Uitval bij nat weer (door plas rijden)

214 216 218 220 25
Plaats reactie
Its_me_Harry

Uitval bij nat weer (door plas rijden)

Bericht door Its_me_Harry »

Ik heb een probleem met mijn rovertje 216 uit 1999.

Normaliter loopt hij als een zonnetje ... maar dit jaar is het drie keer gebeurd dat hij met nat weer uitvalt.

Bij het terugschakelen vlak voor een verkeerslicht en dan weer optrekken gaf als resultaat dat de motor uitviel.
Hij was ook niet meer aan de praat te krijgen.
De ANWB-monteur heeft de bobine en bougiekabels met een compressor drooggeblazen en alles ingespoten. Toen startte en reed hij weer als vanouds.
Hij gaf als advies de kabels te vervangen, wat ik ook twee weken geleden heb laten doen.

Tot gisteren had ik geen problemen meer.

Bij het zeer slechte en natte weer van gisteren is mijn motor tot twee keer uitgevallen ... starten hierna ging wel, maar erg vertrouwd is het niet meer.

Wat kan er (nog meer) aan de hand zijn?

Moet de bobine vervangen worden (is 2,5 jaar geleden vervangen).

Alvast bedankt voor de reacties,

Harry (auto-leek)
arthur623

Bericht door arthur623 »

het moet iets in de ontsteking zijn....zou alles vervangen.

bougies, kabels, verdelerkap etc
Gebruikersavatar
Grade
MG-R Addict
Berichten: 436
Lid geworden op: za jul 04, 2009 5:33 am
Woonplaats:
Locatie: Heerenveen

Bericht door Grade »

ik sluit me bij Arthur aan, mocht dat niets worden dan zou ik naar de noodschakelaar van de motor kijken die zit niet ver van je voorraam vandaan onder de motorkap en kan bij nat weer mogelijk kortsluiting veroorzaken.
''it's a rover, the engine won't turn over''

Rich hall
Gebruikersavatar
The Flying Dutchman
MG-R Freak
Berichten: 2090
Lid geworden op: di mei 06, 2003 4:31 pm
Woonplaats: Ihren (D) Groningen

Bericht door The Flying Dutchman »

Eerst maar eens beginnen met de verdelerkap, dan is je probleem hoogst waarschijnlijk weg.
Job.

'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.
Afbeelding
Its_me_Harry

Bericht door Its_me_Harry »

Bedankt voor jullie reacties,


In mei dit jaar is , samen met de koppakking, de verdeelkap vervangen.
Twee weken geleden zijn de kabels van de bobine en de bougies vernieuwd.
In 2008 is de bobine vervangen door een gereviseerd exemplaar.

Alleen de bougies zelf zijn nog niet vervangen ...

Vandaag zal een collega een computeruitlezer meenemen en wellicht weet ik dan vanavond waar de storing optreedt.

wordt vervolgt
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Je zult niet veel wijzer worden van het uitlezen.

Is de hoofdbougiekabel (king lead) ook vervangen?
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Its_me_Harry

Bericht door Its_me_Harry »

mmmhh zou ik je niet kunnen vertellen.

Op de factuur van de garage staat ZEF1397 montage, bougiekabelset.
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Dat zou dan wel moeten eigenlijk, maar goed... je weet het nooit. Ik zou de bougies even verwisselen om mee te beginnen, dan heb je die iig gehad.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Its_me_Harry

Bericht door Its_me_Harry »

Mijn rovertje is uigelezen .. geen storingen.

Wel zagen we bij de bobinestekker een stukje draad waarvan de kern een klein beetje blootlag ... dit zal ongetwijfeld het euvel zijn.

Met een beetje tape afgeplakt.

Door de wasstraat gegaan, mot bodemwas ... en ... het ging goed.
Starten ging haperig, maar hij stratte wel.

Nu nog die kabel goed dichten.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Its_me_Harry schreef:Mijn rovertje is uigelezen .. geen storingen.

Wel zagen we bij de bobinestekker een stukje draad waarvan de kern een klein beetje blootlag ... dit zal ongetwijfeld het euvel zijn.

Met een beetje tape afgeplakt.

Door de wasstraat gegaan, mot bodemwas ... en ... het ging goed.
Starten ging haperig, maar hij stratte wel.

Nu nog die kabel goed dichten.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Afknippen en nieuw stekkertje aanknijpen (als dit de bobine is die ik voor ogen heb kan dat gewoon. Anders gaat het oxideren en ben je verder van huis... oxidatie bij koper kruipt de kabel in.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
Zeppie
MG-R Freak
Berichten: 553
Lid geworden op: do dec 14, 2006 2:32 am
Woonplaats:
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Zeppie »

En anders gewoon een nieuwe kabel. Want oxidatie kruipt inderdaad de kabel in, en je weet niet hoe ver dit al zit.
Its_me_Harry

Bericht door Its_me_Harry »

Iedereen bedankt voor de reacties,

De eerder vervangen bobine (2,5 jaar geleden) was gekit, en deze kit liet nu los, waardoor het water naar binnen kon.

Bobine (en stekker) laten vervangen en alles is weer ok.
Plaats reactie