Zo, ben vandaag eens op wat plaatsen geweest om eens even te informeren wat voor geluidstechnische aanpassingen voor mij het
best uit zouden komen. Een paar zaakjes was ik zo weer buiten (blegh,
wat een klotegeluid

Bij het ene bedrijf heb ik geluisterd naar verschillende soorten speakers,
o.a. JBL en Magnat, maar ook naar Focal. Die Focals (uit de polykevlar reeks) klonken -vond ik- erg goed, mooi strak, en niet zo'n snerpend hoog, waar b.v. de JBL's nogal wat "last" van hadden.
Ik heb nog wat andere zaken beluisterd, maar de Focal speakers bleven er toch wel bovenuit steken, wat mij betreft. Tevens konden deze bassen e.d. goed aan, zodat een sub in feite niet "per se" nodig was, zo op mijn (overigens niet getrainde) gehoor.
Ook ben ik nog bij een andere zaak geweest, en die kwamen met het verhaal, dat als ik nu een speaker neem van een iets lagere klasse, en dat geld wat je daarmee uitspaart, steekt in een versterker + sub, dat ik dan in ieder geval minstens zo goed geluid zou hebben (tuurlijk is het zo, dat als ik het uit te willen geven bedrag verdubbel, het geluid ook beter word, maar even van eenzelfde hoeveelheid geld uitgaan), en waarschijnlijk zelfs beter.
Ook zeiden ze in deze zaak nog, dat de kwaliteit van het inbouwen van de speakers minstens zo belangrijk is als de kwaliteit van de speaker zelf (kan ik me best wat bij voorstellen, maar daar is in die andere zaak helemaal niet over gesproken).
Ik bedoel, in de ene zaak kwam ik b.v. uit op een 2-weg Focal systeem voor in de deuren voor, en dan van die speakers met concentrisch de tweeter in de woofer, voor in de hoedenplank, en dan hierbij bijvoorbeeld een Clarion radio, zonder extra versterking.
Op de andere plek deden ze heel veel met DLS, en kwamen ze op een 2-weg systeem voor in de deur, 2 vervangende speakers in de hoedenplank, dit geheel met een 5 kanaals versterker, en een sub.
Op zich een iets andere benadering.....op de tweede plaats verzekerden ze me dus dat het met dit systeem, met speakers die kwalitatief misschien iets minder zijn dan die andere, toch minstens zo goed / beter klonken, dit in verband met de extra sub + versterker en dergelijke.
Ik persoonlijk vind voor beide benaderingen wel wat te zeggen. Ik kan een godsvermogen aan speakers uitgeven, maar als dat kleine radiootje dat allemaal aan moet sturen dan klinkt het nog nergens naar (zoals bij thuis hifi ook het geval is). Aan de andere kant, een goede of een hele goede speaker, maakt ook een wereld van verschil. Een hele goede versterker + hele goede speakers zou natuurlijk het summum zijn, maar het moet wel een leuk grapje blijven

Is er iemand hier die een beetje ervaring heeft met dit soort dingen (en dan in niet-commercieel opzicht)? Ik kan de twee systemen niet tegelijk in de auto laten inbouwen om dan zelf te kiezen voor 1 van de 2 benaderingen

Ik weet niet wat slim is, een sub is niet "nodig" in de zin dat ik thuis een goede versterker heb, en heel behoorlijke speakers, en dan mis je de sub niet....
Sorry voor het lange, ietwat onsamenhangende, verhaal!