R75, MOeizaam starten, onregelmatig lopen en geen motortemp?

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
stigmatic
MG-R Fanatic

R75, MOeizaam starten, onregelmatig lopen en geen motortemp?

Bericht door stigmatic »

Goeieavond,

Vraagje...

Zojuist na een rit van ongeveer 50 km begon mijn 75 1,8 ineens zeer slecht te lopen. Bij afzetten kreeg (en krijg) ik hem maar met moeite lopend. En dan nog loopt hij zeer schokkend en onregelmatig. Zo onregelmatig zelfs dat hij met schokkend (zelf) extra gas geven door het remmen heen (tis een automaat) af en toe naar voren rolt.

Wat me opvalt is dat de motortemp volgens de meter koud is (wijzer staat ineens helemaal naar benden)...

hebben jullie een idee waar ik het zoeken moet?

Gr
Rij Brits.. of rij niet!
JD
MG-R Core

Bericht door JD »

heb je al naar je koelvloeistof niveau gekeken ?
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
stigmatic
MG-R Fanatic

Bericht door stigmatic »

het bakje is vochtig maar leeg...

Het aparte is dat als je het contact in de 1e stand zet, de tem meter wel 25% omhoog komt, maar wegzakt zodra je "start'.

nu weet ik zelf niet helemaal wanneer t ok is, soms was het leeg, maar uurtje daarna weer half vol. Gelijk een leermoment dus nu: wat is bij een 1,8 normaal?
Rij Brits.. of rij niet!
Rik
MG-R Freak

Bericht door Rik »

Eh, je koelwater moet altijd, en dan ook écht altijd tussen minimum en maximum zitten. Of je auto nu stationair loopt, belast wordt of stilstaat van BMW komt of van Rover.
Ik vrees dat je aan de beurt bent met een HGF'je. Als je lucht in het systeem hebt zou je even weer koelwater kunnen zien wat daarna weer weg gaat. Temperatuur meet 'ie slecht als er veel lucht in het systeem zit.

Hoe's de druk op het systeem? How's the oil, en wat is de kleur van je koelwater?
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
stigmatic
MG-R Fanatic

Bericht door stigmatic »

Rik schreef:Eh, je koelwater moet altijd, en dan ook écht altijd tussen minimum en maximum zitten. Of je auto nu stationair loopt, belast wordt of stilstaat van BMW komt of van Rover.
Ik vrees dat je aan de beurt bent met een HGF'je. Als je lucht in het systeem hebt zou je even weer koelwater kunnen zien wat daarna weer weg gaat. Temperatuur meet 'ie slecht als er veel lucht in het systeem zit.

Hoe's de druk op het systeem? How's the oil, en wat is de kleur van je koelwater?
Hmm ok!

HGF'tje?? Koppakking?

Olie is prima op pijl, en ziet er qua klein ook prima helder uit.
Coolwater kan ik niet zien :S
Qua druk, geen idee... geen vacuumgeluid if gesis op de eerste keer dat ik het cooldop eraf draaide.
Rij Brits.. of rij niet!
Rik
MG-R Freak

Bericht door Rik »

Vreemd, je kan natuurlijk ook gewoon een lek in je koelsysteem hebben, maar dat zou het moeilijke starten niet verklaren. Koelwater afvullen en maar 'ns kijken wat 'ie doen zou ik zeggen. :D
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
stigmatic
MG-R Fanatic

Bericht door stigmatic »

Rik schreef:Vreemd, je kan natuurlijk ook gewoon een lek in je koelsysteem hebben, maar dat zou het moeilijke starten niet verklaren. Koelwater afvullen en maar 'ns kijken wat 'ie doen zou ik zeggen. :D
Zoiets moet t zijn denk ik... ANWB is net geweest en gaf aan dat t hoogstwaarschijnlijk de koppaking is. Te weinig coolwater icm lange rit.

Hij rookt ook behoorlijk ineens.

Morgen naar richting de garage... iemand een idee wat t vervangen van een koppakking bij een 1.8 kost?
Rij Brits.. of rij niet!
tomcat.t16
MG-R Core

Bericht door tomcat.t16 »

ANWB zijn losers... heb ze dinsdag voor de zoveelste keer betrapt op een leugen...

De ECU is kapot, ik dat ding uitlezen... nee idioot, de koppakking ligt eruit!
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
stigmatic
MG-R Fanatic

Bericht door stigmatic »

peter.evers schreef:ANWB zijn losers... heb ze dinsdag voor de zoveelste keer betrapt op een leugen...

Haha, dan hoop ik zo, dat deze ook een loser is, en er gewoon een bougie stuk is ofzo...
Rij Brits.. of rij niet!
JD
MG-R Core

Bericht door JD »

laat even duidelijk zijn dat niet alle anwb monteurs losers zijn :?
Het is tot nu toe 1 van de weinige instanties die je weer op weg proberen te helpen.
Andere zoals route mobiel slepen alleen maar af.

Weet niet of je ver moet rijden naar de garage maar vul je koelvloeistof anders even aan met water om verdere schade te voorkomen ;)
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
stigmatic
MG-R Fanatic

Bericht door stigmatic »

JD schreef:laat even duidelijk zijn dat niet alle anwb monteurs losers zijn :?
Het is tot nu toe 1 van de weinige instanties die je weer op weg proberen te helpen.
Andere zoals route mobiel slepen alleen maar af.

Weet niet of je ver moet rijden naar de garage maar vul je koelvloeistof anders even aan met water om verdere schade te voorkomen ;)
Thanks for the tip.

't is gelukkig niet al te ver... maar hij blijkt wel pas maandag nav vakantie weer open te zijn. nu maar hopen dat ze maandag ook een leen/huur auto beschikbaar hebben!
Rij Brits.. of rij niet!
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

peter.evers schreef:ANWB zijn losers... heb ze dinsdag voor de zoveelste keer betrapt op een leugen...

Het kunnen best klungels zijn, maar liegen is iets anders dan een fout maken.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
stigmatic
MG-R Fanatic

Bericht door stigmatic »

En de uitslag is...

Een temperatuursensor?!

Ik heb de 75 eind vorige week weer opgehaald en dit bleek het enige euvel te zijn. Heeeele bijzonder. De garage gaf aan dat ze geen enkel lek konden vinden, er een niewu type koppakking inzit en uit ervaring weten dat een defecte sensor kan zorgen voor een compleet overspannen motormanagement.

Ik rij er nu alweer 4 dagen in en tot nu toe geen enkel probleem...

Ondrtussen bleek wel een van mijn velgen krom te zijn, en de andere waren al beschadigd. dus maar is rustig op zoek naar een nieuwe set 225 units.
Rij Brits.. of rij niet!
tomcat.t16
MG-R Core

Bericht door tomcat.t16 »

koelvloeistoftemperatuursensor kan de reden zijn voor het onregelmatige lopen en klote starten... maar niet voor het lege tankje?
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
stigmatic
MG-R Fanatic

Bericht door stigmatic »

peter.evers schreef:koelvloeistoftemperatuursensor kan de reden zijn voor het onregelmatige lopen en klote starten... maar niet voor het lege tankje?
True, het vreemde is ook dat na het bijvullen in de garage er niets in het peil is veranderd. Nu wist ik wel dat het eea blijkbaar te laag is geweest, maar snap nog steeds niet helemaal hoe dat zo ineens floep weg kan zijn geweest...
Rij Brits.. of rij niet!
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

:roll: laten we het hopen

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Plaats reactie