Tweetaktolie toevoegen bij de diesel.
Tweetaktolie toevoegen bij de diesel.
Ik las op een aantal forums dat er door enkelen tweetaktolie bij de diesel wordt toegevoegd om de motor soepeler en rustiger te laten lopen.
Ook wordt de brandstofpompen en injectoren beter gesmeerd, en zou de motor er inwendig behoorlijk schoner van worden.
Sommigen zeggen ook dat het verbruik minder wordt.
Ik ben er inmiddels voor proef ook mee begonnen en kan zeggen de motor loopt een stuk rustiger zeker als je de auto koud start is deze rustiger.
Ook loopt de motor soepeler en naar mijn idee reageert deze beter op het gaspedaal.
Ik doe een meng verhouding van 1:200, zoals op engelse en duitse forums wordt beschreven.
Zijn er meerderen hier die ervaring hebben met het toevoegen van tweetaktolie bij de diesel?
Hieronder een aantal links:
http://www.freel2.com/forum/topic878.html
http://www.drieliterforum.nl/viewtopic. ... 5c80f2551b
http://www.the75andztclub.co.uk/forum/s ... p?t=131704
http://www.auto-treff.com/bmw/vb/showth ... p?t=145766
Eric.
Ook wordt de brandstofpompen en injectoren beter gesmeerd, en zou de motor er inwendig behoorlijk schoner van worden.
Sommigen zeggen ook dat het verbruik minder wordt.
Ik ben er inmiddels voor proef ook mee begonnen en kan zeggen de motor loopt een stuk rustiger zeker als je de auto koud start is deze rustiger.
Ook loopt de motor soepeler en naar mijn idee reageert deze beter op het gaspedaal.
Ik doe een meng verhouding van 1:200, zoals op engelse en duitse forums wordt beschreven.
Zijn er meerderen hier die ervaring hebben met het toevoegen van tweetaktolie bij de diesel?
Hieronder een aantal links:
http://www.freel2.com/forum/topic878.html
http://www.drieliterforum.nl/viewtopic. ... 5c80f2551b
http://www.the75andztclub.co.uk/forum/s ... p?t=131704
http://www.auto-treff.com/bmw/vb/showth ... p?t=145766
Eric.
Laatst gewijzigd door Eric27 op za dec 22, 2012 7:39 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- MG-R Core
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
- Woonplaats: Oosterwolde (fr)
Het lijkt mij eigenlijk niet echt bevordelijk.
De rustigere loop kan wel kloppen, het verbrand namelijk niet zo snel als diesel, waardoor de dieselklop verminderd.
Wanneer je egr nog werkt dan denk ik dat je motor op deze manier sterker vervuild.
De hoge druk onderdelen en het motormanagement zijn ook specifiek gemaakt op de viscociteit en van diesel. Het motormanagement houd bijvoorbeeld rekening met de lekverliezen van diesel.
De grootste risico's zitten in kool aanlag op o.a. turbo en katalysator.
En blijft er niet veel van die olie in je brandstoffilter achter?
De rustigere loop kan wel kloppen, het verbrand namelijk niet zo snel als diesel, waardoor de dieselklop verminderd.
Wanneer je egr nog werkt dan denk ik dat je motor op deze manier sterker vervuild.
De hoge druk onderdelen en het motormanagement zijn ook specifiek gemaakt op de viscociteit en van diesel. Het motormanagement houd bijvoorbeeld rekening met de lekverliezen van diesel.
De grootste risico's zitten in kool aanlag op o.a. turbo en katalysator.
En blijft er niet veel van die olie in je brandstoffilter achter?
Arjan ik ben het ineerste instantie met je eens, maar na het door lezen van deze en andere artikelen hierover ben ik er toch wat anders over gaan denken.
Ik dacht ook van die vieze vervuilende tweetakt olie dat koolt en koekt aan.
Maar als je wat verder leest komen ze toch ook met goede bewijzen dat dat niet zo is en dat de motor en uitlaatgasse zelfs schoner zijn.
Dat zou komen omdat de tweetaktolie helpt om de diesel beter te verbranden.
Wel belangrijk is dat je minirale of semi syntehtische olie neemt met de aanduiding JASO FC deze heeft een laag as gehalte.
Qua verpompbaarheid van de diesel maak ik mij geeen zorgen aangezien het maar een toevoeging van een half procent is.
Ik heb trouwens wel rode olie maar daar maak mij niet druk om, bij een controle kun ze het er wel uit halen dat het geen rode diesel is.
Ik heb tweetaktolie van de action 3.99 euro de liter.
Eric.
Ik dacht ook van die vieze vervuilende tweetakt olie dat koolt en koekt aan.
Maar als je wat verder leest komen ze toch ook met goede bewijzen dat dat niet zo is en dat de motor en uitlaatgasse zelfs schoner zijn.
Dat zou komen omdat de tweetaktolie helpt om de diesel beter te verbranden.
Wel belangrijk is dat je minirale of semi syntehtische olie neemt met de aanduiding JASO FC deze heeft een laag as gehalte.
Qua verpompbaarheid van de diesel maak ik mij geeen zorgen aangezien het maar een toevoeging van een half procent is.
Ik heb trouwens wel rode olie maar daar maak mij niet druk om, bij een controle kun ze het er wel uit halen dat het geen rode diesel is.
Ik heb tweetaktolie van de action 3.99 euro de liter.
Eric.
-
- MG-R Core
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
- Woonplaats: Oosterwolde (fr)
Heb niet alles van de link gelezen
Tweetakt olie verbrand (nagenoeg) volledig, maar dan wel in een benzine motor ipv een diesel. Las wel een reactie van iemand (volgens mij met een revisie bedrijf) die zei dat de extra smering niet nodig is bij goed onderhoud. Dat is in eerste instantie ook mijn mening.
Maar ik ben erg benieuwd naar de verdere bevindingen. Eric 27 is wel DE persoon om dit te testen met zoveel kilometers per jaar

Tweetakt olie verbrand (nagenoeg) volledig, maar dan wel in een benzine motor ipv een diesel. Las wel een reactie van iemand (volgens mij met een revisie bedrijf) die zei dat de extra smering niet nodig is bij goed onderhoud. Dat is in eerste instantie ook mijn mening.
Maar ik ben erg benieuwd naar de verdere bevindingen. Eric 27 is wel DE persoon om dit te testen met zoveel kilometers per jaar

Voor de EGR is het geen probleem. Deze zoals ze zeggen wordt er allleen
maar schoner van.
Ja 0.3 liter op 60 liter.
Maar 1:250 kan ook, en ik heb ook wel gelezen 1:333.
Ik doe nu de verhouding die op het engelse forum wordt genoemd, maar op de duitse spreken ze veel over 1:250.
Bij een benzine auto Weet ik niet precies maar dan heel goed doseren.
Je hebt een heel andere verbranding bij een benzine dan bij een diesel.
In een van de forums staat er wel wat over in.
Eric.
maar schoner van.
Ja 0.3 liter op 60 liter.
Maar 1:250 kan ook, en ik heb ook wel gelezen 1:333.
Ik doe nu de verhouding die op het engelse forum wordt genoemd, maar op de duitse spreken ze veel over 1:250.
Bij een benzine auto Weet ik niet precies maar dan heel goed doseren.
Je hebt een heel andere verbranding bij een benzine dan bij een diesel.
In een van de forums staat er wel wat over in.
Eric.
-
- MG-R Fanatic
- Berichten: 139
- Lid geworden op: ma jun 05, 2006 10:46 pm
- Woonplaats:
- Locatie: Krabbendijke
De Volvo S80 D5 waar mijn vrouw mee rijdt, heeft een tijd met
100 ml 2-takt olie per volle tank gereden.
Echter, zijn we er na 6 jaar en 330.000 km's mee gestopt,
de verbrandingstemperatuur zal stijgen <> de verbranding wordt
krachtiger, wat een middel tegen koolstof aanslag op de kleppen is
en uiteraard beter smeert.
Waarom ik gestopt ben met het gebruiken van 2-takt olie ?
Nou, bij het verbranden zullen er asresten achterblijven, die
nadelig zijn voor het roetfilter en vraag ik mij af of de pakkingen
de hogere verbrandingstemperatuur fijn vinden.
Ik weet niet of de Rover Cdt(i) motoren uitgerust zijn met roetfilters,
maar voor auto's zonder roetfilter is mij geadviseerd te gebruiken :
minerale of half synthetische iso L-EGC of EGD en jaso FB of hoger.
Met roetfilter : half synthetische olie iso L-EGC of EGD en jaso FC of FD.
Overigens roette de D5 wel een stuk minder met 2-takt ole in de brandstoftank ; de verbranding zal dus vollediger zijn verlopen.
100 ml 2-takt olie per volle tank gereden.
Echter, zijn we er na 6 jaar en 330.000 km's mee gestopt,
de verbrandingstemperatuur zal stijgen <> de verbranding wordt
krachtiger, wat een middel tegen koolstof aanslag op de kleppen is
en uiteraard beter smeert.
Waarom ik gestopt ben met het gebruiken van 2-takt olie ?
Nou, bij het verbranden zullen er asresten achterblijven, die
nadelig zijn voor het roetfilter en vraag ik mij af of de pakkingen
de hogere verbrandingstemperatuur fijn vinden.
Ik weet niet of de Rover Cdt(i) motoren uitgerust zijn met roetfilters,
maar voor auto's zonder roetfilter is mij geadviseerd te gebruiken :
minerale of half synthetische iso L-EGC of EGD en jaso FB of hoger.
Met roetfilter : half synthetische olie iso L-EGC of EGD en jaso FC of FD.
Overigens roette de D5 wel een stuk minder met 2-takt ole in de brandstoftank ; de verbranding zal dus vollediger zijn verlopen.
-
- MG-R Fanatic
- Berichten: 139
- Lid geworden op: ma jun 05, 2006 10:46 pm
- Woonplaats:
- Locatie: Krabbendijke
De Volvo S80 D5 waar mijn vrouw mee rijdt, heeft een tijd met
100 ml 2-takt olie per volle tank gereden.
Echter, zijn we er na 6 jaar en 330.000 km's mee gestopt,
de verbrandingstemperatuur zal stijgen <> de verbranding wordt
krachtiger, wat een middel tegen koolstof aanslag op de kleppen is
en uiteraard beter smeert.
Waarom ik gestopt ben met het gebruiken van 2-takt olie ?
Nou, bij het verbranden zullen er asresten achterblijven, die
nadelig zijn voor het roetfilter en vraag ik mij af of de pakkingen
de hogere verbrandingstemperatuur fijn vinden.
Ik weet niet of de Rover Cdt(i) motoren uitgerust zijn met roetfilters,
maar voor auto's zonder roetfilter is mij geadviseerd te gebruiken :
minerale of half synthetische iso L-EGC of EGD en jaso FB of hoger.
Met roetfilter : half synthetische olie iso L-EGC of EGD en jaso FC of FD.
Overigens roette de D5 wel een stuk minder met 2-takt ole in de brandstoftank ; de verbranding zal dus vollediger zijn verlopen.
100 ml 2-takt olie per volle tank gereden.
Echter, zijn we er na 6 jaar en 330.000 km's mee gestopt,
de verbrandingstemperatuur zal stijgen <> de verbranding wordt
krachtiger, wat een middel tegen koolstof aanslag op de kleppen is
en uiteraard beter smeert.
Waarom ik gestopt ben met het gebruiken van 2-takt olie ?
Nou, bij het verbranden zullen er asresten achterblijven, die
nadelig zijn voor het roetfilter en vraag ik mij af of de pakkingen
de hogere verbrandingstemperatuur fijn vinden.
Ik weet niet of de Rover Cdt(i) motoren uitgerust zijn met roetfilters,
maar voor auto's zonder roetfilter is mij geadviseerd te gebruiken :
minerale of half synthetische iso L-EGC of EGD en jaso FB of hoger.
Met roetfilter : half synthetische olie iso L-EGC of EGD en jaso FC of FD.
Overigens roette de D5 wel een stuk minder met 2-takt ole in de brandstoftank ; de verbranding zal dus vollediger zijn verlopen.