Veel roetwolken

Plaats reactie
Edgar
MG-R Freak
Veel roetwolken

Bericht door Edgar »

Ik ben in bezit van een MG ZR 115 IDT. Dit jaar heeft hij mij echter op hoge kosten gejaagd. Er zat namelijk een scheur en de cilinderkop, dus heb een zeer dure reparatie gehad: Nieuwe cilinderkop en koppakking etc.... Maar tot mijn grote verbazing was de eerste 3-5000km alles normaal, maar nu blaast hij aldoor zwarte roetwolken uit de uitlaat op de autobahn bij gasgeven. En dat echt zeer grote. In de stad is alles ok, maar op de snelweg is het een beetje irritant. En ook haalt hij op de een of andere manier zien topsnelheid niet meer, niet dat ik dat altijd rijd of zo, maar ik wilde het even testen, maar hij kwam in zijn 5 niet boven de 4000 toeren en de 177-180kmh, terwijl hij dat vroeger, wel, een paar maanden geleden nog kon (test ik soms even in een race met een irritante Mercedes die mij niet voorbij wil laten :mrgreen: ). De garage zei dat dit normaal was, de roet, hij moet wat uitblazen zeiden ze, maar toch niet aldoor op een 700km rit door Duitsland? :ijkt mij niet goed toch? Enig idee wat het kan zijn? Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Edgar op wo jan 18, 2012 2:03 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
roland
MG-R Core

Bericht door roland »

Hee Edgar ik rij ook met de zr 115+
Het roeten kan zijn je EGR die open blijft staan (hoeft geen MIL lanpje te branden)
als hij in iedere versnelling niet over de 4000 toeren gaat kijk dan je
nummer 1 verstuiver eens na daar zit een liftsensor op die voor de
juiste injectie tijd zorgt de draden zijn gevoelig dus loop ze even na
en is die (Nieuwe cilinderkop )echt nieuw of 2e hands?
als dat zo is en hij is van een sdi zijn je verstuivers anders en gaat
hij zeer veel roeten zonder verdere aanpassingen
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
Edgar
MG-R Freak
Bericht door Edgar »

Bedankt voor je reactie!

De cilinderkop is tweedehands, ja. Een nieuwe was rond de 1500 Euro zei de MG dealer, en hij had deze nog liggen voor 500E, en aangezien de reparatie met waterpomp en werkloon en beurt etc al duur genoeg was met de tweedehandse (rond 2500E) heb ik voor de 2e handse gekozen. Maar ik zie dat dat wel eens een fout kon zijn, hmmm :?

Ik heb ook nog een Rover 200 Tdic met 410.000km op de teller, nooit motorische problemen gehad, dus was verbaast dat mijn MG bij 100.000km zo grote motorische problemen had :? Ik vertrouwde de motor zeer, maar nu niet echt meer :?
roland
MG-R Core

Bericht door roland »

kijk ook eens naar je intercooler slangen (en dan vooral het stukje van 10cm de verloop op de turbo naar de ijzeren buis)
de slangen scheuren wel eens omdat ze niet tegen de olie kunnen uit de carterontluchting
(ik heb het nu zelf ook)
kijk eens naar je cilinderkop of hij 3 of 4 gloeispiralen heeft (met 3 is een oude kop)
haal er eens een verstuiver uit (als ze niet over gezet zijn uit de oude kop)
en kijk of er 200 bar op staat
(200 bar is SDI)
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
Edgar
MG-R Freak
Bericht door Edgar »

Zo onverwachts als het kwam, zo onverwachts schijnt het roetprobleem ook over te zijn. Heb gisteren getest en nu is alles weer ok en haalt hij zijn top ook weer, raar.... Zou het toch aan de brandstof gelegen kunnen hebben die ik in Duitsland op mijn laatste trips getankt heb? Zo te zien wel, aangezien het nu weg lijkt te zijn. Die 10% biodiesel toevoeging in Duitsland schijnt mijn auto geen goed gedaan te hebben zoals het lijkt. En ik reed eigenlijk meestal in Duitsland voor mijn werk de laatste tijd. Hopen dat het nu goed blijft :)
Johnny_D
MG-R Freak

Bericht door Johnny_D »

Edgar schreef:Bedankt voor je reactie!

De cilinderkop is tweedehands, ja. Een nieuwe was rond de 1500 Euro zei de MG dealer
apart, want een nieuw blok (met 0km op de klok ) kost €900 :?
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club

Afbeelding
rover coupe register nl
Rik
MG-R Freak

Bericht door Rik »

960, excl BTW :)
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Johnny_D