Een uitdaging voor een goede plaatwerker!
Wat mij opvalt is dat de dwarsbalk onder de voorstoelen los is terwijl die bij latere Mini's zit vastgelast of het is een gevolg van corrosie.
Je kunt sowieso zien dat ook bij deze Mini de waterlekkage z'n werk heeft gedaan want de kofferbodem is ook van binnenuit weggeroest.
Het is denk ik belangrijk om aandacht te geven aan de vorm van de beplating onder de voorbumper want die is juist bij die eerste Mini's afwijkend van latere typen. De uitsparingen op de hoeken waren er nog niet. Die zijn begin zestig gekomen voor meer luchtkoeling op de voorremmen voor de Cooper.
Van de kofferbak ruimte is idd heel weinig over. Zal een flinke klus worden. Wat ik begreep worden de NedCar boys begeleid door een ervaren Mini restaurateur. En worden ze van uit 'de scene' geholpen met onderdelen
De allereerste Mini's wijken sowieso al flink af van de latere. Onder andere smallere achterruit. Andere achterlicht units en bevestiging. Scharnieren buiten de portieren.
Ja dan heb je het over de overgangen MK1 naar MK2 en MK3, 1967 1969.
Maar zelfs de MK1 heeft genoeg detailverschillen om over het hoofd te zien.
De Mini specialist zal het allemaal wel weten, hopen we en anders hebben we weer wat te bekritiseren als ie klaar is.
De boel zat muurvast door het stilstaan. De eerste poging met vet en een handpompje mislukte. Uiteindelijk gelukt door de zuigers individueel met een druk 5 ton er uit te persen.
Mooi, ook de zuigers nog.
Wat is er toch weinig veranderd in 50 jaar BMC A-Series motor.
Vorig jaar heb ik nog een 90er versie gedaan en dan is het opmerkelijk te bedenken dat deze motor 40 jaar in productie geweest is. Welk merk kent dat?
Typisch des monteurs om die centers in de lagerkappen te slaan voor de nummering. Zo kun je altijd zien dat een motor na de fabrikant een keer uit elkaar gehaald is.
Eén van de patentnummers die vroeger op het kleppendeksel stonden slaat op de distributie. Het betrof de twee rubberen ringen die aan weerszijde van het nokkenastandwiel zaten om de ketting onder spanning te houden. In de praktijk hielp het niet veel omdat de enkele ketting toch veel rekte. De Cooper had een dubbele keting en alle latere motoren een enkele maar met een simpele en doeltreffende kettingspanner.
Toch een leuk projectje! Zal wel een paradepaardje worden natuurlijk, zal mooi staan bij de ingang! Rijdt regelmatig langs bij Born, en de kids zeggen steeds: "Kijk, daar heb je die vliegende Mini weer!"
Staat namelijk een Mini op een paal, kan er zo snel ff geen foto van vinden. Binnenkort maar eens maken.
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)