Banden en Velgen
-
- MG-R Fanatic
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do dec 23, 2010 12:20 pm
- Woonplaats:
- Locatie: Leiderdorp
Banden en Velgen
Goedenmorgen, een vraagje, op mijn 75 zitten nog de normale 15 inch
wielen met 225 95 15 banden.
Nu zie ik wel eens foto's van Rovers met 18 inch wielen, wat op zich wel wat meer body aan de auto geeft, qua uiterlijk dan.
De vraag is, verandert het rijgedrag, en het veercomfort niet, omdat je toch plattere banden zult moeten nemen.
Of zijn kleinere maten beter ?
Zal ik de zaak maar laten zoals die (zeer bevredigend ) is ?
Of loont het echt de moeite en de kosten, het is wel mooier.
wielen met 225 95 15 banden.
Nu zie ik wel eens foto's van Rovers met 18 inch wielen, wat op zich wel wat meer body aan de auto geeft, qua uiterlijk dan.
De vraag is, verandert het rijgedrag, en het veercomfort niet, omdat je toch plattere banden zult moeten nemen.
Of zijn kleinere maten beter ?
Zal ik de zaak maar laten zoals die (zeer bevredigend ) is ?
Of loont het echt de moeite en de kosten, het is wel mooier.
- VandenPlas
- MG-R Freak
- Berichten: 975
- Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
- Woonplaats: Haarlem
- Contacteer:
Ik heb 17" velgen met Bridgestone Turanza (zomer)banden onder m'n Rover 75. Ik merk zelf niet zoveel verschil in comfort met de standaard 15" wielen. Heb daarvoor ook 17" Pirelli banden gehad. Die hadden wat meer afrol geluid en wat stugger. maar dat is natuurlijk ook een beetje persoonlijk. Hoeveel stoor je daar aan...? Met 18"heb ik geen ervaring, lijkt me dat het wel iets ten kosten gaat aan het comfort. Eén en ander hangt dus ook een beetje af van de banden die je erbij gebruikt.
-
- MG-R Core
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
- Woonplaats: Oosterwolde (fr)
Ik denk dat je de bandenmaat verkeerd hebt afgelezen ( op 15 inch na).
Grotere velgen staat inderdaad mooier, maar het gaat wel ten koste van het comfort en de auto word gevoeliger voor spoorvorming.
De wegligging gaat er wel op vooruit.
Met andere woorden, wil je sportief, dan wel doen. Wil je comfort, dan niet doen.
Grotere velgen staat inderdaad mooier, maar het gaat wel ten koste van het comfort en de auto word gevoeliger voor spoorvorming.
De wegligging gaat er wel op vooruit.
Met andere woorden, wil je sportief, dan wel doen. Wil je comfort, dan niet doen.
-
- MG-R Fanatic
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do dec 23, 2010 12:20 pm
- Woonplaats:
- Locatie: Leiderdorp
Banden en velgen
Ja, bedankt voor jullie antwoorden.
Inderdaad gaf ik een verkeerde maat , die is 215 65 15, en het merk is
Nankang, die mij zeer bevallen, qua prijs, wegligging , comfort en ook slijtage.
En het sportieve aspekt ben ik al een tijdje geleden ontgroeid, het gaat mij erom dat ik zo prettig en comfortabel mogelijk rij en op m'n bestemming kom.
En de tegenwoordige brandstofprijzen maken wel dat je het uit je hoofd laat om er een sportieve rijstijl op na te houden.
Ik rij al een 8 jaar een diesel, en nu nog maar een 4000 km per jaar, dus de bandjes gaan een eeuwigheid mee.
Nee, ik houd me wel bij het oude, is goed voor m'n hart en portemonnaie.
Gr. Fred
Inderdaad gaf ik een verkeerde maat , die is 215 65 15, en het merk is
Nankang, die mij zeer bevallen, qua prijs, wegligging , comfort en ook slijtage.
En het sportieve aspekt ben ik al een tijdje geleden ontgroeid, het gaat mij erom dat ik zo prettig en comfortabel mogelijk rij en op m'n bestemming kom.
En de tegenwoordige brandstofprijzen maken wel dat je het uit je hoofd laat om er een sportieve rijstijl op na te houden.
Ik rij al een 8 jaar een diesel, en nu nog maar een 4000 km per jaar, dus de bandjes gaan een eeuwigheid mee.
Nee, ik houd me wel bij het oude, is goed voor m'n hart en portemonnaie.
Gr. Fred
Re: Banden en Velgen
Lekker in het zonnetje, voor de VIRID Performance garage in Velp hadden we het hier vanmiddag nog over: een R75 is een comfortabele ouwe-lullenbak, en als je een tikkie sportiever wilt -met 18 inch banden etc.- is de MG ZT daar toch veel geschikter voor.Berserker schreef: Nu zie ik wel eens foto's van Rovers met 18 inch wielen, wat op zich wel wat meer body aan de auto geeft, qua uiterlijk dan.
De vraag is, verandert het rijgedrag, en het veercomfort niet, omdat je toch plattere banden zult moeten nemen.
Of zijn kleinere maten beter ?
Zal ik de zaak maar laten zoals die (zeer bevredigend ) is ?
Of loont het echt de moeite en de kosten, het is wel mooier.
Mijn eigen ervaring bij de R75 is, toen ik van 15 naar 16 inch ging, dat ik dat direct voelde.
Een volle inch stugger in z'n vering, zal ik maar zeggen. En dan heb ik het nog maar over een sullige 16 inch. :-)
Als je tevreden bent met de huidige situatie (15 inch) zou ik dat gewoon zo laten.
Rover SeventyFive 1.8
-
- MG-R Fanatic
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do dec 23, 2010 12:20 pm
- Woonplaats:
- Locatie: Leiderdorp
Banden en velgen
Goeiemorgen iedereen, ja ,het is mij wel duidelijk wat ik moet doen, en dat is NIETS !!
De 75 is , wat men er ook van wil maken en aan verandert, toch een auto voor de wat bedaagdere (heren) die zich niets aantrekken van het optrek en scheurgeweld van bespoilerde en kachelpijpuitlaat bezittende auto's die door de zgn sportieve rijders worden bestuurd, met het bijbehorend basgedreun.
Op zich niks mis mee, iedereen z,n keus en z,n lol, maar voor een 75 rijder gelden andere waarden, tenminste voor mij.
Het model, het interieur en het comfort is bij uitstek geschikt om relaxed te rijden en ontspannen aan te komen.
Één punt van kritiek had ik, overigens hier niet ter zake doende, is het antieke radio cassette monstrum, inmiddels verruild voor wat moderners.
Maar voor de rest hoop ik nog heel lang te mogen genieten van mijn 75.
Groeten, en dat eindelijk de lente eens aanbreekt, Fred
De 75 is , wat men er ook van wil maken en aan verandert, toch een auto voor de wat bedaagdere (heren) die zich niets aantrekken van het optrek en scheurgeweld van bespoilerde en kachelpijpuitlaat bezittende auto's die door de zgn sportieve rijders worden bestuurd, met het bijbehorend basgedreun.
Op zich niks mis mee, iedereen z,n keus en z,n lol, maar voor een 75 rijder gelden andere waarden, tenminste voor mij.
Het model, het interieur en het comfort is bij uitstek geschikt om relaxed te rijden en ontspannen aan te komen.
Één punt van kritiek had ik, overigens hier niet ter zake doende, is het antieke radio cassette monstrum, inmiddels verruild voor wat moderners.
Maar voor de rest hoop ik nog heel lang te mogen genieten van mijn 75.
Groeten, en dat eindelijk de lente eens aanbreekt, Fred
Laatst gewijzigd door Berserker op do mar 28, 2013 11:58 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Banden en velgen
Zelfs hier zijn nog levendige discussies over. Er zijn puristen, die vinden dat het originele Harmony/Symphony setje met bijhorende krakkemikkige CD wisselaar 'State of the Art' is. Really!Berserker schreef: Één punt van kritiek had ik, overigens hier niet ter zake doende, is het antieke radio casettte monstrum, inmiddels verruild voor wat moderners.
Ik heb 'm overigens zelf ook nog, maar dat is meer omdat ik tijdens het rijden bijna alleen maar naar de radio luister.
Rover SeventyFive 1.8
-
- MG-R Fanatic
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do dec 23, 2010 12:20 pm
- Woonplaats:
- Locatie: Leiderdorp
Banden en velgen
Hallo Jekvb,je hebt gelijk dat de Rover zo orgineel als mogelijk moet zijn en blijven, maar niet ten kostte van alles.
Mijn 75 is gemaakt toen er allang modernere systemen op de markt waren, dus waarom toen nog een cassette radio, we zullen het maar op de eigenwijze Engelse karaktertrek houden.
In het verleden heb ik al heel wat Engelse auto's gereden, van Mini's tot een Austin Healy, en ik ben nogal wat verschillende rariteiten tegengekomen op dat gebied.
Ik heb een tijdje gerommeld met een soort van elektronische cassette die in het slot van de radiocassette ging en waar een draadje uitkwam waar je een cd speler of ook een MP3 speler kon aansluiten.
Maar dat was niet echt goed, veel bijgeluiden, en dan nog een draadje eruit hangend, waar je speler aan hing, beetje rommelig.
En omdat ik van een soort van muziek houd waar je toch wel een perfekt geluid bij moet hebben, heb ik gekozen voor een goed merk autoradio met cd speler en Bluetooth voor de telefoon.
Ook de speakers die in de auto orgineel zitten zijn niet van een ontroerende kwaliteit, dus dat gaat ook veranderen.
Maar ja, het houdt je uit de kroeg en van de straat, en het is ook een soort van hobby.
En voor de rest, ik heb de tijd en een garage, dus wat let me ?
Gr. Fred
Mijn 75 is gemaakt toen er allang modernere systemen op de markt waren, dus waarom toen nog een cassette radio, we zullen het maar op de eigenwijze Engelse karaktertrek houden.
In het verleden heb ik al heel wat Engelse auto's gereden, van Mini's tot een Austin Healy, en ik ben nogal wat verschillende rariteiten tegengekomen op dat gebied.
Ik heb een tijdje gerommeld met een soort van elektronische cassette die in het slot van de radiocassette ging en waar een draadje uitkwam waar je een cd speler of ook een MP3 speler kon aansluiten.
Maar dat was niet echt goed, veel bijgeluiden, en dan nog een draadje eruit hangend, waar je speler aan hing, beetje rommelig.
En omdat ik van een soort van muziek houd waar je toch wel een perfekt geluid bij moet hebben, heb ik gekozen voor een goed merk autoradio met cd speler en Bluetooth voor de telefoon.
Ook de speakers die in de auto orgineel zitten zijn niet van een ontroerende kwaliteit, dus dat gaat ook veranderen.
Maar ja, het houdt je uit de kroeg en van de straat, en het is ook een soort van hobby.
En voor de rest, ik heb de tijd en een garage, dus wat let me ?
Gr. Fred
- arjan_m
- MG-R Core
- Berichten: 3507
- Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
- Woonplaats: Vlodrop
- Contacteer:
HighLine navigatie is the way to go, vind ik
En dan vervangen met een paar BMW onderdelen, waardoor de geluidskwaliteit enorm toeneemt....
Maar even terug naar de bandenmaten:
De kleinste maat op een 75 is 15 inch:
- Deze zijn eerst geleverd op 205/65/15, later werd dat 195/65/15.
- 16 inch: 205/55/16
- 17 inch: 225/45/17
- 18 inch: 225/40/18

En dan vervangen met een paar BMW onderdelen, waardoor de geluidskwaliteit enorm toeneemt....

Maar even terug naar de bandenmaten:
De kleinste maat op een 75 is 15 inch:
- Deze zijn eerst geleverd op 205/65/15, later werd dat 195/65/15.
- 16 inch: 205/55/16
- 17 inch: 225/45/17
- 18 inch: 225/40/18
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
-
- MG-R Fanatic
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do dec 23, 2010 12:20 pm
- Woonplaats:
- Locatie: Leiderdorp
Banden en Velgen
Hallo Arjen, die banden en velgen laat ik zoals ze zijn na nuttige adviezen op dit forum, jij ook bedankt.
Even over die radio, ik heb een Pioneer DEH 5500 en nog wat radio, en ik wil de bestaande speakers vervangen door een stel Kenwood speakers.
Dat moet volgens mij een redelijk resultaat geven.
Ik hoorde overigens pas bij een kennis in zijn nieuwe Jaguar XJ het audiosysteem, ja , dat kost een paar centen maar dan heb je ook wat aardigs.
Maar goed, jij hebt het over een paar BMW onderdelen, welke zijn dat ?
En de navigatie gaat met een Tomtom XXL, die met een beugel op het dashboard zit, werkt voor mij perfekt.
Het jammere is alleen dat de radiobesturing op het stuurwiel niet meer werkt met de nieuwe radio, zijn er daarvoor aanpassingen of andere tricks voor omdat wel werkend te krijgen, niet persé noodzakelijk, wel makkelijk.
Gr. Fred
Even over die radio, ik heb een Pioneer DEH 5500 en nog wat radio, en ik wil de bestaande speakers vervangen door een stel Kenwood speakers.
Dat moet volgens mij een redelijk resultaat geven.
Ik hoorde overigens pas bij een kennis in zijn nieuwe Jaguar XJ het audiosysteem, ja , dat kost een paar centen maar dan heb je ook wat aardigs.
Maar goed, jij hebt het over een paar BMW onderdelen, welke zijn dat ?
En de navigatie gaat met een Tomtom XXL, die met een beugel op het dashboard zit, werkt voor mij perfekt.
Het jammere is alleen dat de radiobesturing op het stuurwiel niet meer werkt met de nieuwe radio, zijn er daarvoor aanpassingen of andere tricks voor omdat wel werkend te krijgen, niet persé noodzakelijk, wel makkelijk.
Gr. Fred
- arjan_m
- MG-R Core
- Berichten: 3507
- Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
- Woonplaats: Vlodrop
- Contacteer:
In de basis is het HighLine navigatie systeem gelijk aan het systeem van BMW. Dus onderdelen zijn ook onderling uitwisselbaar.
Ik heb het dan over de radiomodule, bmw type BM24.
Navigatiemodule MK3, of liever nog MK4 (DVD, sneller, grafisch mooier, en Europa op één DVD), en breedbeeldscherm BMW 3 series E46:


Ik heb het dan over de radiomodule, bmw type BM24.
Navigatiemodule MK3, of liever nog MK4 (DVD, sneller, grafisch mooier, en Europa op één DVD), en breedbeeldscherm BMW 3 series E46:


My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Ziet er leuk uit maar dan ga ik liever voor chinees is een paar honderd euro goedkoper werkt sneller en veel verschil zie je niet.
En als je dan voor een andröid gaat ben je nog steeds goedkoper uit plus dat je de nieuwste navigatie software heb en evt achteruitrijd camera .
ontopic ik rijd zelf met 225 45 18 dat past zonder problemen maar je merkt wel dat je meer koppel nodig hebt om van zijn plaats te komen. de teller afwijking is nu nog maar zo'n 2-5 km wat hij teveel aan geeft, en dus niet die +10 km met 195/65/15.
Dus een als je met een diesel met 116 pk overgaat naar 18 inch dan is een motormanagement upgrade naar 135 pk eigenlijk een must.
En als je dan voor een andröid gaat ben je nog steeds goedkoper uit plus dat je de nieuwste navigatie software heb en evt achteruitrijd camera .
ontopic ik rijd zelf met 225 45 18 dat past zonder problemen maar je merkt wel dat je meer koppel nodig hebt om van zijn plaats te komen. de teller afwijking is nu nog maar zo'n 2-5 km wat hij teveel aan geeft, en dus niet die +10 km met 195/65/15.
Dus een als je met een diesel met 116 pk overgaat naar 18 inch dan is een motormanagement upgrade naar 135 pk eigenlijk een must.
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
@Berserker: van mij hoeft een R75 ook niet helemaal origineel te zijn, hoor. Het is pure gemakszucht dat die oude Symphony er nog in zit. Alleen maar om naar de file-berichten te luisteren als je eenmaal in de file staat.
Verder ben ik een dermate groot muziekliefhebber dat ik daarom absoluut geen muziek in mijn auto hoef te horen.
Voor navigatie heb ik een soortgelijke oplossing als BAM: er zit Sygic navigatie software in mijn Nokia N900 telefoon, die met een ziet-er-niet-uit-zo-lelijk houdertje, behoorlijk lomp tegen het dashboard zit geschroefd. Maar effektief issie wel! :-)
@BAM: die teller afwijking ligt bij mij i.d.d. wel wat hoger.
Verder ben ik een dermate groot muziekliefhebber dat ik daarom absoluut geen muziek in mijn auto hoef te horen.
Voor navigatie heb ik een soortgelijke oplossing als BAM: er zit Sygic navigatie software in mijn Nokia N900 telefoon, die met een ziet-er-niet-uit-zo-lelijk houdertje, behoorlijk lomp tegen het dashboard zit geschroefd. Maar effektief issie wel! :-)
@BAM: die teller afwijking ligt bij mij i.d.d. wel wat hoger.
Rover SeventyFive 1.8