CO te hoog, MEMS verdacht...
CO te hoog, MEMS verdacht...
Hoi mensen, alle technici aan dek!!
Het volgende probleem doet zich voor bij een 216si (bubble) uit 1996:
CO uitstoot is veel te hoog geconstateerd bij de APK. Je ruikt ook dat de motor veel te rijk loopt.
In eerste instantie leek de lambda sensor verdacht. Vervangen door goed exemplaar.
Bij herkeuring CO wederom veel te hoog.
Ben gaan meten aan de ecu, resultaten:
1. starten
2. hoog zuurstofgehalte simuleren = ecu regelt terug naar arm mengsel.
3. laag zuurstofgehalte simuleren = ecu regelt naar rijk mengsel.
4. MAP sensor reageert volgens mij ook goed.
0 bar = 4.7 Volt
stationair toerental (vacuum) = 2.3 Volt
hoog toerental (hoger vacuum) = dalende waarde tot 1.0 a 1.5 Volt afhankelijk van pedaalstand
5. na enkele minuten lopende motor, hoor je de ecu overschakelen naar rijk mengsel en tegelijk schiet ook de lambda waarde omhoog (sensor = 0.7 a 0.9 Volt)
nu helpt simuleren van de waarden op de ecu-input van de lambda ook niet meer. Mengsel blijft extreem rijk. Dit probleem trad dus bij de APK ook op.
6. koelwater sensor is okay.Simuleren van de koelwatertemperatuur geeft bij koude een hoger toerental. Werkt dus normaal.
7. Omdat de ecu in de eerste minuten wel in staat is te regelen maar dan ineens omslaat, kan ik lekkende injectoren uitsluiten lijkt me.
Is de ecu defect? Wel vreemd dat hij in eerste instantie normaal werkt.
Kan er een vervangende ecu worden geplaatst, of geeft dit problemen met de startblokkering?
Wie kan er ook een licht schijnen op dit probleem? Alle tips welkom, daar de APK inmiddels 2 weken is verlopen...
HaZ
Het volgende probleem doet zich voor bij een 216si (bubble) uit 1996:
CO uitstoot is veel te hoog geconstateerd bij de APK. Je ruikt ook dat de motor veel te rijk loopt.
In eerste instantie leek de lambda sensor verdacht. Vervangen door goed exemplaar.
Bij herkeuring CO wederom veel te hoog.
Ben gaan meten aan de ecu, resultaten:
1. starten
2. hoog zuurstofgehalte simuleren = ecu regelt terug naar arm mengsel.
3. laag zuurstofgehalte simuleren = ecu regelt naar rijk mengsel.
4. MAP sensor reageert volgens mij ook goed.
0 bar = 4.7 Volt
stationair toerental (vacuum) = 2.3 Volt
hoog toerental (hoger vacuum) = dalende waarde tot 1.0 a 1.5 Volt afhankelijk van pedaalstand
5. na enkele minuten lopende motor, hoor je de ecu overschakelen naar rijk mengsel en tegelijk schiet ook de lambda waarde omhoog (sensor = 0.7 a 0.9 Volt)
nu helpt simuleren van de waarden op de ecu-input van de lambda ook niet meer. Mengsel blijft extreem rijk. Dit probleem trad dus bij de APK ook op.
6. koelwater sensor is okay.Simuleren van de koelwatertemperatuur geeft bij koude een hoger toerental. Werkt dus normaal.
7. Omdat de ecu in de eerste minuten wel in staat is te regelen maar dan ineens omslaat, kan ik lekkende injectoren uitsluiten lijkt me.
Is de ecu defect? Wel vreemd dat hij in eerste instantie normaal werkt.
Kan er een vervangende ecu worden geplaatst, of geeft dit problemen met de startblokkering?
Wie kan er ook een licht schijnen op dit probleem? Alle tips welkom, daar de APK inmiddels 2 weken is verlopen...
HaZ
supergROVER
rijdt hedendaagsch weer een tijdje lekker in de 75 Tourer en dat is heerlijk!
rijdt hedendaagsch weer een tijdje lekker in de 75 Tourer en dat is heerlijk!
-
- MG-R Core
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
- Woonplaats: Oosterwolde (fr)
Ik zou de ecu eerst eens uitlezen.
Als je een hoog zuurstofgehalte creeert zou de motor juist rijker moeten gaan lopen en vice versa. Denk dat dit een schrijffoutje is..?
Je motor draaid na het starten eerst een poosje in open loop, de lambda sonde heeft dan geen invloed. Na een minuut ongeveer gaat ie in closed loop lopen, maar als dat om wat voor reden dan ook niet lukt, schakelt ie over op een noodprogramma en reageert ie niet meer op de waarden van onder andere de lambdasensor.
Als je een hoog zuurstofgehalte creeert zou de motor juist rijker moeten gaan lopen en vice versa. Denk dat dit een schrijffoutje is..?
Je motor draaid na het starten eerst een poosje in open loop, de lambda sonde heeft dan geen invloed. Na een minuut ongeveer gaat ie in closed loop lopen, maar als dat om wat voor reden dan ook niet lukt, schakelt ie over op een noodprogramma en reageert ie niet meer op de waarden van onder andere de lambdasensor.
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Veel zuurstof, weinig brandstof = arm.
andersom = rijk.
Hoe dan ook je ECU moet de brandstof toevoer regelen totdat het netjes rond de 1:12, 1:13 zit, tussen arm en rijk in. (onderin/stationair wat rijker)
andersom = rijk.
Hoe dan ook je ECU moet de brandstof toevoer regelen totdat het netjes rond de 1:12, 1:13 zit, tussen arm en rijk in. (onderin/stationair wat rijker)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Je CO is te veel (hoeveel is "veel te" in jouw ogen?) hoog en je gaat er vanuit dat het aan je mengsel ligt. Prima, da's een uitgangspunt. Kan een goed uitgangspunt zijn, maar je lambda kun je tijdens je viergassenmeting gewoon aflezen. Dat word gewoon weergegeven, geeft de lambda namelijk gewoon weer, als die rond de 1,00 en de motor loopt goed, verbruikt niet vreemd veel, rijdt niet raar (stotteren of inhouden) is het misschien niet gek om ook andere mogelijkheden uit te sluiten. 
MEMS systeem swappen kan, moet je alleen óf een gedecodeerde zien te scoren via Ebay, of eentje compleet met 5AS module en afstandsbedieningen.

MEMS systeem swappen kan, moet je alleen óf een gedecodeerde zien te scoren via Ebay, of eentje compleet met 5AS module en afstandsbedieningen.

Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Schrijffoutje.. meer zuurstof in uitlaat is i.d.d. armer, minder zuurstof is rijker mengsel.
LambdaWaarde tijdens de viergastest is <1, ongeveer 0.96
COwaarde is 4.5 tot 4.7 en die mag maar maximaal 0.5 zijn, dus extreem hoog.
Dus onvolledige verbranding --> kan te rijk mengsel zijn, kan slechte ontsteking zijn, kan carterventilatie zijn, kan tankafzuiging zijn.
Ontsteking/timing: de auto rijdt echter goed, prima acceleratie, hoge snelheden okay, alleen stapvoets file rijden gaat lastiger / schokkend rijden. Stationair lopen gaat ook goed, geen hikken of anderszins problemen.
Carterventilatie: kan daar niets aan ontdekken. Tips??
Tankafzuiging: Wat kan hier misgaan, ongewenste brandstofaanzuiging?
Gek is dat de computer in eerste instantie wel regelt, maar daarna uit de loop gaat.
Hopelijk hebben jullie nog iets aan deze info.
Greetz, HaZ
LambdaWaarde tijdens de viergastest is <1, ongeveer 0.96
COwaarde is 4.5 tot 4.7 en die mag maar maximaal 0.5 zijn, dus extreem hoog.
Dus onvolledige verbranding --> kan te rijk mengsel zijn, kan slechte ontsteking zijn, kan carterventilatie zijn, kan tankafzuiging zijn.
Ontsteking/timing: de auto rijdt echter goed, prima acceleratie, hoge snelheden okay, alleen stapvoets file rijden gaat lastiger / schokkend rijden. Stationair lopen gaat ook goed, geen hikken of anderszins problemen.
Carterventilatie: kan daar niets aan ontdekken. Tips??
Tankafzuiging: Wat kan hier misgaan, ongewenste brandstofaanzuiging?
Gek is dat de computer in eerste instantie wel regelt, maar daarna uit de loop gaat.
Hopelijk hebben jullie nog iets aan deze info.
Greetz, HaZ
supergROVER
rijdt hedendaagsch weer een tijdje lekker in de 75 Tourer en dat is heerlijk!
rijdt hedendaagsch weer een tijdje lekker in de 75 Tourer en dat is heerlijk!
Thanks voor hulp!
Heb gister ontdekt dat het uitlaatspruitstuk lekt, bij de pakking aan het blok. Daarlangs dus in ieder geval ongewenste zuurstofaanzuiging naar de lambdasensor.
Heb dat nu allemaal dichtzitten en vandaag even motor laten lopen. Hij blijft nu in ieder geval wel regelen, maar de curve van de sensor is nog behoorlijk uit evenwicht, dus wellicht nog ergens een klein lek. Koolstoffilterklep werkt goed, sluit helemaal af, dus die kan ik ook uitsluiten.
Er komt minder geur uit de uitlaat nu, echter wel veel meer waterdamp volgens mij en een behoorlijke plas condenswater achter de uitlaat! Geen idee waar dat allemaal vandaan komt maar er zit dus schot in de zaak.
Auto broer had dit weekend prioriteit, die is nu eindelijk van zijn waterlekkage af
Morgen ga ik weer verder met het CO probleem
Ik hou jullie op de hoogte!
Greetz, Han.
Heb gister ontdekt dat het uitlaatspruitstuk lekt, bij de pakking aan het blok. Daarlangs dus in ieder geval ongewenste zuurstofaanzuiging naar de lambdasensor.
Heb dat nu allemaal dichtzitten en vandaag even motor laten lopen. Hij blijft nu in ieder geval wel regelen, maar de curve van de sensor is nog behoorlijk uit evenwicht, dus wellicht nog ergens een klein lek. Koolstoffilterklep werkt goed, sluit helemaal af, dus die kan ik ook uitsluiten.
Er komt minder geur uit de uitlaat nu, echter wel veel meer waterdamp volgens mij en een behoorlijke plas condenswater achter de uitlaat! Geen idee waar dat allemaal vandaan komt maar er zit dus schot in de zaak.
Auto broer had dit weekend prioriteit, die is nu eindelijk van zijn waterlekkage af

Morgen ga ik weer verder met het CO probleem

Ik hou jullie op de hoogte!
Greetz, Han.
supergROVER
rijdt hedendaagsch weer een tijdje lekker in de 75 Tourer en dat is heerlijk!
rijdt hedendaagsch weer een tijdje lekker in de 75 Tourer en dat is heerlijk!
Nou, volgens mij klaar voor een positieve APK afmelding bij de RDW.
Gehele uitlaat gecontroleerd, pakkingen gedicht, uitlaatspuitstuk gedicht.
Katalysator gecontroleerd op vervuiling, jaartal is 2009 dus die vertrouw ik nog wel.
Inlaatspruitstukpakking ook gedicht, er verdween nl nog steeds koelvloeistof.
En vanwege de onbalans (bias) in de lambdasensor-spanning ook een nieuwe sensor aangebracht.
Vanavond flink eind goed warm gereden en daarna nogmaals gemeten.
Alles lijkt nu prima en ook geen nare lucht meer uit de uitlaat.
Morgenmiddag viergasmeting
even duimen tot die tijd
dank voor het meedenken!
Han.
Gehele uitlaat gecontroleerd, pakkingen gedicht, uitlaatspuitstuk gedicht.
Katalysator gecontroleerd op vervuiling, jaartal is 2009 dus die vertrouw ik nog wel.
Inlaatspruitstukpakking ook gedicht, er verdween nl nog steeds koelvloeistof.
En vanwege de onbalans (bias) in de lambdasensor-spanning ook een nieuwe sensor aangebracht.
Vanavond flink eind goed warm gereden en daarna nogmaals gemeten.
Alles lijkt nu prima en ook geen nare lucht meer uit de uitlaat.
Morgenmiddag viergasmeting


Han.
supergROVER
rijdt hedendaagsch weer een tijdje lekker in de 75 Tourer en dat is heerlijk!
rijdt hedendaagsch weer een tijdje lekker in de 75 Tourer en dat is heerlijk!
Viergasmeting OKAY! 0,1% CO, Lambdawaarde 1,0. Als nieuw
aldus de steekproefmeneer van de RDW die toevallig nog zat koffie te drinken na de steekproef op de voorgaande apk keur
Ikke blij en vandaag heerlijk rondgetuft


Ikke blij en vandaag heerlijk rondgetuft

supergROVER
rijdt hedendaagsch weer een tijdje lekker in de 75 Tourer en dat is heerlijk!
rijdt hedendaagsch weer een tijdje lekker in de 75 Tourer en dat is heerlijk!
- Steven Rover
- MG-R Freak
- Berichten: 966
- Lid geworden op: vr sep 29, 2006 3:51 pm
- Woonplaats:
- Locatie: Gelderland
Oeps, da's waar ook
Planning is om hem (haar?) over 2 maandjes klaar te hebben. Onderstel (voor) is eronder weg, alles wordt gereinigd en krijgt een laklaagje, nieuwe rubbers, nieuw lagervet, intercooler heeft paar kleine gaatjes, airco moet weer gaan werken, turbo gaat uit elkaar, enz enz. En ondertussen nog de roestplekjes bijwerken en zien dat ik de bumper weer in exact zelfde kleur kan krijgen.
Dus in december weer een APK-waardig moment in mn leven

Planning is om hem (haar?) over 2 maandjes klaar te hebben. Onderstel (voor) is eronder weg, alles wordt gereinigd en krijgt een laklaagje, nieuwe rubbers, nieuw lagervet, intercooler heeft paar kleine gaatjes, airco moet weer gaan werken, turbo gaat uit elkaar, enz enz. En ondertussen nog de roestplekjes bijwerken en zien dat ik de bumper weer in exact zelfde kleur kan krijgen.
Dus in december weer een APK-waardig moment in mn leven

supergROVER
rijdt hedendaagsch weer een tijdje lekker in de 75 Tourer en dat is heerlijk!
rijdt hedendaagsch weer een tijdje lekker in de 75 Tourer en dat is heerlijk!
- Steven Rover
- MG-R Freak
- Berichten: 966
- Lid geworden op: vr sep 29, 2006 3:51 pm
- Woonplaats:
- Locatie: Gelderland
Zo dat klinkt veel belovend
Maar ga je hem aan de voorkant nu nog omhoog werken of ga je de boel alleen schoonmaken/spuiten?
Veel succes! Ben eigenlijk wel benieuwd naar een paar foto's van de 'work in progress'
Waarom gaat de turbo eigenlijk uit elkaar?
Al een nieuwe homokineet gevonden?
Succes!

Maar ga je hem aan de voorkant nu nog omhoog werken of ga je de boel alleen schoonmaken/spuiten?
Veel succes! Ben eigenlijk wel benieuwd naar een paar foto's van de 'work in progress'

Waarom gaat de turbo eigenlijk uit elkaar?
Al een nieuwe homokineet gevonden?
Succes!
Rover 214SI
Rover 220 Coupe Turbo
MG ZS 1.8 TURBO!!!

Rover 220 Coupe Turbo
MG ZS 1.8 TURBO!!!

Ik heb nu toch de mogelijkheid om alles te demonteren, dus alles gaat los nu ik er goed bij kan.
Turbo gaat open ter controle, had het idee dat ik de lagers hoorde rollen.
Weet nog niet of ik de voorkant nu hoger zet. Heb nog niet de goede veren gevonden. Uitlaat tussenpijp is klaar, stukken in gelast. En de motorsteun bijna klaar.
Homokineet is wonder boven wonder okay. Andere kant is nog niet los maar ook die moet goed zijn.
Adios, greetz, HaZ
Turbo gaat open ter controle, had het idee dat ik de lagers hoorde rollen.
Weet nog niet of ik de voorkant nu hoger zet. Heb nog niet de goede veren gevonden. Uitlaat tussenpijp is klaar, stukken in gelast. En de motorsteun bijna klaar.
Homokineet is wonder boven wonder okay. Andere kant is nog niet los maar ook die moet goed zijn.

Adios, greetz, HaZ
supergROVER
rijdt hedendaagsch weer een tijdje lekker in de 75 Tourer en dat is heerlijk!
rijdt hedendaagsch weer een tijdje lekker in de 75 Tourer en dat is heerlijk!
- Steven Rover
- MG-R Freak
- Berichten: 966
- Lid geworden op: vr sep 29, 2006 3:51 pm
- Woonplaats:
- Locatie: Gelderland