Koelvloeistof probleem met mijn Rover 75 V6 2,5ltr
Koelvloeistof probleem met mijn Rover 75 V6 2,5ltr
Ik moet voor mijn Rover 75, V6 2,5 ltr van 2003 een hele
liter koelvloeistof bijvullen om de 2000 km.
Nu zit in de vulopening van de olie behoorlijk wat sludge en
de oliepijl is ook hoger dan normaal. Echter op de pijlstok is
geen sludge te bekennen.
Wie weet wat er aan de hand kan zijn en wat kunnen de kosten zijn
in het ergste geval ?
Zijn er ook leden , die hier ervaring mee hebben met de v6, 2,5ltr ?
PS: Voor de goede orde, ik rij altijd rustig en kom niet boven de 110 km
per uur uit, maar dan ook kan dit voorkomen.
Alvast bedankt voor jullie response !
liter koelvloeistof bijvullen om de 2000 km.
Nu zit in de vulopening van de olie behoorlijk wat sludge en
de oliepijl is ook hoger dan normaal. Echter op de pijlstok is
geen sludge te bekennen.
Wie weet wat er aan de hand kan zijn en wat kunnen de kosten zijn
in het ergste geval ?
Zijn er ook leden , die hier ervaring mee hebben met de v6, 2,5ltr ?
PS: Voor de goede orde, ik rij altijd rustig en kom niet boven de 110 km
per uur uit, maar dan ook kan dit voorkomen.
Alvast bedankt voor jullie response !
- tomcat.t16
- MG-R Core
- arjan_m
- MG-R Core
- Contacteer:
Tja, eerste ingeving is de koppakking. Wat dat kost: moet je even voor rond bellen, kan je zeker een (paar) honderd euro besparen.
Ik weet niet of je je oliepeil in de gaten hebt gehouden vanaf het begin, anders weet je of het peil is gestegen, dus dat er koelvloeistof is bijgekomen.
Maar goed, het kan ook een lekkage aan het koelsysteem zijn.
Goed opletten dus of je koelvloeistof onder de auto tegenkomt na stilstaan (echter is het nu nat buiten, dus dat is wat lastig). In ieder geval om eens mee te beginnen.
Probeer ook eens een vlammetje bij de peilstok te houden, nadat je net gepeild hebt. Gaat het knetteren, dan zit er koelvloeistof bij....
Ik weet niet of je je oliepeil in de gaten hebt gehouden vanaf het begin, anders weet je of het peil is gestegen, dus dat er koelvloeistof is bijgekomen.
Maar goed, het kan ook een lekkage aan het koelsysteem zijn.
Goed opletten dus of je koelvloeistof onder de auto tegenkomt na stilstaan (echter is het nu nat buiten, dus dat is wat lastig). In ieder geval om eens mee te beginnen.
Probeer ook eens een vlammetje bij de peilstok te houden, nadat je net gepeild hebt. Gaat het knetteren, dan zit er koelvloeistof bij....
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
-
- MG-R Core
De meeste v6 blokken gebruiken wel wat koelwater. Heb een aantal van deze blokken uit elkaar gehad en ze lekten allemaal langs de cilinderbussen het carter in. Je kan er wel mee door rijden maar dan moet je wel regelmatig je olie en koelvloeistofpeil in de gaten houden.
Regelmatig olie verversen (ca. 15.000 km en zoiezo ieder jaar) en de motor ook regelmatig goed warm rijden gaat de sludgevorming in de olie tegen.
Heb al redelijk veel v6 blokken vervangen die zijn stukgelopen door een gebrek aan smering ten gevolge van sludgevorming..
Het is wel mogelijk de cilinderbussen opnieuw af te kitten, maar hier zit nogal wat werk in en het kost dus veel geld!
Regelmatig olie verversen (ca. 15.000 km en zoiezo ieder jaar) en de motor ook regelmatig goed warm rijden gaat de sludgevorming in de olie tegen.
Heb al redelijk veel v6 blokken vervangen die zijn stukgelopen door een gebrek aan smering ten gevolge van sludgevorming..
Het is wel mogelijk de cilinderbussen opnieuw af te kitten, maar hier zit nogal wat werk in en het kost dus veel geld!
Ik heb het oliepijl wederom gekontroleerd en het peil blijft op de juiste en
goede stand staan. Daar hoef ik nauwelijks wat bij te gooien ( 1 x in de
6 maanden iets, maar dat is verwaarloosbaar). Dus de stand is ook niet hoger !
Ik heb ook een vlammetjes onder de oliepijlstok gehouden, maar er knettert helemaal niets en de olie ziet er goed uit. (niet grijs of iets dergelijks)
In de vulopening van de olie, daar zat aan de bovenkant wat sludge.
Dat heb ik schoon gemaakt (de lap zag wel heel smerig (zwarte troep) eruit en dan ook wat van die sludge. Ik zie wel wat hij de komende dagen doet en of dat er weer sludge tevoorschijn komt.
Het blijft vreemd, dat hij 1ltr koelvloestof per 2000 km verbruikt, terwijl je op het eerste gezicht helemaal niets ziet van lekkages.
En de motor loopt verder heel mooi en perfect. (2 x p/jr een beurt)
Maandag heb ik een afspraak met mijn eigen garage.
Die zeggen weer dat een lekke koppaking bij een v6 2,5ltr niet voorkomt, zij hebben dat nog nooit meegemaakt.
Wordt vervolgt.
goede stand staan. Daar hoef ik nauwelijks wat bij te gooien ( 1 x in de
6 maanden iets, maar dat is verwaarloosbaar). Dus de stand is ook niet hoger !
Ik heb ook een vlammetjes onder de oliepijlstok gehouden, maar er knettert helemaal niets en de olie ziet er goed uit. (niet grijs of iets dergelijks)
In de vulopening van de olie, daar zat aan de bovenkant wat sludge.
Dat heb ik schoon gemaakt (de lap zag wel heel smerig (zwarte troep) eruit en dan ook wat van die sludge. Ik zie wel wat hij de komende dagen doet en of dat er weer sludge tevoorschijn komt.
Het blijft vreemd, dat hij 1ltr koelvloestof per 2000 km verbruikt, terwijl je op het eerste gezicht helemaal niets ziet van lekkages.
En de motor loopt verder heel mooi en perfect. (2 x p/jr een beurt)
Die zeggen weer dat een lekke koppaking bij een v6 2,5ltr niet voorkomt, zij hebben dat nog nooit meegemaakt.
Wordt vervolgt.
Wordt vervolgt.

je praat over sludge en zwart???
was de sludge onder je dop majonaise kleurig of alleen zwart??
De kV6 gooit soms wat koelvloeistof eruit bij de kachelaansluiting en de waterpomp.
deze vind je in meeste gevallen niet op de vloer daar de 75 een grote plaat onder motor heeft en het meeste verdampt tijdens de rit.
-
- MG-R Core
Heb maar 1 keer een lekke koppakking gehad bij een v6. De blokken die veel te heet zijn geweest niet meegerekend natuurlijk. Je kunt trouwens heel makkelijk controleren of de cilinderbussen lekken. Je garage moet de auto dan even een nacht op druk laten staan en de volgende ochtend de carterstop losdraaien. Komt er dan eerst water, dan lekt ie bij de bussen. Theoretisch kan het ook door een van de koppakkingen komen, maar dat is zeer onwaarschijnlijk.
Controleer voor uitwendige lekkage vooral het thermostaathuis even, dit is de grote zwarte pot die in de v ligt. Als deze lekt dan zie meestal wel koelvloeistof liggen in de v.
Ook de radiateur wil nog wel eens wat gaan zweten bij de randen.
Controleer voor uitwendige lekkage vooral het thermostaathuis even, dit is de grote zwarte pot die in de v ligt. Als deze lekt dan zie meestal wel koelvloeistof liggen in de v.
Ook de radiateur wil nog wel eens wat gaan zweten bij de randen.
Er zat wat sludge (mayonaise achtig) en dat heb ik van binnen met een doek en een lange schroevedraaier schoon gemaakt.
Maar de doek zag buiten de sludge ook aardig zwart eruit !
Ik weet niet of dat normaal is.
Verder heeft de radiateur een klein randje van de opgedroogde rode
koelvloeistof.
Dat is twee maanden geleden onder druk gecontroleerd.
Toen zakte de meter heeeel langzaam terug.
Maar kan dat nu dan een reden zijn dat er twee maal ruim 600 cc
koelvloeistof moest worden bijgegooid in 2000 km ?
Maar de doek zag buiten de sludge ook aardig zwart eruit !
Ik weet niet of dat normaal is.
Verder heeft de radiateur een klein randje van de opgedroogde rode
koelvloeistof.
Maar kan dat nu dan een reden zijn dat er twee maal ruim 600 cc
koelvloeistof moest worden bijgegooid in 2000 km ?
- tomcat.t16
- MG-R Core
Als jij de meter heeeel langzaam terug zag zakken, dan kun je nagaan dat het logisch is dat hij 1,2 liter lekt in 2000km.rogro schreef: Verder heeft de radiateur een klein randje van de opgedroogde rode
koelvloeistof.

Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
zal het dan volgens jou de radiateur kunnen zijn.
Hoe verklaar je dan de sludge vorming aan de bovenkant en zijkanten van de olie vulopening. En dan nog ook aardig wat zwarte troep op de doek
met het schoonmaken.
Kan dat van de kou komen.
Op dit moment rijd ik ongeveer 1 x per week 70 a 80 km en
af en toe 2 x per week dezelfde km.
Hoe verklaar je dan de sludge vorming aan de bovenkant en zijkanten van de olie vulopening. En dan nog ook aardig wat zwarte troep op de doek
met het schoonmaken.
Kan dat van de kou komen.
Op dit moment rijd ik ongeveer 1 x per week 70 a 80 km en
af en toe 2 x per week dezelfde km.