Mijn 25 lekt een bruine waterige vloeistof (geen olie). Het vreemde is dat hij pas gaat lekken als hij enkele uren heeft stilgestaan. Het is niet veel maar wel vervelend. Ik heb er onder gekeken en de enige plaats waar het vochtig is, is bij de onderste beschermkap van de distributieriem. Op de foto is de onderste schroef te zien die de kap vastzet (net achter de krukaspoelie). Nu zal het waarschijnlijk zo zijn dat de vloeistof van een hoger punt af komt, maar dat kan ik niet zien.
Heeft iemand een idee waar het lek kan zitten?
Was ook mijn eerste gedachte maar kan niet verklaren waarom het dan uren duurt voordat het er uit komt. De eerste 5 a 6 uur gebeurt er niets.
Leidingen lijken in orde en ook bij de kopppakking is het droog.
Ok, klinkt logisch. Als ik het goed begrijp is de pomp in dat geval niet kapot, maar lekken de O ringen die er in zitten. Heb het werkplaatshandboek er op nageslagen en zo te zien is het een hele klus om bij die pomp te komen. Zou wel handig zijn als ik er achter zou kunnen komen dat dit inderdaad het probleem is voordat ik alles uit elkaar haal. Iemand een tip??
ColinB schreef:Neem je distribtutiekap er af, dan kan je het beter zien.
Excuses als dit ook niet makkelijk is, heb het nog nooit gedaan bij dit type auto.:P
Is makkelijk te doen, mits de boel niet is dolgedraaid.
˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Distributieriem heb ik wel eens vervangen, waterpomp nog niet. Als ik de instructie lees moet het te doen zijn. Alleen zorgen dat het zaakje goed vast blijft zitten. Ben alleen bang dat het nogal krap is qua werkruimte. Ga eerst informeren wat het bij de garage kost. Mocht ik het zelf gaan doen volgen de foto's van het proces tzt.
Hoe erg kan een mens zich vergissen. Na wat grondiger onderzoek bleek het lek niet te zitten bij de waterpomp (daar is het enkel vochtig, maar lekt het niet). Het bleek een lekke pakking van het inlaatspruitstuk te zijn.
Het vreemde is dat ik bij de onderdelenboer 2 pakkingen meekreeg terwijl er maar 1 in het spruitstuk zat; n.l. een rubberen sealing. Heb de kartonnen pakking ook maar gebruikt (geen idee of het kwaad kan). Werkt nu in ieder geval prima en lekt niet meer.
Heb wel nog de volgende vraag: in Haynes staat bij coolant renewal bij draining enkel dat de radiatorslang los moet om het systeem te drainen. Ik kan me echter niet voorstellen dat dan alles er uit is. Is er niet nog ergens een aftappunt? Heb het idee dat ik ongeveer de helft van de 5,5 (volgens Haynes) liter heb afgetapt.
Daci schreef:Het vreemde is dat ik bij de onderdelenboer 2 pakkingen meekreeg terwijl er maar 1 in het spruitstuk zat; n.l. een rubberen sealing. Heb de kartonnen pakking ook maar gebruikt (geen idee of het kwaad kan). Werkt nu in ieder geval prima en lekt niet meer.
Alleen de rubberen pakking gebruiken, anders gaat 'ie binnenkort weer lekken.
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Ok, Haynes had dus gelijk... Weet nu in ieder geval wel hoe de zaak los en weer vast moet, hoop dat t nog ff duurt voordat ie weer gaat lekken.
Dank voor de info, weet nu dat ik bij twijfel beter toch eerst jullie deskundig advies kan inwinnen...