vliegwiel rover 75 CDTi
-
Cipi
vliegwiel rover 75 CDTi
Als er problemen zijn met het vliegwiel, aan wat of hoe merk je dit?
Groeten, Dirk
Groeten, Dirk
De eerste symthomen zijn als de motor koud is en je werkt alleen met de koppeling dus geen gas bij geven en je laat de auto heel langzaam rijden en dan naar het uiterste punt links of rechts sturen als er dan trillingen of schokkerig rijgedrag vertoont is dat in veel gevallen het tweezijdig massavliegwiel.
Het kan ook aan de drukgroep liggen.
Als je bij een goede garage bent dan heeft deze speciaal gereedschap en kunnen ze als de versnellingsbak en drukgroep plus koppelingsplaat verwijdert is de spanning van het vliegwiel opmeten.
Je kunt er niet anders achter komen of het vliegwiel defect is. Er wordt ook vaak ten onrechte een vliegwiel vervangen terwijldeze nog in goede staat is. Garage heeft dan niet het speciale gereedschap.
Vraag dus bij een garage of ze dit gereedschap voorhanden hebben.
Het kan ook aan de drukgroep liggen.
Als je bij een goede garage bent dan heeft deze speciaal gereedschap en kunnen ze als de versnellingsbak en drukgroep plus koppelingsplaat verwijdert is de spanning van het vliegwiel opmeten.
Je kunt er niet anders achter komen of het vliegwiel defect is. Er wordt ook vaak ten onrechte een vliegwiel vervangen terwijldeze nog in goede staat is. Garage heeft dan niet het speciale gereedschap.
Vraag dus bij een garage of ze dit gereedschap voorhanden hebben.
-
Cipi
[quote="Eric27"]De eerste symthomen zijn als de motor koud is en je werkt alleen met de koppeling dus geen gas bij geven en je laat de auto heel langzaam rijden en dan naar het uiterste punt links of rechts sturen als er dan trillingen of schokkerig rijgedrag vertoont is dat in veel gevallen het tweezijdig massavliegwiel.
Dit heb ik getest, doet die niet.
Wat doet die wel. Ik heb dit eigenlijk al eens gevraagd, maar toch.
Ten eerste heb ik al sinds het begin een ontzettend zware koppeling.
Omdat er schakel problemen waren als ik met de caravan reed, is alles, behalve het vliegwiel vervangen. Het probleem zou toen aan de drukgroep gelegen hebben.
Er is toen een Borg and Back koppeling met LUK cylinders in gekomen.
De koppeling bleef zwaar gaan.
Een goed jaar later had ik weer schakel problemen. De druk viel weg.
Om zeker te zijn, heb ik toen een volledige set van Sachs gekocht en deze laten plaatsen.
Na uitbouw bleek dat de hulp cylinder door gebroken was.
Ook na inbouw van deze, bleef de koppeling zwaar.
Dus wat doet die nu.
Bij het optrekken hoor ik een brommend geluid.
Zoals ik dit hoor zit dit vrij hoog, achter het dashboard. Ook geeft dit trillingen op het stuur. Echter niet op de schakelpook.
Dit geluid valt zo nog mee, maar wordt harder als ik vanaf een helling moet op trekken.
Ook heb ik gemerkt dat wanneer dit het geval geweest is het weer enige tijd duurt tot dit geluid weer minder wordt.
Helemaal hopeloos is het als ik met de caravan moet optrekken. Dan heb je echt het gevoel alsof het blok er los in ligt.
Ik ben 2 weken gelden naar de garage geweest om dit te laten checken.
Het bleek dus al niet aan het flex stuk van de uitlaat of aan de motor steunen te liggen.
Helaas heeft de garagist nergens zo kunnen optrekken dat het geluid duidelijk te horen was.
Ik zal proberen eens een geluidopname te maken en deze op youtube te zetten.
Dit heb ik getest, doet die niet.
Wat doet die wel. Ik heb dit eigenlijk al eens gevraagd, maar toch.
Ten eerste heb ik al sinds het begin een ontzettend zware koppeling.
Omdat er schakel problemen waren als ik met de caravan reed, is alles, behalve het vliegwiel vervangen. Het probleem zou toen aan de drukgroep gelegen hebben.
Er is toen een Borg and Back koppeling met LUK cylinders in gekomen.
De koppeling bleef zwaar gaan.
Een goed jaar later had ik weer schakel problemen. De druk viel weg.
Om zeker te zijn, heb ik toen een volledige set van Sachs gekocht en deze laten plaatsen.
Na uitbouw bleek dat de hulp cylinder door gebroken was.
Ook na inbouw van deze, bleef de koppeling zwaar.
Dus wat doet die nu.
Bij het optrekken hoor ik een brommend geluid.
Zoals ik dit hoor zit dit vrij hoog, achter het dashboard. Ook geeft dit trillingen op het stuur. Echter niet op de schakelpook.
Dit geluid valt zo nog mee, maar wordt harder als ik vanaf een helling moet op trekken.
Ook heb ik gemerkt dat wanneer dit het geval geweest is het weer enige tijd duurt tot dit geluid weer minder wordt.
Helemaal hopeloos is het als ik met de caravan moet optrekken. Dan heb je echt het gevoel alsof het blok er los in ligt.
Ik ben 2 weken gelden naar de garage geweest om dit te laten checken.
Het bleek dus al niet aan het flex stuk van de uitlaat of aan de motor steunen te liggen.
Helaas heeft de garagist nergens zo kunnen optrekken dat het geluid duidelijk te horen was.
Ik zal proberen eens een geluidopname te maken en deze op youtube te zetten.
Je schrijft dat er schakel problemen zijn, wat bedoel je daar mee wil hij niet in de versnelling, of heel moeilijk?
Een zware koppeling heeft niets met het vliegwiel te maken. Er zijn wel verschillen in drukgroep, de een kan mischien iets lichter gaan dan de ander. Ik heb een Luk maar volgens mij komt dat gewoon van AP, deze voldoet prima onder normale omstandigheden.
Hoe sterker de drukgroep hoe meer kracht er op het druklager komt en de kans dat deze gaat lekken is dan groter.
Je schrijft als je zwaar moet trekken een helling op met caravan bij voorbeeld dan begint de hele auto te schudden of stoten. Is dat met name als je begint met optrekken of ook als de auto al bijvoorbeeld 70 rijdt en dan in de derde versnelling?
Eric.
Een zware koppeling heeft niets met het vliegwiel te maken. Er zijn wel verschillen in drukgroep, de een kan mischien iets lichter gaan dan de ander. Ik heb een Luk maar volgens mij komt dat gewoon van AP, deze voldoet prima onder normale omstandigheden.
Hoe sterker de drukgroep hoe meer kracht er op het druklager komt en de kans dat deze gaat lekken is dan groter.
Je schrijft als je zwaar moet trekken een helling op met caravan bij voorbeeld dan begint de hele auto te schudden of stoten. Is dat met name als je begint met optrekken of ook als de auto al bijvoorbeeld 70 rijdt en dan in de derde versnelling?
Eric.
-
Cipi
Eric27 schreef:Je schrijft dat er schakel problemen zijn, wat bedoel je daar mee wil hij niet in de versnelling, of heel moeilijk?
Nee, dit was vorig jaar. De druk was weg.
Is ondertussen al hersteld
Een zware koppeling heeft niets met het vliegwiel te maken. Er zijn wel verschillen in drukgroep, de een kan misschien iets lichter gaan dan de ander. Ik heb een Luk maar volgens mij komt dat gewoon van AP, deze voldoet prima onder normale omstandigheden.
Nee, de auto schud niet. Er zit een soort brommen of hard trillen bij het optrekken.
Dit hoor je een beetje, tussen de 1500 en 1800 toeren. Hoe meer kracht de motor moet geven om op te trekken, dus tegen een helling of met de caravan, hoe harder het geluid is.
Het ergste is het in de eerste en tweede versnelling, de derde is al minder en in de vierde en vijfde hoor je niks.
Als ik nu op trek boven de 1800 toeren hoor je ook niks.
Voor de rest loopt de auto rustig.
Ik kan dus rustig gas geven als de motor rond 2000 toeren draait, er zal niks te horen zijn.
Eric.
-
Peter Sely
- MG-R Addict
Ik moet zeggen dat de mijne ook redelijk wat trilt in 1ste, 2de en al minder in 3de versnelling. Maar zelf heb ik het nooit als abnormaal aangevoeld heb. Geeft het ook echte problemen wanneer je met de caravan rijdt bijvoorbeeld op een helling? Geraak je met moeite de heuvel op of is het enkel trillen en lawaai?
Morgen of overmorgen ga ikzelf voor de eerste keer ook een caravan van ongeveer 1200 kg trekken, ben benieuwd wat het zal geven als ik dat hier zo lees.
Off topic nog 2 vragen:
-naar welke garage ben je geweest?
-heb jij last gehad van inklappende spiegels wanneer je hulpspiegels (bij trekken van caravan) erop staan? Las ergens dat dit soms het geval kan zijn.
Morgen of overmorgen ga ikzelf voor de eerste keer ook een caravan van ongeveer 1200 kg trekken, ben benieuwd wat het zal geven als ik dat hier zo lees.
Off topic nog 2 vragen:
-heb jij last gehad van inklappende spiegels wanneer je hulpspiegels (bij trekken van caravan) erop staan? Las ergens dat dit soms het geval kan zijn.
-
Cipi
[quote="Peter Sely"]Ik moet zeggen dat de mijne ook redelijk wat trilt in 1ste, 2de en al minder in 3de versnelling. Maar zelf heb ik het nooit als abnormaal aangevoeld heb. Geeft het ook echte problemen wanneer je met de caravan rijdt bijvoorbeeld op een helling? Geraak je met moeite de heuvel op of is het enkel trillen en lawaai?
Het is meer het brommen wat die doet, dit geeft ook een trillingen weer.
Maar alleen dan, verder rijdt de wagen zeer rustig.
Ook als ik een helling op rij, is er niks aan de hand. Tenzij ik dus weer in het bekend toeren bereik zou komen.
Daar zul je geen probleem mee hebben. Ik heb er een van 1500kg achter hangen. Let goed op de deur van de caravan :-))))

Ik moet wel zeggen dat ik een klein "hulp" heb ;-)). Ik heb een +/-30pk meer.
Off topic nog 2 vragen:
Ik ben enkele weken geleden bij Garage Lekens geweest.
Die doen nu nog Landrover en een paar andere merken. Allemaal 4x4
Ja, heb ik de eerste keer dat wij gingen last van gehad ja. Ik had toen van die spiegels die je met zuignappen op de autospiegel vast zet.
Ik heb daarna de originele caravan spiegels van Rover gekocht. Zit perfect.
Het is meer het brommen wat die doet, dit geeft ook een trillingen weer.
Maar alleen dan, verder rijdt de wagen zeer rustig.
Ook als ik een helling op rij, is er niks aan de hand. Tenzij ik dus weer in het bekend toeren bereik zou komen.
Daar zul je geen probleem mee hebben. Ik heb er een van 1500kg achter hangen. Let goed op de deur van de caravan :-))))

Ik moet wel zeggen dat ik een klein "hulp" heb ;-)). Ik heb een +/-30pk meer.
Off topic nog 2 vragen:
Ik ben enkele weken geleden bij Garage Lekens geweest.
Die doen nu nog Landrover en een paar andere merken. Allemaal 4x4
Ja, heb ik de eerste keer dat wij gingen last van gehad ja. Ik had toen van die spiegels die je met zuignappen op de autospiegel vast zet.
Ik heb daarna de originele caravan spiegels van Rover gekocht. Zit perfect.
-
Cipi
Goede reis en beter weer zou ik zeggen. Heb gehoord dat ze daar zeer veel water overlast hebben gehad de laatste tijd.Eric27 schreef:Ik vertrek morgen op vakantie met de caravan naar engeland en zal er eens op letten maar heb er tot op heden volgens mij er geen last van gehad.
Nog een paar onderdelen op pikken onder weg om de kosten te drukken.
Eric
Wij gaan volgende week de andere richting uit, Sibenik, Kroatië.