118GTR schreef:Kraantje kan wel stuk zijn (had ik bv ook) Maar dat betekent dat er altijd of juist nooit warm water naar de kachelradiateur gaat. Maar de kachelradiateur heeft lang niet genoeg capacteit om de motor te koelen, dus komt de motor nog steeds gewoon op bedrijfstemperatuur waarna de thermostaat de flow richting de hoofdradiateur regelt.
Een auto die te goed koelt...>dat kan eigenlijk alleen maar aan de thermostaat liggen.
Maar OF hij ook echt te goed koelt...> laat maar eens een foto van je dash zien.
Ik had van iemand begrepen dat het ook kan voorkomen, dat kraantje niet helemaal open gaat en dat het daarom lang kan duren voordat het warm wordt. klopt dat?
De garage had het idee dat de thermostaat wel werkte. Ze voelde aan wat slangen en gaven steeds gas. Ja dan gaat de warmte meter wel omhoog. Maar als je rijd en dus wind koeling hebt, blijft die helemaal laag of iets daarboven. Pas weer bij file of lang stop licht of echt een aardig tijdje rijden gaat die langzaam omhoog. Voorheen ging de meter altijd een stuk omhoog. Alleen als ik dan volle warmte in de auto liet komen, zakte pijl weer.
Sander02 schreef:
Ik had van iemand begrepen dat het ook kan voorkomen, dat kraantje niet helemaal open gaat en dat het daarom lang kan duren voordat het warm wordt. klopt dat?
lezen A.U.B.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
Maar dan had ik dus wel de startmotor, etc moeten horen of niet?
Ik hoor nu echt helemaal niks mechanisch, alleen de waarschuwings piepjes van het alarm.
Das altijd wel tgeval, als ik met heet weer in de file kom en t duurt wat langer doe ik de kachel aan op warmste stand en alle ramen los, dat kan de kans op een oververhitte (lees kokende) motor voorkomen
Ik heb de code, via de oude Rover dealer. Vanavond auto halen en dan kijken hoe het gaat met de warmte. Alle koelvloeistof is ververts, boel is ontlucht, distributieset/waterpomp vervangen en olie/filter ververst.
In 2 pogingen was de startonderbreker uitgeschakeld
Ik heb net koelvloeistof tot max streepje aangevuld. Reservoir was bijna leeg. Waarschijnlijk hadden ze er wat te weinig ingestopt.
ik ga zo half uurtje rijden en zal eens goed op letten op het temp metertje en de tijdsduur voordat er echt aangename warme lucht komt. Meestal is dat eerste een tijd koude lucht waar je een beetje warmte invoelt.
Nou het was nogal lastig om dingen tijdens rijden op te schrijven.
Temp meter:
18:48 start auto, meter laagste punt (das nog iets onder 0 van toerenteller)
18:49 meter gelijk met 0 toeren
18:52: iets lauwe lucht
18:57 meter nog steeds gelijk met 0 toeren
18:58 onderkant 1ste streep warmte meter
18:59 gelijk eerste streep
19:01 tussen de eerste 2 streepjes
19:04 voorbij streepje 2
19:07 wijzer zakt weer, tussen streepjes in
19:09 wijzer zat naar eerste streepje
Dan nog 10 min rijden en ik ben thuis.
Op het laatst is wijzertje wel even bijna op normale niveau geweest,
zoals ik het zeg maar gewend ben. Das dacht ik ter hoogte van van 1 op de toeren teller. Dus op een kwart ofzo.
Tijdens grootste gedeelte van de rit was de kachel lauwtjes en dan op een gegeven moment wel aardig warm. Maar goed in een half uur echt heel warm is natuurlijk niet goed.
Kan dit wat anders dan thermostaat zijn?
Koelvloeitstof niveau oké, misschien iets te veel zelfs.
In die garage waar ik pas was, dachten ze niet dat het de thermostaat was.
Als je tijd stil staat met motor aan, dan stijgt de meter wel ja. Maar goed dat is logisch zonder wind koeling.
Als het echt niet thermostaat zou zijn, kan het dan de temperatuur sensor zijn en toch wat met het kachelkraantje?