Hoge temperatuur + water naar buiten
Als het koelwater nog schoon is zit ik eerder aan een thermostaat te denken.
Het blijft moeilijk maar zoals ik denk dat het is zou het volgende doen;
Als het koelwater schoon is de olie aftappen als hier niets vreemds te zien is de thermostaat uitbouwen (volgens mij zitten er 2 dacht ik) alles weer opvullen en goed ontluchten en dan opnieuw kijken wat hij doet.
oh ja ik zou even met de tuinslang de kachelradiateur doorspoelen (tegen de stromingsrichting in)
Wat betreft de olie aftappen je kan ook een litertje aftappen en kijken hoe dat er uit ziet anders wordt het allemaal zo duur.
suc6
Het blijft moeilijk maar zoals ik denk dat het is zou het volgende doen;
Als het koelwater schoon is de olie aftappen als hier niets vreemds te zien is de thermostaat uitbouwen (volgens mij zitten er 2 dacht ik) alles weer opvullen en goed ontluchten en dan opnieuw kijken wat hij doet.
oh ja ik zou even met de tuinslang de kachelradiateur doorspoelen (tegen de stromingsrichting in)
Wat betreft de olie aftappen je kan ook een litertje aftappen en kijken hoe dat er uit ziet anders wordt het allemaal zo duur.
suc6
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
- tomcat.t16
- MG-R Core
Ja weet ik maar het is zo moeilijk om hiervandaan te oordelen.peter.evers schreef:Koelvloeistof wordt niet vies van uitlaatgassen die ontsnappen naar het koelsysteem
Want wanneer je wat doet is van een aantal zaken afhankelijk, historie onderhouds geschiedenis, lekkages etc etc.
Misschien is het wel alleen ontluchten want er was een lekkage.
Als je hem start welke darm wordt er warm? Dus ja wat te doen..........
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
- tomcat.t16
- MG-R Core
Wat Bas zegt, hij's lekkende geweest, dus ontluchten is never a bad thing. Zoek inderdaad ook uit welke slangen wel en niet warm worden, daaraan oordeel je sneller dan wat lange-afstands giswerk.
Zit er op deze 75 ook LPG?
Probeer het dan ook eens bij je verdamper te zoeken, die wordt verwarmt door je koelwater, maar als die lek is kan 'ie de druk van je installatie in je koelsysteem lekken.
Zo gaan mensen out of the blue koppakkingen vervangen, koppen vlakken afpersen en het vervolgens zo beu worden dat ik zomaar voor een paar honderd euro in een Land Rover rondrijdt.
@peter.evers: thermostaten kunnen ook niet ver genoeg open gaan natuurlijk. Haal 'm eruit en kijk wat 'ie doet!
Anyhow, als je 'm goed ontlucht (denkt) te hebben kun je ook de dop van je koelsysteem erafdraaien en checken voor bubbels. Als je koppakking toasted is moet je dat wel kunnen ontdekken.
Zit er op deze 75 ook LPG?
Probeer het dan ook eens bij je verdamper te zoeken, die wordt verwarmt door je koelwater, maar als die lek is kan 'ie de druk van je installatie in je koelsysteem lekken.
Zo gaan mensen out of the blue koppakkingen vervangen, koppen vlakken afpersen en het vervolgens zo beu worden dat ik zomaar voor een paar honderd euro in een Land Rover rondrijdt.

@peter.evers: thermostaten kunnen ook niet ver genoeg open gaan natuurlijk. Haal 'm eruit en kijk wat 'ie doet!
Anyhow, als je 'm goed ontlucht (denkt) te hebben kun je ook de dop van je koelsysteem erafdraaien en checken voor bubbels. Als je koppakking toasted is moet je dat wel kunnen ontdekken.
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Fijn voor 't meedenken mannen, dank je wel!
Deze auto loopt niet op LPG.
Heb vandaag 2 darmen vervangen wegens lek: Een dikke die vertrekt aan de motor (tussen de V) en gaat naar de linkerkant van de radiator (bovenaan). dus als je voor de auto staat linksbovenaan. En eentje (dunnere) darm die net naast de vorige aan de motor vertrekt en naar de verwarming gaat en tevens naar het reservoir aan de radiator.
Deze twee darmen én de dikke darm waar het ventieltje opzit én het heel dunne darmpje naar de radiator worden warm. De radiator zelf en de darm beneden aan de radiator worden niet warm.
Airco werkt niet, verwarming daarentegen wel.
Olie is ok.
Indderdaad koppakking vervangen, vlakken e.d. is 't laatste waar ik aan wil beginnen...
Weer stof tot nadenken niet? Dank!!!
Hugos
Deze auto loopt niet op LPG.
Heb vandaag 2 darmen vervangen wegens lek: Een dikke die vertrekt aan de motor (tussen de V) en gaat naar de linkerkant van de radiator (bovenaan). dus als je voor de auto staat linksbovenaan. En eentje (dunnere) darm die net naast de vorige aan de motor vertrekt en naar de verwarming gaat en tevens naar het reservoir aan de radiator.
Deze twee darmen én de dikke darm waar het ventieltje opzit én het heel dunne darmpje naar de radiator worden warm. De radiator zelf en de darm beneden aan de radiator worden niet warm.
Airco werkt niet, verwarming daarentegen wel.
Olie is ok.
Indderdaad koppakking vervangen, vlakken e.d. is 't laatste waar ik aan wil beginnen...
Weer stof tot nadenken niet? Dank!!!
Hugos
Rover 75 2.0 CDt 2000 man Midnight Blue JQW (huidig)
Rover 75 2.5 V6 2001 aut Raven Black PMF (stock)
Rover 75 2.5 V6 2002 aut Raven Black PMF (stock)
Alpine A310 V6 2.7 1981 man Wit
Flandria Majestic 1959 3 vit
Flandria Parisienne 1962 3 vit

heb de thermostaat eruit. Diagnose: hij doet het niet. Heb onmiddellijk een nieuwe besteld. Ben dus wachtende en benieuwd!
Groet,
Hugos
Groet,
Hugos

Heb de thermostaat aan de motor en dop op radiator vervangen.
Systeem gespoeld ook radiator met en tegen de richting in.
Alle darmen worden nu warm, ook de radiator (wat eerst niet het geval was) en de radiatormotor slaat na tijdje aan. Even daarna spuwt ie opnieuw water via het reservoir en alle darmen staan serieus onder spanning.
Kan het nog de waterpomp zijn? ...
Dank jullie wel!
Systeem gespoeld ook radiator met en tegen de richting in.
Alle darmen worden nu warm, ook de radiator (wat eerst niet het geval was) en de radiatormotor slaat na tijdje aan. Even daarna spuwt ie opnieuw water via het reservoir en alle darmen staan serieus onder spanning.
Kan het nog de waterpomp zijn? ...
Dank jullie wel!

- tomcat.t16
- MG-R Core
- arjan_m
- MG-R Core
- Contacteer:
mij lijkt het nog steeds niet onmogelijk....
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
- tomcat.t16
- MG-R Core
Als de motor loopt en je hebt de dop van het expansievaatje af, zie je dan luchtbellen verschijnen?
probeer dat eens. Bellen is koppakking.
vroeger had men ook geen waterpomp op het blok
en ging het water ook rond dus ik denk als de thermostaat
open is er geen druk is
probeer dat eens. Bellen is koppakking.
vroeger had men ook geen waterpomp op het blok
en ging het water ook rond dus ik denk als de thermostaat
open is er geen druk is
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
Het lijkt wel of je een blokkade hebt in het koel systeem waardoor de druk te hoog wordt. Meest voorkomende blokades zitten in de heater matrix voor de interieur verwarming. Testen door motor aanzetten de blower aan te zetten temp op HI
Controleer of beiden kanten bestuurder en passagier kant hete lucht blaast.
Een tip met koel problemen ga niet af op de temapratuur meter op je dashbord maar gebruik de IPK diagnose meting daar zie je in Graden Celcius hoe warm hij echt is. want van 75C tot 110 C blijft hij geloof ik op negen uur staan en dan kan het al snel te laat zijn en heb je echt problemen.
Hoe kom je in diagnostic mode?
Start de motor voor online diagnose
hou de Trip reset knop ingedrukt tot het display veranderd naar TEST
Nu op de knop snel drukken (1 keer per halve seconden) tot je 19 ziet staan
even wachten
nu veranderd hij tussen log on en log off
als log off staat druk 1 keer op de trip reset knop
ga nu door naar optie 7
na een seconden of 2 krijg je de actuele waarde van de Koelwatertemparatuur in je KM display.
Misschien een paar foto's van het LEK en waar het uitkomt kan ons verder helpen om jouw te helpen.
Controleer of beiden kanten bestuurder en passagier kant hete lucht blaast.
Een tip met koel problemen ga niet af op de temapratuur meter op je dashbord maar gebruik de IPK diagnose meting daar zie je in Graden Celcius hoe warm hij echt is. want van 75C tot 110 C blijft hij geloof ik op negen uur staan en dan kan het al snel te laat zijn en heb je echt problemen.
Hoe kom je in diagnostic mode?
Start de motor voor online diagnose
hou de Trip reset knop ingedrukt tot het display veranderd naar TEST
Nu op de knop snel drukken (1 keer per halve seconden) tot je 19 ziet staan
even wachten
nu veranderd hij tussen log on en log off
als log off staat druk 1 keer op de trip reset knop
ga nu door naar optie 7
na een seconden of 2 krijg je de actuele waarde van de Koelwatertemparatuur in je KM display.
Misschien een paar foto's van het LEK en waar het uitkomt kan ons verder helpen om jouw te helpen.
met de blokkade in de heater matrix voor de interieur verwarming
ben ik het niet helemaal eens (ho het kan dat wel)maar dan nog krijg je geen druk op het systeem omdat het ook rond gaat zonder de
interieur radiator (zit ook wel eens een afsluitkraan in)
ben ik het niet helemaal eens (ho het kan dat wel)maar dan nog krijg je geen druk op het systeem omdat het ook rond gaat zonder de
interieur radiator (zit ook wel eens een afsluitkraan in)
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.