H1 en H7 lamp verwisseld in instructie boekje

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
Bart L

H1 en H7 lamp verwisseld in instructie boekje

Bericht door Bart L »

Gister werd ik geconfronteerd met een "Dipped beam bulb failure", een kapot dimlicht dus (rechtsvoor).

In het instructieboekje op gezocht welke lamp er in moest, deze gehaald bij de lokale brandstof verstrekker.
Na 5 minuten vertwijfeld in het motor-ruim hebben staan staren het instructieboekje er maar weer bij gepakt hoe ik in hemelsnaam bij de te vervangen lamp moest geraken. :?
Ok, voorwielen wegdraaien, luikje open, motorkap open om te kunnen zien wat je voelt, rubber kapje verwijderen, stekker los, veer los, lamp eruit, en 'guess what' ... het is niet de in het boekje vermelde H1 lamp maar een H7 lamp ...

Wat is het geval, de tekeningen in het boekje zijn wel goed maar consequent zijn H1 en H7 (beide 55 watt) in de tekst verwisseld (pagina, 197, 198 en 199).

Ach, het is maar een weet.
mg-zs
Hairpin Hater

Bericht door mg-zs »

Bij de Zs klopt het boekje ook niet :mrgreen:
MG/Rover kwaal :lol:
Afbeelding

Commission No. ZS-005354

MG ZS
Rover Tourer
MGF MPi
MG-R Spotter
Contacteer:

Bericht door MGF MPi »

Lekker handig! Afgelopen week nog een discussie gehad met een verkoper bij automaterialenzaak omdat op zijn tabelletje H7 stond en ik in het instructieboekje toch echt H1 zag staan. Ik had iets meer vertrouwen in het instructieboekje dan zijn universele tabel, dus H1 mee genomen.. Straks maar even terug om de lampen te ruilen dan.. :?

Als ik het goed begrijp is grootlicht dus H1 en dimlicht H7?
MGF 1.8i, British Racing Green
Rover 75 2.5 V6 Sterling, Steel Blue
Afbeelding
Bart L

Bericht door Bart L »

Bij mij in ieder geval wel, en 't is niet echt omruilen hoor ... een H7 is 'iets' duurder dan de H1 ... :dry:

Als je het zeker wilt weten kan je de lamp van het groot licht bekijken, daar kan je bij zonder moeilijke handelingen.
Rubber kap er af en kijken of er idd maar 1 stekker poot aan zit.
Pim
MG-R Addict

Bericht door Pim »

Hi Jarno,
Als ik het goed begrijp is grootlicht dus H1 en dimlicht H7?
Klopt.

De H7 lampen bij een 75 branden relatief snel door omdat de de constructie van de koplamp zodanig is, dat deze slecht z'n warmte kwijt kan.

Groet, Pim
Rover 75 Tourer CDTi Club - 615.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023
Plaats reactie