Wat een goed idee! Het toeval wil dat ik twee weken geleden op strooptocht ben geweest voor wat kleine spulletjes voor mijn 800 (daarom heb ik ook geen foto's). Omdat dit model met uitsterven bedreigd wordt kwam ik tot de ontdekking dat een 800 ook een zeldzaamheid is op de sloop.
Diverse sloperijen in de wijde omgeving gebeld, maar ze hadden niets staan. Totdat ik een aantal gewoon heb bezocht en uiteindelijk vond ik twee exemplaren op twee sloperijen en nog een exemplaar bij een autobedrijf.
Autodemontage Bart
Op het terrein helemaal achterin staat een rijtje met Rovers. Daar stond een donkergroen (ik denk British Racing Green)
820ti die daar volgens mij al een tijdje staat. De auto is al behoorlijk gestript, zo is het interieur zo goed als leeg (op het beige dashboard na) net zoals de motorruimte. Waarschijnlijk staat de auto er al een tijdje.
Ik vermoed dat het een vroege 820ti is, omdat er waarschijnlijk geen bestuurdersairbag in heeft gezeten (stuurwiel is al weg).
Wat wel interessant van deze auto is, is dat al het plaatwerk nog aanwezig is en in behoorlijke staat. Voor zover ik kon zien geen noemenswaardige schade (deuken en krassen zijn mij niet opgevallen) en geen roest.
Al moet ik hierbij wel aantekenen dat het niet mijn doel was om plaatwerk mee te nemen (dan zou ik Oxford Blue willen hebben), dus ik heb er ook niet kritisch naar gekeken.
Verder staat er in het rijtje nog diverse
andere modellen waarbij de donkergroene 600 zeker genoemd moet worden. Nog redelijk compleet met beige lederen interieur, maar helaas heeft het blootstaan aan de weerselementen geen goed gedaan.
Ook stonden er nog enkele 200-series en 400-series waarbij er ook een oude 200-serie aanwezig was (het 'vierkante' model).
Oh ja, een late 100-serie (donkergroen) was ook aanwezig. Ook redelijk compleet.
Adres: Osdorperweg 487, 1067 SR, Amsterdam
Autodemontage Rutte
Een vrij bekende en grote is Rutte in Velserbroek. Voornamelijk bekend van BMW's (ik heb namelijk ook een BMW), maar heeft gelukkig ook vreselijk veel andere modellen.
Tot mijn vreugde hadden ze ook nog een 800 staan. Deze donkerrode (geen Bolero Red)
820Si is gelukkig nog redelijk compleet, maar doordat er een auto bovenop is geplaatst kun je eigenlijk vrij weinig. Een zijraam is wel open waardoor je aardig uit de voeten kunt, maar ik zou het toch niet durven om in het interieur te klimmen terwijl er een zware auto op het dak rust (iets met nachtmerries over ongure sloperijen in de schemering met druilerig weer

).
Deze 800 heeft een redelijk net grijs interieur waarbij het hout van de middenconsole ook nog erg netjes was (het is dat ik op dat moment niet wist hoe je die middenconsole eruit kreeg, anders had ik 'em meegenomen). Met bestuurdersairbag en een schuifdak, al heb je niets aan dat schuifdak maar wellicht voor de schakelaar.
Eigenlijk kun je pas echt aan de gang met een ratel en schroevendraaier als de auto op het dak eraf wordt gehaald.
Verder stond er nog een
400. Ik dacht dat deze donkergroen was.
Adres: Hofgeesterweg 7, 1991 AC, Velserbroek
Autobedrijf Koree
Het lekkerste heb ik voor het laatst bewaard. Dit autobedrijf is weliswaar geen sloperij, maar heeft wel enkele Rovers en een MG staan ter demontage. Zo hebben zij een
MG F onder een afdekzeiltje staan. Hoe deze erbij stond lijkt het mij dat deze enkel voor demontage is, maar een (forse) reparatie sluit ik niet uit.
Mocht je onderdelen voor een MG F nodig hebben, adviseer ik even te bellen als je van ver moet komen (sowieso is dat aan te raden). Verder hadden ze een
400 en een
600 staan.
Het leukste cadeautje (voor mij dan) was een late
825Si. Uit 1997 met slechts zo'n 77.000 km op de teller. Het probleem van dit exemplaar is de automaat. Deze 800 zou als huisraad worden meegenomen naar Zwitserland en zou daar niet door 'hun APK' komen omdat de lock-up niet werkte en dat is in Zwitserland wel vereist, aldus de verkoper.
Ik zou denken: reviseer de automaat en je hebt een pareltje, maar dat terzijde.
De KM-stand geloof ik zonder meer, want het interieur (zo goed als compleet, achterbank heb ik zo snel niet kunnen ontdekken, want er lag veel zooi bovenop) ziet er uit om door een ringetje te halen! In eerste instantie dacht ik dat de 825 British Racing Green is, maar nu twijfel ik of het niet Woodcote is, maar dat denk ik niet.
Het interieur is beige (waarbij tapijt en meubilair dus is afgebiesd in groen) en zoals aangegeven super netjes. Het hout ziet er erg mooi uit en het dashboard ook. Al krult de bekleding van het dashboard bij het dashboardkastje wel heel erg waardoor het kastje niet meer dicht kan.