Winterbanden welke en waar halen?
-
Järv
- Moderator
- Berichten: 4430
- Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
- Woonplaats: Botlek
- Contacteer:
Mja ik schreef het (net als Striker) al in een ander topic .... die winterbanden lijkt mij een beetje sociaalwenselijk/politiekcorrect.
We hebben die dingen nooit gehad en we hebben altijd op "autobanden" gereden.
Nu worden sinds 2 jaar die dingen via de media door onze strot gedauwt en nu ineens móéten we ze hebben en kunnen we niet zonder....
.... best wel apart eigenlijk
Hahaha en dan zeggen ze dat het voor de veiligheid is .... mensen gaan er alleen maar harder en onverantwoordelijker door rijden want zíj rijden tenslotte op veilige winterbanden

We hebben die dingen nooit gehad en we hebben altijd op "autobanden" gereden.
Nu worden sinds 2 jaar die dingen via de media door onze strot gedauwt en nu ineens móéten we ze hebben en kunnen we niet zonder....
.... best wel apart eigenlijk
Hahaha en dan zeggen ze dat het voor de veiligheid is .... mensen gaan er alleen maar harder en onverantwoordelijker door rijden want zíj rijden tenslotte op veilige winterbanden
You can go fast ... but I can go anywhere.
- MGF MPi
- MG-R Spotter
- Berichten: 869
- Lid geworden op: do mar 02, 2006 6:28 pm
- Woonplaats: Rotterdam / Heiloo
- Contacteer:
Ik moet zeggen dat je toch weldegelijk een groot verschil merkt tussen een auto met winterbanden en een auto met goede zomerbanden hoor.
Onder de 75 komen ContiWinterContact TS 830 banden te liggen. Om de standaard Crown (Sterling) velgen en in de maat 195/65 R15. Deze banden komen er goed vanaf in verschillende tests.
Onder de 75 komen ContiWinterContact TS 830 banden te liggen. Om de standaard Crown (Sterling) velgen en in de maat 195/65 R15. Deze banden komen er goed vanaf in verschillende tests.
MGF 1.8i, British Racing Green
Rover 75 2.5 V6 Sterling, Steel Blue

Rover 75 2.5 V6 Sterling, Steel Blue

- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Sinds de Toyo T1-R, Pirelli P-Zero's, Michelin Pilot-sport in 17" die we er nu veelal onder schroeven iets meer geoptimaliseerd zijn voor zomer gebruik dan de std range zwart en rond in 14" van 10 jaar terug.
Auto's zijn steeds zwaarder en hebben steeds meer vermogen, dus lekker brede banden, en dat helpt ook niet.
Komt ook nog eens bij dat de eisen gewoon hoger liggen, we rijden harder en maken veel meer kilometers in dit weer dan ooit te voren.
We doen het onszelf aan.
Auto's zijn steeds zwaarder en hebben steeds meer vermogen, dus lekker brede banden, en dat helpt ook niet.
Komt ook nog eens bij dat de eisen gewoon hoger liggen, we rijden harder en maken veel meer kilometers in dit weer dan ooit te voren.
We doen het onszelf aan.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
-
kernebeek
-
Järv
- Moderator
- Berichten: 4430
- Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
- Woonplaats: Botlek
- Contacteer:
Hard genoeg blijven zeggen ... dan blijf je het zelf teminste gelovenkernebeek schreef:volgens mij leven er hier nog een paar mensen nog in 1850 en rijden ze nog met houten wielen .
onder het motto toen was het toch ook goed !!!!!!!!!!!!!
Je loopt zeker ook altijd positief met die managerverhalen mee zeker?
You can go fast ... but I can go anywhere.
-
Edgecrusher
Ik rijd al bijna 6 jaar met winterbanden en dat bevalt me goed, met een 4x4 met banden met een vrij grof profiel zul je ze minder snel nodig hebben, maar als ik hier mensen zie rond rijden/ prutsen op zomerbandjes dan ben ik elke keer weer blij dat ik ze wel heb.
Het is alleen wel irritant dat die mensen vervolgens 30 op een 80km weg gaan rijden, terwijl dat echt niet nodig is en al het overige verkeer ophouden.
Dan denik wel: 'als je het niet aandurft om te rijden of te beroerd bent om goede banden aan te schaffen, blijf dan lekker thuis.'
Vanmorgen nog moeten helpen om een focus met 17"en zomerbanden over een drempel heen te krijgen, want dat lukte hem niet.
Dat mensen elke keer weer met het excuus komen dat mensen op winterbanden onverantwoord rondrijden vind ik echt zo'n dooddoener.
Die mensen op zomerwanden doen hetzelfde alleen valt het minder op omdat ze bij lagere snelheid al minder grip/controle hebben.
Het is alleen wel irritant dat die mensen vervolgens 30 op een 80km weg gaan rijden, terwijl dat echt niet nodig is en al het overige verkeer ophouden.
Dan denik wel: 'als je het niet aandurft om te rijden of te beroerd bent om goede banden aan te schaffen, blijf dan lekker thuis.'
Vanmorgen nog moeten helpen om een focus met 17"en zomerbanden over een drempel heen te krijgen, want dat lukte hem niet.
Dat mensen elke keer weer met het excuus komen dat mensen op winterbanden onverantwoord rondrijden vind ik echt zo'n dooddoener.
Die mensen op zomerwanden doen hetzelfde alleen valt het minder op omdat ze bij lagere snelheid al minder grip/controle hebben.
-
VROEM
@Gert-Jan
Daar discussieerden een aantal lui over het nut van winterbanden.
Er werden van een bedrijf 2 EXACT dezelfde auto's naast elkaar gezet die beiden 50 km/uur reden. 1 op zomerbanden, 1 op winterbanden.
Aan het eind tegelijk op de rem: verschil maakte acuut duidelijk wat winterbanden doen. Je praat over méters verschil.
Qua prijs investeer je alleen in extra kosten voor het omleggen.
Dat kost als hier zo'n EUR 25,- per keer. Dus 50,- per jaar.
Voor dat geld is het a no brainer voor mij.
Winterbanden vrijwaren je niet van schades; gisteren rijdt er een oetL*L achteruit tegen mijn nieuwe 827
Ondanks dat mijn Britje van 1993 is, deed het me meer dan een kras bij een nieuwe auto.
Een tijd geleden heb ik een "Veiligheidstraining" gehad met mijn lease auto.Ik zit me dus af te vragen of verschillende zomer- en winterbanden eigenlijk niet onzinnig is, terwijl ik het prima met een compromis-band af zou kunnen. Snelheid is voor mij geen issue, ik heb de 75 voornamelijk voor lekker comfy vervoer
Daar discussieerden een aantal lui over het nut van winterbanden.
Er werden van een bedrijf 2 EXACT dezelfde auto's naast elkaar gezet die beiden 50 km/uur reden. 1 op zomerbanden, 1 op winterbanden.
Aan het eind tegelijk op de rem: verschil maakte acuut duidelijk wat winterbanden doen. Je praat over méters verschil.
Qua prijs investeer je alleen in extra kosten voor het omleggen.
Dat kost als hier zo'n EUR 25,- per keer. Dus 50,- per jaar.
Voor dat geld is het a no brainer voor mij.
Winterbanden vrijwaren je niet van schades; gisteren rijdt er een oetL*L achteruit tegen mijn nieuwe 827
Ondanks dat mijn Britje van 1993 is, deed het me meer dan een kras bij een nieuwe auto.
-
VROEM
Ik vertrouw in dit soort zaken toch (blind) op de Duitse gründlichkeit.
Daar is het verplicht, niet voor niets.
Wat ik wilde zeggen is dat je alleen betaald voor de wissel (2x 25,00) dubbele sets kosten je niets extra verder; als je op winterbanden rijdt slijten de zomerbanden niet, visa versa.
Op een andere auto hebben wij 's winters smallere winterbanden liggen dan de sportwielen die we in de zomer gebruiken.
Het verbruik in de winter neemt daardoor AF(!).
Winterbanden kan je beter niet te breed / stoer kiezen.
Daar is het verplicht, niet voor niets.
Wat ik wilde zeggen is dat je alleen betaald voor de wissel (2x 25,00) dubbele sets kosten je niets extra verder; als je op winterbanden rijdt slijten de zomerbanden niet, visa versa.
Op een andere auto hebben wij 's winters smallere winterbanden liggen dan de sportwielen die we in de zomer gebruiken.
Het verbruik in de winter neemt daardoor AF(!).
Winterbanden kan je beter niet te breed / stoer kiezen.
-
Järv
- Moderator
- Berichten: 4430
- Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
- Woonplaats: Botlek
- Contacteer:
Klinkt allemaal leuk .... maar het zegt niks.
Als je een R45 op Nankang zomerbanden zet en een andere R45 op Michelin Alpin A4 winterbanden ... tsja dan zie je ineens een heeeeeeeeeeeel goed verschil in hoe veilig die winterbanden wel niet zijn
Zijn van die typische 'magager'-streken .... tijdens zo'n test heeft iedereen het over de winterband maar niemand checked de zomerband die gebruikt wordt.
Wil niet zeggen dat de winterband s'winters slecht is .. integendeel, 't is hoedanook goed.
Maar het leuke is ... een winterband is s'zomers ook perfect! plakt als de nete omdat ze zo lekker zacht zijn ... ze slijten alleen wat sneller
Maar er moet voor een personenwagen wel een goeie 50/50 band bestaan.
De BFG's die onder m'n FL zitten zijn én zomerband én terreinband én regenband én winterband ineen én slijten niet echt snel ... ondertussen hebben we ze op alle vlakken uitgeprobeerd en het klopt.
Dus als voor mijn auto een goede 1-for-all bestaat moet dat ook voor een R75 bestaan
Als je een R45 op Nankang zomerbanden zet en een andere R45 op Michelin Alpin A4 winterbanden ... tsja dan zie je ineens een heeeeeeeeeeeel goed verschil in hoe veilig die winterbanden wel niet zijn
Zijn van die typische 'magager'-streken .... tijdens zo'n test heeft iedereen het over de winterband maar niemand checked de zomerband die gebruikt wordt.
Wil niet zeggen dat de winterband s'winters slecht is .. integendeel, 't is hoedanook goed.
Maar het leuke is ... een winterband is s'zomers ook perfect! plakt als de nete omdat ze zo lekker zacht zijn ... ze slijten alleen wat sneller
Maar er moet voor een personenwagen wel een goeie 50/50 band bestaan.
De BFG's die onder m'n FL zitten zijn én zomerband én terreinband én regenband én winterband ineen én slijten niet echt snel ... ondertussen hebben we ze op alle vlakken uitgeprobeerd en het klopt.
Dus als voor mijn auto een goede 1-for-all bestaat moet dat ook voor een R75 bestaan
You can go fast ... but I can go anywhere.
- Gert-Jan
- MG-R Fanatic
- Berichten: 140
- Lid geworden op: wo nov 17, 2010 5:57 pm
- Woonplaats:
- Locatie: Monster
- Contacteer:
Op m'n GV heb ik dezelfde soort oplossing. Blinkt nergens echt in uit, maar is nergens slecht in.Järv schreef:De BFG's die onder m'n FL zitten zijn én zomerband én terreinband én regenband én winterband ineen én slijten niet echt snel ... ondertussen hebben we ze op alle vlakken uitgeprobeerd en het klopt.
En die zoek ik dusJärv schreef:Dus als voor mijn auto een goede 1-for-all bestaat moet dat ook voor een R75 bestaan
Rover 75 Sterling - 2.0V6 - Pewter Grey - 2000
Suzuki Grand Vitara - 2.5V6 - 1998

Suzuki Grand Vitara - 2.5V6 - 1998







