Rover 75 V6 op 5 cilinders

75 en 75 Tourer
jantino

Bericht door jantino »

Valt me overigens op dat de machine nu een stuk minder 'ratelt', kan het zijn dat zo'n rammelend klepje van de inlaat nu vast is gaan zitten?

Lijkt me dan aardig in lijn met wat de garage aangaf qua foutmeldingen. Of kraam ik nou onzin uit?

In het geval dat mijn gedachtegang wel ergens opslaat, is die inlaat los te schroeven? of heb ik dan allemaal pakkingen nodig als ik het weer in elkaar wil zetten? Of is het uberhaubt onbegonnen werk?

wederom bedankt voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5976
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Een van de v6 problemen is de vlinderklep in engelse forums worden deze uitgebreid behandeld over het hoe en wat.
Vraag me niet wat het probleem is maar ff googlen doet wonderen.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Pim
MG-R Addict
Berichten: 497
Lid geworden op: ma apr 27, 2009 6:27 am
Woonplaats: Heiloo

Bericht door Pim »

Hi,

Diagnose op afstand is altijd lastig bij zo iets.
Mocht je op zoek zijn naar een garage met veel 75 kennis dan kan ik je http://www.rovee-veenis.nl/ aanraden.
Is niet direct in je buurt maar de kennis hebben ze er wel.

Groet, Pim
Rover 75 Tourer CDTi Club - 615.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023
jantino

Bericht door jantino »

Zo, dat was een druk dagje. Ik heb het advies opgevolgd en ben wezen neuzen bij het britse rover forum. Na overspoeld te zijn met info ben ik bezig gegaan.

Ik heb eerst het inlaat spruitstuk los gehaald, zoals hier vermeld:
http://forums.mg-rover.org/showthread.php?t=270472

Vervolgens heb ik het spruikstuk open gemaakt en de klepjes verwijderd, zoals hier vermeld:
http://forums.mg-rover.org/showthread.php?t=257480


Het spruit stuk weer dicht gemaakt, wat siliconen kit er tussen gekliederd, zodat het geen valse lucht aanzuigt.

Als m nu start, loopt hij niet lekker. met hogere toerentallen loopt ie daarintegen wel soepel nu. Check Engine lampje blijft ook aan.

Stationair schommelt ie dan tussen de 1700 en 2000 toeren. Ipv de gebruikelijke 7-800 toeren.

Komt dit omdat ie valse lucht aanzuigt?
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

jantino schreef:Komt dit omdat ie valse lucht aanzuigt?
Yes, toch iets minder kliederen;)
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
jantino

Bericht door jantino »

Argh, was ik al bang voor. Hoe kan ik achterhalen waar de lekkage zit? En moet er ook een pakking tussen?
jantino

Bericht door jantino »

Whoohoo!

Gisterochtend weer het spruitstuk er af gehaald. Ik had in eerste instantie de boel gekit en gelijk gemonteerd en gestart, niet zo handig, kit is gewoon aan de kant gezogen natuurlijk.

Dus, nogmaals radicaal gekit. Goed laten drogen en vanochtend pas weer gemonteerd. En met succes. Nette, stabiele toeren nu. Bovendien...... 6 Cilinders! Yeeehaaaa! Blokje is daarmee nu een stuk rustiger :D

Toch hoor ik nog wat geratel. Misschien de klepstoters? Met warme moter is dit een stuk rustiger namelijk.

Ik volg deze post braaf daarover.
http://www.mg-r.nl/club/viewtopic.php?t=19210

Anyhow, het 'check engine' lampje is nog steeds aan. Ik heb me laten vertellen dat dat komt omdat de computer de foutmelding onthoud, indien dit klopt, hoe reset ik dan die melding? Of moet ik iets anders ondernemen?

Wederom bedankt voor alle hulp hier! Ik durf er weer in te rijden :)
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Tip:

Haal je inlaatspruitstuk los, vervang de siliconenkit duur een heel dun laagje Loctite 5923... scheelt je een hoop gezeik in de toekomst ;).
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

Tip van mij om een lekje in het inlaattraject te achterhalen. Pak een bus remmenreiniger en spuit rustig en gericht bij de inlaat.
Gaat 'ie opeens beter lopen en in toeren klimmen, dan heb je je lek gevonden. :+

't Is soms zó simpel.
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Rik schreef:Tip van mij om een lekje in het inlaattraject te achterhalen. Pak een bus remmenreiniger en spuit rustig en gericht bij de inlaat.
Gaat 'ie opeens beter lopen en in toeren klimmen, dan heb je je lek gevonden. :+

't Is soms zó simpel.
+1, dat is ook een goede tip ja... maar siliconenkit :roll:
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
jantino

Bericht door jantino »

Ghehe, i know, is wel een beetje een MacGyver actie met dat siliconenkit.

Woensdag komt 't nieuwe spruitstuk binnen. Hoop dat de wagen dan normaal lopen wil. Bij het opstrekken wil het storingslampje wel eens gaan knipperen (vooral bij koude motor) en dan trekt de auto wat schuddend op. In z'n vrij heeft de auto geen moeite om bij hoge toeren te komen.

En als laatste kenmerk, ook na een stuk gereden te hebben (zo'n 50km) hoor ik (lichtelijk) geratel als ik het pedaal in trap, stationair klinkt ie wel aardig. Bij koude motor weer meer geratel. Inlaat spruitstuk kan het onmogelijk zijn. Die klepjes incl arm liggen nu op mn werkbank ;-)

Iemand enig idee wat het zijn kan? Begin die storing nu behoorlijk beu te worden, mis het ontspannen cruisen. :-(
Gebruikersavatar
Steven Rover
MG-R Freak
Berichten: 966
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 3:51 pm
Woonplaats:
Locatie: Gelderland

Bericht door Steven Rover »

Waar heb jij het 'nieuwe' inlaatspruitstuk vandaan? :lol:

Ben ook nog druk opzoek, genoeg te vinden op Ebay, maar goedkoop is anders :|
Rover 214SI
Rover 220 Coupe Turbo
MG ZS 1.8 TURBO!!!
Afbeelding
jantino

Bericht door jantino »

Ja dure krengen zijn het,

Ik heb een van de scrap yard. BZJ Autoparts bood mij deze aan voor 150 euro. Veruit de goedkoopste. Op marktplaats was er nog iemand, die had een inlaat voor de 2.5 liter versie, de jongen vroeg er 250 voor. Andere aanbieders zaten rond de 400-450 euro.

Ik hoop van harte dat daarmee mn motor storing voorbij is. Heeft iemand nog goede tips heeft voor bovenstaand probleem?
Gebruikersavatar
Steven Rover
MG-R Freak
Berichten: 966
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 3:51 pm
Woonplaats:
Locatie: Gelderland

Bericht door Steven Rover »

Oke bedankt voor de info ;)

Ik zat inderdaad met dezelfde prijzen, eveneens die man op marktplaats gevraagd (250 euro). Maar die zag er niet zo geweldig netjes uit :?
Ik had gehoopt dat hij hem voor een paar tientjes weg zou doen gezien de rotzooi die hij had liggen :mrgreen: Maarjah...

Die van 150 euro is inderdaad wel een hele mooie aanbieding, ik hoop er voor die prijs ook nog een te kunnen vinden :lol: Als je nog wat tegen komt weet je me te vinden :D :D

Succes met de montage, ben benieuwd of het goed werkt 8)
Rover 214SI
Rover 220 Coupe Turbo
MG ZS 1.8 TURBO!!!
Afbeelding
jantino

Bericht door jantino »

Ben ook benieuwd. laat het hier wel weten hoe het afloopt. Als de wagen dan nog niet in orde is zit ik een beetje met m'n handen in m'n haar. M'n lef houdt dan toch ook wel een beetje op.

Dan zal ik hier zitten piepen om iemand die voor een normaal bedrag een fatsoenlijke diagnose kan stellen.

Maar goed, "niet janken voordat je klappen hebt gehad"

Als ik nog een spruitstuk tegenkom, laat ik je t weten!
Gebruikersavatar
Steven Rover
MG-R Freak
Berichten: 966
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 3:51 pm
Woonplaats:
Locatie: Gelderland

Bericht door Steven Rover »

Oke bedankt :D Ik heb nog een mailtje naar BZJ gestuurd, misschien hebben ze er nog een..... :mrgreen:
Rover 214SI
Rover 220 Coupe Turbo
MG ZS 1.8 TURBO!!!
Afbeelding
Plaats reactie