VVC Nokkenassen
VVC Nokkenassen
Zoals onderwerp luid; De nokkenassen van een VVC, zijn die gelijk aan de nokkenassen die in de minder bedeelde versie (ZS 120 bijv.) zitten?
Deze gedachte kwam in mij op toen ik het topic over Yme zn 160 las, die zn nokkenassen verving door een setje sportievere
Deze gedachte kwam in mij op toen ik het topic over Yme zn 160 las, die zn nokkenassen verving door een setje sportievere
Zover ik weet, en wellicht te zien valt in de foto's heeft de VVC 2 inlaat nokkenassen, elk deel doet 2 cilinders.
De uitlaatnokkenas is weer een hele nokkenas (doet alle 4 de cilinders).
Dus met mijn kennis qua motoren (ook als wtk zijnde) heb je niks aan de inlaatnokkenassen tenzij je zelf het VVC systeem installeert (is inlaat + andere kop)
Voor de uitlaatnokkenas, zou je wel kunnen plaatsen maar je timing veranderd dan aanzienlijk, waarschijnlijk loopt je motor dan ontzettend kl*te als hij überhaupt al loopt.
Als je andere nokkenassen wil hebben zou ik dan naar Pipercams gaan en een setje kopen (is inlaat + uitlaat) gemaakt voor je 1.8 motor, heb net even gekeken dan kom je op dit productnummer: ARKBP270H. Piper claimt dat het je een extra 16 pk krijgt.
link naar PTP: http://www.ptp-ltd.co.uk/shop/359_149/m ... ries).html
De uitlaatnokkenas is weer een hele nokkenas (doet alle 4 de cilinders).
Dus met mijn kennis qua motoren (ook als wtk zijnde) heb je niks aan de inlaatnokkenassen tenzij je zelf het VVC systeem installeert (is inlaat + andere kop)
Voor de uitlaatnokkenas, zou je wel kunnen plaatsen maar je timing veranderd dan aanzienlijk, waarschijnlijk loopt je motor dan ontzettend kl*te als hij überhaupt al loopt.
Als je andere nokkenassen wil hebben zou ik dan naar Pipercams gaan en een setje kopen (is inlaat + uitlaat) gemaakt voor je 1.8 motor, heb net even gekeken dan kom je op dit productnummer: ARKBP270H. Piper claimt dat het je een extra 16 pk krijgt.
link naar PTP: http://www.ptp-ltd.co.uk/shop/359_149/m ... ries).html
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Een VVC inlaat"nokas" bestaat zelfs uit 4 nokassen, iedere cylinder wordt apart gestuurd. Dat moet ook wel want ze draaien t.o.v. van elkaar iedere keer dat ze rond gaan.
(ze zitten per 2 in een VVC huis aan de zijkant)
(ze zitten per 2 in een VVC huis aan de zijkant)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
-
- MG-R Regular
- Berichten: 40
- Lid geworden op: do aug 06, 2009 7:23 pm
- Woonplaats:
- Locatie: D - Stadtlohn
A pair of VVC outlet cams is a cheap way to get some grunt out of a EU2 1.4 16V, 1.6 16V or 1.8 16V 120bhp. As they're nearly the same profile as TF135 cams, just 0,3mm less lift, you should see somewhere around the 130bhp mark with a 1.8. I've installed a pair in a 1.6, which made the car very lively. Only thing is, you need to machine one of the cams so it takes the rotator for the dizzy.
On EU3 engines you can't use a pair of VVC outlet cams, as they don't have the ring for the camshaft sensor. So cheapest way for an EU3 -> TF135 cams.
In both cases you can use the stock pulleys. For the 270s from Piper you will need some vernier pulleys to get the timing perfect, but to be honest - if you buy some Pipers and a set of Verniers go for the 633 profile, that gives you the most power on a standard ecu.
Cheers
On EU3 engines you can't use a pair of VVC outlet cams, as they don't have the ring for the camshaft sensor. So cheapest way for an EU3 -> TF135 cams.
In both cases you can use the stock pulleys. For the 270s from Piper you will need some vernier pulleys to get the timing perfect, but to be honest - if you buy some Pipers and a set of Verniers go for the 633 profile, that gives you the most power on a standard ecu.
Cheers
Dat zal nog even duren, hij is voor vrouwlief en die krijgt m pas in mei als ze jarig is, dus voor die tijd mag ze van niks weten
Hij is veilig opgeborgen dan heb ik wat maanden de tijd voor ontelbare kleine dingen die gefixt moeten, dopjes, losse bekleding, een fikse schoonmaakbeurt en dat soort gein.
Fotos staan in het te koop topic, het was de cabrio van Arthur623

Hij is veilig opgeborgen dan heb ik wat maanden de tijd voor ontelbare kleine dingen die gefixt moeten, dopjes, losse bekleding, een fikse schoonmaakbeurt en dat soort gein.
Fotos staan in het te koop topic, het was de cabrio van Arthur623

- Dr Doggystyle
- Beheerder
- Berichten: 26473
- Lid geworden op: vr feb 06, 2004 3:29 pm
- Woonplaats: het MG-R Forum
gefelicteerd met je aanwinst, foto's staan niet meer in het tekoop topic
LEF MG ZS180 06-05-23-nu
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21 tot 13-7-24 RIP
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21 tot 13-7-24 RIP
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
- Bruno
- MG-R Addict
- Berichten: 483
- Lid geworden op: di jan 20, 2004 1:44 am
- Woonplaats:
- Locatie: Schriek (Heist O/d Berg) Belgie
- Contacteer:
Hoi Pete, Als je op een K MPI, 135 nokkenassen legt, haalt dit wel degelijk wel uit. Ik deed deze conversie al menig maal en heb al een aantal bewijzen hiervan op de dyno. Logisch, want ze zijn scherper. Hoe zou je gaan remappen btw op een Mems2 ?

MGF '180' VVC
MGTF Elegance
MG ZR MK1 VGK 2.0 Racer
MG ZR MK2 190 Cupracer
2 X Rover 114 Cupracer