaal op bedrijfstempratuur is wil hij nog wel eens gaan schommelen in zn stationair.
dan is het 1500>1200>1500>1200 enzovoorts.
verder lijkt het wel of hij geen vast stationair toerental heeft,meestal staat hij altijd op de 1400 of 1500 maar heel soms ook op de 1100 of 1200.
dit is allemaal met een warme motor,als mn motor nog koud is even 1800 en lanzaam zakkend.
kan ik hier iets aan doen?
nu 2 maanden verder,en het probleem gaat zich steeds vaker afspelen met een warme motor.
ik verdenk nu dus de stationair stappenmotor hiervan,deze zit op het gasklephuis vast en er zit een electra draad aan.
verder komt er een slang aan vanaf de thermostaat en gaat in de stappenmotor,aan de andere kant komt er weer een slang uit en gaat door naar de fast thermo valve ook op het gasklephuis,en vanuit hier gaat hij door naar onder het blok net onder het inlaatspruitstuk.
door die slangen gaat dus koelvloeistof,voor die fast thermo klep begrijp ik dat...maar ik heb nog nooit gezien dat er koelvloeistof door de stappen motor gaat.
kan iemand hier wat meer over uitleggen?
[of moet ik weer 2 maanden wachten en nog geen nuttige reacties?
]
ik verdenk nu dus de stationair stappenmotor hiervan,deze zit op het gasklephuis vast en er zit een electra draad aan.
verder komt er een slang aan vanaf de thermostaat en gaat in de stappenmotor,aan de andere kant komt er weer een slang uit en gaat door naar de fast thermo valve ook op het gasklephuis,en vanuit hier gaat hij door naar onder het blok net onder het inlaatspruitstuk.
door die slangen gaat dus koelvloeistof,voor die fast thermo klep begrijp ik dat...maar ik heb nog nooit gezien dat er koelvloeistof door de stappen motor gaat.
kan iemand hier wat meer over uitleggen?
[of moet ik weer 2 maanden wachten en nog geen nuttige reacties?

- pagan
- MG-R Freak
- Berichten: 1911
- Lid geworden op: di mei 27, 2003 6:27 pm
- Woonplaats:
- Locatie: D-Town - Vlaanderen
Ik denk dat er eigenlijk niet zoveel 620I rijders zijn hier. Misschien kan je beter je vraag stellen op Rovertech. Daar zitten veel Britse 620i, si en Ti rijders.
Pagan - die een 620 sDi heeft
Pagan - die een 620 sDi heeft

-
- The Big Boss
- Berichten: 8440
- Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
- Woonplaats: Steenbergen NB
Een andere gerelateerde vraag:
Hoe komt het dat het toerental van mijn 620si na het los hebben gehad van de accu stationair maar 500 toeren is? Ik moest zelfs regelmatig gas geven om te zorgen dat hij niet afsloeg. Na ongeveer 3 dagen en 150 km bleef hij weer gewoon op 800 hangen, ra,ra hoe kan dit?
Bart620
Hoe komt het dat het toerental van mijn 620si na het los hebben gehad van de accu stationair maar 500 toeren is? Ik moest zelfs regelmatig gas geven om te zorgen dat hij niet afsloeg. Na ongeveer 3 dagen en 150 km bleef hij weer gewoon op 800 hangen, ra,ra hoe kan dit?
Bart620
Hoi
Het lijkt erop dat er ergens een sensor vervuild is of niet goed werkt. Het honda-blok van jou heeft verschillende sensoren (bv bij de krukas, vliegwiel ed) die bepaalde standen en andere meetgegevens registreren en dat aan je motormanagement-computer doorgeven. Op grond van die gegevens stuurt het motormanagement weer zaken als brandstof-inspuiting en ontsteking aan.
Ik weet van een collega dat je een honda-blok ,welliswaar hortend en stotend, nog met een enkele of 2 sensoren kan laten lopen. Die motortjes zijn echt niet te stoppen. Jouw motor zelf zal heus niet stuk zijn.
Ik denk dat je met je auto wel naar de garage moet gaan om dit te laten verhelpen. Maar nogmaals ik ben geen auto-arts...ik heb alleen het vermoeden dat er ergens een sensor stuk is waardoor je motormanagement nogal onvolledige of wisselvallige info krijgt en met de brandstoftoevoer (inspuiting) aan de haal gaat.
Kip
Het lijkt erop dat er ergens een sensor vervuild is of niet goed werkt. Het honda-blok van jou heeft verschillende sensoren (bv bij de krukas, vliegwiel ed) die bepaalde standen en andere meetgegevens registreren en dat aan je motormanagement-computer doorgeven. Op grond van die gegevens stuurt het motormanagement weer zaken als brandstof-inspuiting en ontsteking aan.
Ik weet van een collega dat je een honda-blok ,welliswaar hortend en stotend, nog met een enkele of 2 sensoren kan laten lopen. Die motortjes zijn echt niet te stoppen. Jouw motor zelf zal heus niet stuk zijn.
Ik denk dat je met je auto wel naar de garage moet gaan om dit te laten verhelpen. Maar nogmaals ik ben geen auto-arts...ik heb alleen het vermoeden dat er ergens een sensor stuk is waardoor je motormanagement nogal onvolledige of wisselvallige info krijgt en met de brandstoftoevoer (inspuiting) aan de haal gaat.
Kip
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
die van mij doet dat ook als ik de gasklep te ver open zet(d.m.v. de stel schroef op de gasklep).
m.a.w. vind het schroefje waarmee je de minimale gasklep opening kan instellen, en zet deze wat minder ver open.
m.a.w. vind het schroefje waarmee je de minimale gasklep opening kan instellen, en zet deze wat minder ver open.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
die van mij doet dat ook als ik de gasklep te ver open zet(d.m.v. de stel schroef op de gasklep).
m.a.w. vind het schroefje waarmee je de minimale gasklep opening kan instellen, en zet deze wat minder ver open.
m.a.w. vind het schroefje waarmee je de minimale gasklep opening kan instellen, en zet deze wat minder ver open.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
heb het euvel een tijdje terug verholpen.
bleek een lek te zijn in het inlaat spruitstuk,dus hij zoog valse lucht aan.
nadat ik de pakking hebt vervangen (flink wat werk touwens) loopt hij weer als een trein...staat nu stationair op 900 te draaien super stabiel.
per geluk had ik mn hand bij die pakking toen mn motor liep en voelde koude lucht stromen...hield mn hand erop en ik hoorde een slurp geluid...
gek dat ik dat niet eerder had ontdekt
bleek een lek te zijn in het inlaat spruitstuk,dus hij zoog valse lucht aan.
nadat ik de pakking hebt vervangen (flink wat werk touwens) loopt hij weer als een trein...staat nu stationair op 900 te draaien super stabiel.
per geluk had ik mn hand bij die pakking toen mn motor liep en voelde koude lucht stromen...hield mn hand erop en ik hoorde een slurp geluid...
gek dat ik dat niet eerder had ontdekt