Versnellingsbak olie

414 416 418 420 45
Gebruikersavatar
roland
MG-R Core
Berichten: 1799
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 3:25 pm
Woonplaats: Berghem

Bericht door roland »

Hij bedoeld zo iets
Afbeelding
das op aan achterwielaandrijving. zit een ontluchtingsventiel op
maar heb ik op een versnellingsbak nog nooit gezien daar ziten
volgens mijn geen kanaaltjes voor is gewoon een groot huis met tandwielen.
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5976
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Als die dopes werkelijk zo goed waren dan zaten ze al in de olie.
Bovenop de bak zit een zwarte dop die ventileert en zal niet zo gauw dicht slippen maar dit kan wel waardoor de druk in de bak kan oplopen.

Net als met die radiateur leak stoppers en olie additieven ze kunnen kanalen dicht laten slippen.
Dit zijn verkoop middelen of levensduur rekkers van de auto maar als je hem nog een paar jaar wil rijden zeg ik vervangen.

Andere middelen zijn stukjes binnenband of ontbijtkoek toevoegen aan de versnellingsbakolie :idea:

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Bericht door Sander02 »

ontbijtkoek :mrgreen:
Auto zal hopelijk nog anderhalf jaar meegaan.
416SI 1996
Gebruikersavatar
Zeppie
MG-R Freak
Berichten: 553
Lid geworden op: do dec 14, 2006 2:32 am
Woonplaats:
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Zeppie »

Whaaa en nog een voordeel. Peperkoek ruikt lekkerder dan versnellingsbak olie :thumb:
Afbeelding

Met geld kan je geen geluk kopen, maar het is gewoon comfortabeler om te janken in een Mercedes dan op een fiets
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

:?

Waarom stort je je versnellingsbak niet meteen vol met stopverf? Dat dicht pas goed af.

Ik zeg, gewoon vervangen en niet gaan rommelen met allemaal klote middeltjes die uiteindelijk toch niet blijken te werken...
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
Zeppie
MG-R Freak
Berichten: 553
Lid geworden op: do dec 14, 2006 2:32 am
Woonplaats:
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Zeppie »

Haha die Peter. Moest ff heel hard lachen. Stopverf hahaha.

Maar goed, wat al gezegd word gewoon vervangen en niet klote met dichtmiddelen..
Afbeelding

Met geld kan je geen geluk kopen, maar het is gewoon comfortabeler om te janken in een Mercedes dan op een fiets
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Bericht door Sander02 »

bam schreef:Nee hoor 4 liter bak olie en een keerring is al 50 euro
Ik had net een garage aan de lijn en die zei, nou ik weet niet of die keerring voor een Rover nog makkelijk te krijgen is. Maar zal een tientje of 4 kosten en dan een tientje of 5 arbeid en dan nog olieniveau aanvullen.
maar moest het dus eerst bij z'n leverancier navragen. Kan een garage daar echt 4 tientjes voor vragen of kan ik die dan beter zelf aanleveren?
heb geen idee van de kosten, maar omdat Bam het over zo'n laag bedrag had voor olie en ring.
416SI 1996
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5976
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »


Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Bericht door Sander02 »

Dank je Bam. Garage heeft even gekeken voor juiste offerte kunnen maken en het word toch een stuk duurder, want het zou wel 2 en half uur arbeid kunnen zijn. Dus in totaal misschien wel 250 euro. Dan laat ik het wel ergens anders uitvoeren. Scheelt toch weer zo'n 100 euro.
416SI 1996
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

Sander02 schreef:heb geen idee van de kosten, maar omdat Bam het over zo'n laag bedrag had voor olie en ring.
Garages vinden het gewoon niet relaxed als jij met je eigen spulletjes aan komt zetten, en logisch ook, want als ik een bijvoorbeeld een keerring vervang die lekt maar die jij hebt aangeleverd, wie verteld mij dan dat jij de juiste hebt? Is slechts een voorbeeld natuurlijk.

Anyhow, vervangen van de keerring aan een zijde zou om en nabij de € 100,- tot 125,- incl. alles mogen kosten.
Vreemd is het wel, want de bakseals zitten bijna op gelijk niveau van het max. oliepeil. Hij krijgt het er wel uit, maar zal geen storm lopen. Ik ben benieuwd naar de hoeveelheid olie die er momenteel in zit. :+
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Bericht door Sander02 »

Het was flink nat, toen die garage keek. Hij zei ook van lekt behoorlijk.

Als die seals zo hoog zitten, dan bedoel je met :+ waarschijnlijk dat er te veel olie inzit?

Maar als ik niet bijvul, merk ik toch echt dat het schakelen minder soepel gaat.
416SI 1996
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

Sander02 schreef:Als die seals zo hoog zitten, dan bedoel je met :+ waarschijnlijk dat er te veel olie inzit?
Yes. Seals zitten niet spectaculair hoog, maar de onderste rand zit ongeveer plus-minus ter hoogte van het reguliere aanbevolen olieniveau. Laat ik het zo stellen. Als de bak nog olie druipt terwijl de auto een nacht heeft stilgestaan dan zit 'ie absoluut te vol.
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Euh Rik, je hebt het nu over een PG1 denk ik. Bij een R65 waar exact de juiste hoeveelheid olie in zit komt er heel wat uit als je de aandrijfassen eruit trekt(it happens ;) )
Laatst gewijzigd door 118GTR op wo okt 12, 2011 4:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

Oh kudt! Je hebt gelijk, ik haal ze door elkaar.
Thank you! Sorry Sander... :oops:
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Bericht door Sander02 »

Ok de keering is vervangen en er zat veelste veel olie in.
Mogelijk is het minder gaan lekken nadat ik een maand geleden een stoplek middeltje erin gegooid had, en toch nog aardig wat olie er bij gegooid had.

Nu is het wel zo, dat ik het schakelen anders vind voelen dan vroeger. Minder lekker zeg maar. De garage had er verder niet naar gekeken, maar zei misschien zit er ergens speling ofzo. Hij dacht niet dat het aan de bak zou liggen (had ie nog nooit met een japanner meegemaakt).

Wat denken jullie? Gaat dus nog wel goed in elke versnelling, maar voelt gewoon niet zo lekker als voorheen.
416SI 1996
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Bericht door Sander02 »

Hij lekt gewoon weer ondanks de nieuwe keerring. Schijnt te veel speling in die as te zitten die er in gaat. Dat ronde dikke blokje om die as zeg maar voor de keerring kan je iets te veel van links naar rechts bewegen. Maar goed, daar zou ik volgens garage wel mee kunnen doorrijden.

Moet dan echt die hele as vervangen worden?
416SI 1996
Plaats reactie