Dynamo vervangen, maakt herrie
- Sander02
- MG-R Freak
- Berichten: 700
- Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
- Woonplaats: Alphen a/d Rijn
Dynamo vervangen, maakt herrie
Net even bij een garage naast mijn werk gereden om geluid te laten horen, is er niet constant maar op een gegeven moment hoorde we 'm even lang genoeg en monteur dacht bijna zeker weten dat het dynamo was.
Een gereviseerde kost zo'n 160 euro excl btw en dan nog wat inbouw kosten.
Is dit een doe het zelf klus?
Mijn ervaringen zijn, inlaadspruitpakking, condensor en radiator zelf vervangen.
Kan je deze makkelijk vanaf de bovenkant losmaken? Of is dit weer echt een vervelende klus?
Wat kost zo'n ding 2de hands gemiddeld?
Een gereviseerde kost zo'n 160 euro excl btw en dan nog wat inbouw kosten.
Is dit een doe het zelf klus?
Mijn ervaringen zijn, inlaadspruitpakking, condensor en radiator zelf vervangen.
Kan je deze makkelijk vanaf de bovenkant losmaken? Of is dit weer echt een vervelende klus?
Wat kost zo'n ding 2de hands gemiddeld?
416SI 1996
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Opzich goed te doen, makkelijker dan de inlaat omdat het niet zo kritisch is.
2de hands ~50 euro(beetje mazzel dat er ook 1 te koop is), nieuw ~125~150 als je 1a2 weken kan wachten. Anders ~250.
2de hands ~50 euro(beetje mazzel dat er ook 1 te koop is), nieuw ~125~150 als je 1a2 weken kan wachten. Anders ~250.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Nee, sommige van de bouten zitten wat lastig. Maar je hebt een voordeel dat die van jou geen airco heeft.
Probeer het gewoon uit.
Riem alleen vervangen als hij oud of beschadigd is, en kan later alsnog.
Probeer het gewoon uit.
Riem alleen vervangen als hij oud of beschadigd is, en kan later alsnog.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Als het past zit het wel goed, maar volgens mij is een 55A niet bedoelt voor auto's van na 1995. (maw past niet, is de vorige generatie van de k-serie)
Een 85A moet wel passen, maar is normaal duurder.
Een 85A moet wel passen, maar is normaal duurder.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
- matthias117
- MG-R Freak
- Berichten: 757
- Lid geworden op: za jun 26, 2010 7:51 pm
- Woonplaats: waasmunster
Als je een elektrische hebt wel met een omvormer van 12 volt naar 220 voltmatthias117 schreef: maar met een AIRCO zal dat mischien wel nodig zijn, een airco gebruikt nogal wat stroom namelijk

Auto airco is volledig mechanisch op de ventilator na.
De compressor wordt door de motor aangedreven, bij een huis tuin en keuken installatie wordt de compressor aangedreven door een elektrische motor.
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
LOLbam schreef: Als je een elektrische hebt wel met een omvormer van 12 volt naar 220 volt
Het enige wat de airco aan extra stroom zal verbruiken is het lampje in het knopje, het schakelen van relais en niet te vergeten de fan die eerder aanspringt.

Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
- matthias117
- MG-R Freak
- Berichten: 757
- Lid geworden op: za jun 26, 2010 7:51 pm
- Woonplaats: waasmunster
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
Meestal zwaarder, klopt.
Laatst gewijzigd door tomcat.t16 op wo jul 13, 2011 4:16 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Zo'n excuus geld alleen als het van te voren zegt:"ik als elektricien, geen autotechnieker, denk dat een airco stroom gebruikt"matthias117 schreef:![]()
ik ben elektricien geen autotechnieker, telt dat als excuus?![]()
maar het is toch wel zo dat auto's met airco meestal een iets zwaardere dynmo hebben dan auto's zonder? of ga ik nu toch echt de mist in?

Ene als elektricien is er al helemaal geen excuus mogelijk als je denk dat stroom "ver/ge-bruikt" wordt......


Wat meer on topic, auto's met airco kunnen zwaardere dynamo's hebben omdat de rest van de auto vaak ook luxer is. (verwarmde spiegels of stoelen, elec ramen enz bv).
Voor piekbelastingen is er de accu.
Trouwens, de accu wordt wel degelijk sneller geladen door een zwaardere dynamo, bij gelijke belasting van de rest van de auto.
Laatst gewijzigd door 118GTR op wo jul 13, 2011 3:07 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
- Sander02
- MG-R Freak
- Berichten: 700
- Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
- Woonplaats: Alphen a/d Rijn
Het geluid was net flink hard en constant. Hoe lang zou het nu duren voor die kogelagers helemaal kapot zijn. Kan ik er nog wel mee rijden? het is jammer dat van Noort met vakantie is. Die hadden vast wel een gebruikt exemplaar liggen.
Zou het geluid trouwens ook uit de airco pomp kunnen komen eronder kunnen komen? Die zitten natuurlijk met een band verbonden.
Zou het geluid trouwens ook uit de airco pomp kunnen komen eronder kunnen komen? Die zitten natuurlijk met een band verbonden.
416SI 1996