APK afgekeurd, help
- Sander02
- MG-R Freak
APK afgekeurd, help
Helaas afgekeurd:
accu klem niet aanwezig -> ga ik zelf maken
1 lampje kentekenverlichting -> zelf fixen
CO waarde te hoog. Ojee, ze konden niet aangeven waarom, dan moeten ze op onderzoek uit, want kan aan van alles liggen. Hij wil er een stukje meerijden en opnieuw meten. Misschien dat het dan goed is?
Linker voorrem komt niet vrij en loopt wat aan. -> moet door schoonmaken loskomen, is dat goed zelf te doen? Kan je dat duidelijk zien als wiel eraf is en iemand drukt rem een paar keer in.
Linker onder fusee kogel hoes, weet niet precies, wat volgens mij zweet die wat ofzo. Kan ik daar zelf wat aan doen?
Andere aandachtspunten, maar nu nog geen apk afkeurings dingen:
beide schokbrekers voor lekken. Betekend dat uiteindelijk helemaal vervangen of onderdeel?
2 verschillende type banden achter.
Roest aan de onderkant van waar je je voeten hebt bestuurder.
accu klem niet aanwezig -> ga ik zelf maken
1 lampje kentekenverlichting -> zelf fixen
CO waarde te hoog. Ojee, ze konden niet aangeven waarom, dan moeten ze op onderzoek uit, want kan aan van alles liggen. Hij wil er een stukje meerijden en opnieuw meten. Misschien dat het dan goed is?
Linker voorrem komt niet vrij en loopt wat aan. -> moet door schoonmaken loskomen, is dat goed zelf te doen? Kan je dat duidelijk zien als wiel eraf is en iemand drukt rem een paar keer in.
Linker onder fusee kogel hoes, weet niet precies, wat volgens mij zweet die wat ofzo. Kan ik daar zelf wat aan doen?
Andere aandachtspunten, maar nu nog geen apk afkeurings dingen:
beide schokbrekers voor lekken. Betekend dat uiteindelijk helemaal vervangen of onderdeel?
416SI 1996
Re: APK afgekeurd, help
Was je lambda wel goed? Dan zou het je katalysator kunnen zijn, kan meer redenen hebben, maar dit zijn de voor de hand liggende. Hoeveel te hoog was 'ie? Wat is het bouwjaar? Auto's van ehmmm, voor '97 (correct me if I'm wrong) mogen 3.5% hebben als ze niet én een lambda én een katalysator hebben. Jij hebt beide en dús moet het 0.5% zijn. Trek je voor de gelegenheid de lambdasonde eruit, mag het 3.5% zijn.Sander02 schreef:CO waarde te hoog. Ojee, ze konden niet aangeven waarom, dan moeten ze op onderzoek uit, want kan aan van alles liggen. Hij wil er een stukje meerijden en opnieuw meten. Misschien dat het dan goed is
Ik denk niet dat je het zo 1-2-3 gaat zien (als 'ie vast genoeg zit overigens wel), uit elkaar halen is goed te doen. Moeten wel 1000'en tutorials voor dummy's over zijn op i-net. Hou je remleidingen erop, dat scheelt een hoop werk...Sander02 schreef:Linker voorrem komt niet vrij en loopt wat aan. -> moet door schoonmaken loskomen, is dat goed zelf te doen? Kan je dat duidelijk zien als wiel eraf is en iemand drukt rem een paar keer in.
... mits je klauw intern aan revisie toe is (dan moet de klauw los, zuigertje eruit etc. etc. etc...)
Als je fuseekogelhoesje kapot is zou ik zeggen nieuwe fuseekogel. Ik weet eerlijk gezegd niet of je 'm los kan krijgen, zo'n hoesje. Als je alleen het hoesje weet te scoren moet je de fuseekogel uit het fusee halen, oude hoesje eraf en nieuwe hoesje erop. Vervangen zou niet heel erg veel werk moeten zijn, mits het los komt en je creatief bent met wat hefbomen.Sander02 schreef:Linker onder fusee kogel hoes, weet niet precies, wat volgens mij zweet die wat ofzo. Kan ik daar zelf wat aan doen?
Schokdempers die lekken moeten volledig vernieuwd worden. Type banden is niet erg, verschillende maten mag niet.Sander02 schreef:Andere aandachtspunten, maar nu nog geen apk afkeurings dingen:
Een ding nog... GA NOOIT OP EEN KRIK TE WERK. Altijd op bokjes of een brug. Mijn Coupé is zojuist van de krik geflikkerd tijdens het op de wielen zetten. Is mij nog nooit overkomen, maar het kan dus gewoon 'out-of-the-blue' gebeuren. First time for everything denk ik dan maar...
Succes!
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
- Sander02
- MG-R Freak
Heel, dank van he uitgebreide antwoord. Ik antwoord morgen uitgebreider, want moet nu weg. Er is niet gezegt hoe hoog de waarde was, heb het helaas ook niet gevraagd. Maar hij had wel zoiets van kan best dat het weg is als die warm gereden is.
Mijn auto is van eind 96. Ik neem aan dat elke apk keurmeester op de hoogte is van dat percentage bij oudere auto's? Anders kan ik nog even navragen wat de waarde was, als hij dat dan nog weet. Of misschien kan ik gewoon langsrijden, dat meten ze toch supersnel of niet?
en hee Alphenaar, klus je ook wel eens aan andere auto's?
Mijn auto is van eind 96. Ik neem aan dat elke apk keurmeester op de hoogte is van dat percentage bij oudere auto's? Anders kan ik nog even navragen wat de waarde was, als hij dat dan nog weet. Of misschien kan ik gewoon langsrijden, dat meten ze toch supersnel of niet?
en hee Alphenaar, klus je ook wel eens aan andere auto's?
416SI 1996
-
- MG-R Core
Re: APK afgekeurd, help
Was je lambda wel goed? Dan zou het je katalysator kunnen zijn, kan meer redenen hebben, maar dit zijn de voor de hand liggende. Hoeveel te hoog was 'ie? Wat is het bouwjaar? Auto's van ehmmm, voor '97 (correct me if I'm wrong) mogen 3.5% hebben als ze niet én een lambda én een katalysator hebben. Jij hebt beide en dús moet het 0.5% zijn. Trek je voor de gelegenheid de lambdasonde eruit, mag het 3.5 % zijn.Rik schreef:
Wrong.. Waarden moeten zijn:
Stationair: 0,5% co
Op toeren (2200 tot 3500) 0,3% co en een lambda waarde die ligt tussen de 0,97 en 1.03.
Auto's vanaf 93 met millieu code u9 o.i.d. (fabrieksaf voorzien van kat + lambda regeling) moeten hieraan voldoen.
Weer iets geleerd. Tijdens een herkeuring bij de RDW is mij bovenstaand als tip gegeven namelijk, daar kwam het grote boek der regelgeving te voorschijn omdat we op 0.2% bleven hangen.
Tijdens zo'n herkeuring vervalt wel de typeaanduiding overigens. Wellicht een maasje in de wet?
Edit: Trouwens, ik heb nog geen Rover gehad waarbij de U9 aanduiding op papier stond. BMW heeft dat wel altijd keurig gehad begin jaren '90...

Tijdens zo'n herkeuring vervalt wel de typeaanduiding overigens. Wellicht een maasje in de wet?
Edit: Trouwens, ik heb nog geen Rover gehad waarbij de U9 aanduiding op papier stond. BMW heeft dat wel altijd keurig gehad begin jaren '90...
- Sander02
- MG-R Freak
Rik, bedoel je met die tip, het verwijderen van de labda sensor?
Ik las net een stukje over hoe je een labda sensor kan testen:
http://www.alfaclub.eu/forum/viewtopic.php?t=23913
Kan ik de motor flink warm rijden en dan bij dezelfde garage vragen of ze even willen meten? Dat hebben ze toch zo gemeten? Mijn auto had bijna een week stil gestaan. Heb er donderdagavond klein stukje mee gereden en vrijdag ook paar km. Tijdje geleden heb ik inlaadspruitstuk vervangen en heeft de uitlaat even witte rook gegeven, maar dat was vrij snel weg.
Bij de keuring hebben ze vastgesteld dat de uilek helemaal dicht is.
Ik las net een stukje over hoe je een labda sensor kan testen:
Kan ik de motor flink warm rijden en dan bij dezelfde garage vragen of ze even willen meten? Dat hebben ze toch zo gemeten? Mijn auto had bijna een week stil gestaan. Heb er donderdagavond klein stukje mee gereden en vrijdag ook paar km. Tijdje geleden heb ik inlaadspruitstuk vervangen en heeft de uitlaat even witte rook gegeven, maar dat was vrij snel weg.
Bij de keuring hebben ze vastgesteld dat de uilek helemaal dicht is.
416SI 1996
- Sander02
- MG-R Freak
Dit ziet er makkelijker uit:Sander02 schreef: Ik las net een stukje over hoe je een labda sensor kan testen:
http://www.autoweetjes.com/Lambdasonde.html
416SI 1996
Tijdens de gassenmeting geeft 'ie ook de lambda aan. Lambda is namelijk niets meer dan een verhouding en moet altijd rond de 1 zijn zoals Arjen al aangaf.
Als je veel korte stukjes rijd kan het voor de katalysator nog wel eens helpen om een flink blokkie om te gaan. Ik zou daarentegen wel eerst onderzoeken wat de waarden zijn, als het om een paar tienden gaat heeft het zin om 'm goed warm te rijden, anders is er wellicht meer aan de hand.
Als je veel korte stukjes rijd kan het voor de katalysator nog wel eens helpen om een flink blokkie om te gaan. Ik zou daarentegen wel eerst onderzoeken wat de waarden zijn, als het om een paar tienden gaat heeft het zin om 'm goed warm te rijden, anders is er wellicht meer aan de hand.
- Sander02
- MG-R Freak
De keurder zij zelf al dat hij bij de volgende keuring eerst een blokje omwilde rijden, dus mogelijk dat de waarde niet veel hoger was.
Ik zal dan zelf eerst ook de auto op min 3500 toeren warm rijden. Ook de komende dagen, om de boel weer een beetje schoontebranden. Hopelijk is er dan allemaal niks aan het handje. (dat is mij verteld door iemand).
Laat die rem maar schoonmaken door de kwikfit, al hoewel ik daar liever niet heen ga. M'n vriendin trekt het helaas niet meer als ik te veel tijd aan auto besteed, we wonen namelijk al veelse lang in een klus huis waar ik m'n tijd moet besteden.
Misschien dat Kwikfit ook die fuseekogelhoes kunnen vervangen.
ALs de kogel slecht is, kan die dan los vervangen worden, of moet er dan meer gebeuren?
Ik zal dan zelf eerst ook de auto op min 3500 toeren warm rijden. Ook de komende dagen, om de boel weer een beetje schoontebranden. Hopelijk is er dan allemaal niks aan het handje. (dat is mij verteld door iemand).
Laat die rem maar schoonmaken door de kwikfit, al hoewel ik daar liever niet heen ga. M'n vriendin trekt het helaas niet meer als ik te veel tijd aan auto besteed, we wonen namelijk al veelse lang in een klus huis waar ik m'n tijd moet besteden.

Misschien dat Kwikfit ook die fuseekogelhoes kunnen vervangen.
ALs de kogel slecht is, kan die dan los vervangen worden, of moet er dan meer gebeuren?
Laatst gewijzigd door Sander02 op za jul 23, 2011 2:30 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
416SI 1996
-
- MG-R Regular
Heb mijn Rover ook net gekeurd en heb de ervaring dat hij eerst goed warm gereden moet worden voordat de CO en Lambda waarden goed zijn.
Een aanlopende schijfrem is toegestaan, kan hier niet op afgekeurd worden.
de hoes van de fuseekogel mag niet lek/ kapot zijn, deze zal vervangen moeten worden.
btw. in Nederland is het gewoon toegestaan om 2 verscillende type banden op 1 as te hebben, zolang ze maar dezelfde maat aanduiding hebben. Gek dat ze daar een opmerking over maken..
Edit: P.S. Bij een Rover mag de Lambda waarden tussen de 0,95 - 1,09 liggen, de CO mag verhoogd tot 0,3 komen
Een aanlopende schijfrem is toegestaan, kan hier niet op afgekeurd worden.
de hoes van de fuseekogel mag niet lek/ kapot zijn, deze zal vervangen moeten worden.
btw. in Nederland is het gewoon toegestaan om 2 verscillende type banden op 1 as te hebben, zolang ze maar dezelfde maat aanduiding hebben. Gek dat ze daar een opmerking over maken..
Edit: P.S. Bij een Rover mag de Lambda waarden tussen de 0,95 - 1,09 liggen, de CO mag verhoogd tot 0,3 komen
Laatst gewijzigd door lmaogibo op zo jul 24, 2011 9:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Rover 25 1.4 (103pk) => Wannabe ZR *Sold*
Rover 45 1.8 => "Sold"
MG - Roverloos
Rover 45 1.8 => "Sold"
MG - Roverloos
Ik heb mijn auto vorig jaar toen die niet meer starten en ik er zelf niet meer uit kwam naar "Autobedrijf R. Gemmink" gebracht. Heel tevreden over geweest. Al duurde het wat lang.
De lange tijd kwam in mijn geval omdat hij door had dat het niet veel moest kosten, en het dus in de verloren uurtjes werd gedaan.
Koste me ook niet zo veel, ondanks dat die er een week heeft gestaan.
--Off topic--
Waar woon je ergens dan?
Vlak bij de kwik-Fit?
De lange tijd kwam in mijn geval omdat hij door had dat het niet veel moest kosten, en het dus in de verloren uurtjes werd gedaan.
Koste me ook niet zo veel, ondanks dat die er een week heeft gestaan.
--Off topic--
Waar woon je ergens dan?
Vlak bij de kwik-Fit?