Advies: Vreemde tik, gas blijft hangen en roestende uitlaat

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
MGF MPi
MG-R Spotter
Contacteer:

Advies: Vreemde tik, gas blijft hangen en roestende uitlaat

Bericht door MGF MPi »

Zoals jullie weten hebben we afgelopen maandag een hele mooie Rover 75 gevonden en deze gekocht met 6 maanden vollegdige Bovag garantie.

Bij de proefrit vielen de volgende punten op:

- Op een gegeven moment leek het gas te blijven hangen. Voor het stoplicht wilde hij niet meer onder de 1500 tpm zakken en bij het loslaten van de rem accelereerde hij uit zichzelf (en niet een beetje!). Na een keer heel hard remmen en weer opnieuw gasgeven was het probleem weg, maar het was behoorlijk eng. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Zou het er mee te maken kunnen hebben dat de auto al wat langer stilstond?

- Tijdens de proefrit hebben we de auto op een gegeven moment even stilgezet en natuurlijk even onder de motorkap gekeken. Bij even spelen met het gas begon er op een gegeven moment iets verschrikkelijk hard te tikken. Zie het onderstaande filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=KtBo83uWimU

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik heb het ongeveer 30 seconden gehoord en daarna is het volgens mij niet meer teruggekomen.

- De uitlaat is behoorlijk rot:

Afbeelding

Volgens het garagebedrijf waar de auto gekocht is is de uitlaat gewoon dicht en is alleen de buitenste wand verroest en zou dit nog heel lang goed kunnen gaan. Ik ben er niet zo gerust op en vind het bovendien een rot gezicht. Wat denken jullie?

Alvast bedankt!

Jarno
MGF 1.8i, British Racing Green
Rover 75 2.5 V6 Sterling, Steel Blue
Afbeelding
tomcat.t16
MG-R Core

Bericht door tomcat.t16 »

Het getik op het filmpje lijkt mee te vallen... maak eens een nieuw filmpje met verschillende toerentallen... hier kan ik in ieder geval weinig mee.

Uitlaat is gewoon verroest. Ik zou hem vervangen.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Steven Rover
MG-R Freak

Bericht door Steven Rover »

Het jammere is alleen dat je bij een 75 en ZT heel erg tegen de onderkant van de auto aan kijkt als je er achter rijdt, vooral als het donker is (en de koplampen schijnen achter tegen een 75/ZT) kun je de uitlaat altijd heel goed zien valt mij altijd op als ik achter mijn pa's 75 reed. :?
Rover 214SI
Rover 220 Coupe Turbo
MG ZS 1.8 TURBO!!!
Afbeelding
Johan
MG-R Addict

Bericht door Johan »

Dat verhaal van dat het gas blijft hangen en niet zakt komt mij bekend voor. Heb hetzelfde gehad vorig jaar, dit blijkt te komen door damp van carter/olieretour naar het gasklephuis. Door lage temperaturen (-5?!) vriest dit aan in het gasklephuis en blijft dus je gas hangen. Schijnt een kwaaltje te zijn van de V6. Erg irri, ik heb dit dit jaar opgelost door een olie vang tank te installeren in de retoutleiding. Maar hier ga ik in een ander topic nog verder op in...
Johan
Jeroen.S

Bericht door Jeroen.S »

Dat van het hangende gas had ik ook last van. Dealer heeft dat kleppenhuis schoongemaakt. Nu rijdt ie weer goed. Een jaar geleden had ik ook zo'n roestige einddemper. Bleek bij de volgende APK toch lek te zijn. Kwam een aftermarket op, is ook iets minder stil. Was iets van 275 euro ex btw. Toch wel prijzig.
mvbdb
MG-R Freak

Bericht door mvbdb »

Bij mijn weten heeft de 75 voor de achterdemper inderdaad een dubbele wand. Die roesten wel eens maar de rest van de uitlaat is dan wel gewoon dicht. Ben het er mee eens dat het er niet netjes uitziet overigens.
Met vriendelijke groet,

Marcel van Barneveld
JD
MG-R Core

Bericht door JD »

ik zou me over die uitlaat niet zo heel druk maken.
De auto is niet nieuw meer natuurlijk en uitlaten roesten nou eenmaal.
Op ebay heb je voor zo'n €150,- een nieuwe demper. Ik weet niet hoe de rest van de uitlaat is ?
En je kan het natuurlijk als argument gebruiken dat de prijs iets aangepast moet worden ;)
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Het gas dat blijft hangen komt inderdaad door vocht en andere zooi in het gasklephuis. Bij temperaturen onder nul geeft dit problemen. Het getik zal waarschijnlijk veroorzaakt worden door de kleppen in het inlaatspruitstuk. De enige oplossing hiervoor is vervangen. Die dingen zijn helaas nogal prijzig en de kwaliteit laat nogal te wensen over.
De meeste einddempers zien er uit zoals deze. Vervangen heeft als nadeel dat je een demper krijgt die meer lawaai maakt dan de originele. Vooral bij een v6 geeft dat een redelijk irritante brom in de auto.
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Het gas dat blijft hangen komt inderdaad door vocht en andere zooi in het gasklephuis. Bij temperaturen onder nul geeft dit problemen.
Het getik zal waarschijnlijk veroorzaakt worden door de kleppen in het inlaatspruitstuk. De enige oplossing hiervoor is vervangen. Die dingen zijn helaas nogal prijzig en de kwaliteit laat nogal te wensen over.
De meeste einddempers zien er uit zoals deze. Vervangen heeft als nadeel dat je een demper krijgt die meer lawaai maakt dan de originele. Vooral bij een v6 geeft dat een redelijk irritante brom in de auto.
MARTIN
MG-R Core

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: tip voor de uitlaat.

als het weer het toelaat een busje zwarte bitac halen en de uitlaat zwart spuiten.
dan is iig dat rotzicht weg totdat hij echt lek is.
ik deed dit vroeger al bij nieuwe uitlaatdempers omdat die er helemaal uitknallen met dat felle zilverkleur.
Afbeelding
Plaats reactie