Het wee van mijn Rover 45 V6
Zou ook kunnen, had mijn collega het ook over.mvbdb schreef:Iets wat ook niet altijd zichtbaar is, dat je schokdemper aan de bovenkant is afgebroken, zoiets veroorzaakt ook bonkend geluid, zeker op klinkerwegen. Had hier een Renault Scenic binnen, waarvan de eigenaar mopperde over een klapperend geluid achterin en het vermelde euvel bleek de oorzaak te zijn.
Hoe kun je dat zo bepalen/zien, moet je daarvoor het hele spulletje loshalen? Ik heb namelijk geen veerspanner.
mvg, John
Goed, vandaag heb ik de winterbanden geplaatst. 15inch met 185 breed, tegenover de zomerset 16inch met 205 breed.
Ik kan het me verbeeld hebben, maar zover ik over de klinkerwegen heb gereden hier, lijkt het geluid minder hoorbaar te zijn. Het is er nog wel, maar veel minder.
Ik heb vandaag ontdekt dat het toch ook aan de linkerzijde is. De stabilisatorstang heb ik aan zitten trekken en duwen, etc. Geen geluid.
Zo gauw ik de hele as naar boven trek, is het geluid hoorbaar. Dus ik verdenk nu zelf inderdaad ook de schokbrekers.
Dat zijn trouwens nog wel prijzige dingen. En het plaatsen ben ik bang van dat ik dat niet zelf kan doen, omdat ik geen veerspanner heb en dus het zaakje niet veilig los kan halen.
Ik kan het me verbeeld hebben, maar zover ik over de klinkerwegen heb gereden hier, lijkt het geluid minder hoorbaar te zijn. Het is er nog wel, maar veel minder.
Ik heb vandaag ontdekt dat het toch ook aan de linkerzijde is. De stabilisatorstang heb ik aan zitten trekken en duwen, etc. Geen geluid.
Zo gauw ik de hele as naar boven trek, is het geluid hoorbaar. Dus ik verdenk nu zelf inderdaad ook de schokbrekers.
Dat zijn trouwens nog wel prijzige dingen. En het plaatsen ben ik bang van dat ik dat niet zelf kan doen, omdat ik geen veerspanner heb en dus het zaakje niet veilig los kan halen.
Laatst gewijzigd door JB45 op vr okt 26, 2012 11:33 am, 1 keer totaal gewijzigd.
mvg, John
De demper zit anders wel door de veer heen, om zo maar te zeggen.
Bij mijn BMW's waren die twee apart en had je inderdaad geen veerspanner nodig.
Maar goed, dan zal ik daar eerdaags eens naar kijken.
Ben alleen bang, dat als het toch gebroken blijkt te zijn, ik een probleem heb. Dus nog geen nieuwe besteld en toch 't spul loshalen vind ik wel wat riskant...
Bij mijn BMW's waren die twee apart en had je inderdaad geen veerspanner nodig.
Maar goed, dan zal ik daar eerdaags eens naar kijken.
Ben alleen bang, dat als het toch gebroken blijkt te zijn, ik een probleem heb. Dus nog geen nieuwe besteld en toch 't spul loshalen vind ik wel wat riskant...
mvg, John
Auto op pootjes zetten.
Krik onder de draagarm.
Boven de demper losnemen.
Krik laten zakken en de demper aan de onderkant losmaken en alles is los.
Als er wat gebroken was bij de demper aan de bovenzijde lag alles al op straat toen je hem opkrikte.
Mogelijk is er alleen een rubber los of weg aan de bovenzijde.
Oh ja volgens mij moet dat kleine dwarslinkje ook los om ruimte te creeren
Krik onder de draagarm.
Boven de demper losnemen.
Krik laten zakken en de demper aan de onderkant losmaken en alles is los.
Als er wat gebroken was bij de demper aan de bovenzijde lag alles al op straat toen je hem opkrikte.
Mogelijk is er alleen een rubber los of weg aan de bovenzijde.
Oh ja volgens mij moet dat kleine dwarslinkje ook los om ruimte te creeren
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Of dat van de schokdemper inderdaad zo is, kom je eigenlijk alleen achter bij demontage van het spul.
Soms zitten de schokdempers niet in de veren (Renault Scenic, Rover SD1 bijvoorbeeld) en soms dus wel.
Bam heeft je met zijn werkwijze al een heel aardig eind op weg geholpen.
Soms zitten de schokdempers niet in de veren (Renault Scenic, Rover SD1 bijvoorbeeld) en soms dus wel.
Bam heeft je met zijn werkwijze al een heel aardig eind op weg geholpen.
Met vriendelijke groet,
Marcel van Barneveld
Marcel van Barneveld
Goed, even week 'bezig' geweest met de R45.
De 'vork' van de dempers zit nog netjes vast, dus dat zal bij mij het probleem niet zijn. Mijn vermoeden is nu ook inderdaad wat naar de schokdempers verhuist, want ik hoor het geluid als ik de as omhoogduw en weer laat 'vallen' echt van bovenaf komen. Dus de aansluiting schokdemper met de chassis en topmount.
Ben toen even de kofferbak ingedoken en kwam achter het volgende wat ik toch een beetje vreemd vond, maar wellicht zie ik leeuwen en beren.
Toch heeft het een andere kleur, dus ik laat hier even de foto's zien:
Rechts:
Midden (naar achterbumper toe gefotografeerd, vanuit de wielbak):
Links (hier lijk wel een ongelukje te zijn gebeurt):
Mede gezien de buitenzijde:
Rare knikjes...
De 'vork' van de dempers zit nog netjes vast, dus dat zal bij mij het probleem niet zijn. Mijn vermoeden is nu ook inderdaad wat naar de schokdempers verhuist, want ik hoor het geluid als ik de as omhoogduw en weer laat 'vallen' echt van bovenaf komen. Dus de aansluiting schokdemper met de chassis en topmount.
Ben toen even de kofferbak ingedoken en kwam achter het volgende wat ik toch een beetje vreemd vond, maar wellicht zie ik leeuwen en beren.
Toch heeft het een andere kleur, dus ik laat hier even de foto's zien:
Rechts:
Midden (naar achterbumper toe gefotografeerd, vanuit de wielbak):
Links (hier lijk wel een ongelukje te zijn gebeurt):
Mede gezien de buitenzijde:
Rare knikjes...
mvg, John
vering rover 45 V6
hallo ik rij zelf ook een rover 45 V6 dat ze aan de voorzijde laag zijn ben ik mee eens naar zo hoog als die van jou aan de achterzijde is heb ik nog nooit gezien wellicht zijn onder jou auto verhogings veren (langere veren) gemonteerd ik heb er zelf hulp veren onder zitten en die zijn lang niet zo hoog
het gerammel heb ik tot nu toe geen last van en hoor graag wat het probleem is voor als het bij mij ook begint
het gerammel heb ik tot nu toe geen last van en hoor graag wat het probleem is voor als het bij mij ook begint
das kit, en dat verkleurd wel vaker
Trek bij een gemiddelde auto de binnenbekleding los en daar zit ook kit (en bij de jouwe liep de lopende band achter dus t moest even snel gok ik )
Maar zal me daar niet te veel zorgen over maken
In nunspeet staat trouwens een 75 op de sloop mocht je nog onderdelen nodig hebben
Trek bij een gemiddelde auto de binnenbekleding los en daar zit ook kit (en bij de jouwe liep de lopende band achter dus t moest even snel gok ik )
Maar zal me daar niet te veel zorgen over maken
In nunspeet staat trouwens een 75 op de sloop mocht je nog onderdelen nodig hebben