Rover 45 met 1.8 motor, waar op te letten en zoeken ?

414 416 418 420 45
Plaats reactie
mvbdb
MG-R Freak

Rover 45 met 1.8 motor, waar op te letten en zoeken ?

Bericht door mvbdb »

Dinsdagmiddag wordt hier een Rover 45 gebracht.
Die heeft net een grote beurt gehad maar volgens de eigenaar start deze wel eens slecht en loopt zo nu en dan onregelmatig.
Aan het uitlaatgeluid te horen klopt dat ook wel een beetje maar stationair had ik de indruk dat toerental niet echt fluctueert.
Motortemperatuur volgens de meter op het dashboard OK, onder het midden namelijk.
Denk niet aan een defecte koppakking want dop van koelvloeistof bevat geen witte slugde maar niveau vond ik aan de lage kant.
Zitten pas nieuwe bougies in en ik ga er maar van uit dat die goed zijn.
Zelf denk ik aan injectoren die misschien versleten zijn of de lambdasonde die niet goed meer is, of zit ik hier fout ?
Misschien brandstofreiniger in de tank doen ?
Ga zelf uitzoeken waar koelvloeistof blijft maar aan de oliepeilstok zag ik geen water zitten.
Auto heeft net 120.300 km gereden en is van 2002 met een 1.8 motor.

Any tips and trics, do's and don'ts ?
Met vriendelijke groet,

Marcel van Barneveld
tomcat.t16
MG-R Core

Bericht door tomcat.t16 »

Trek de bougieskabels een voor een los wanneer de motor draait... loopt hij af en toe op 3 cilinders?

Dat had ik ook bij mijn 1.4 en toen bleek dat de bobine niet goed meer was.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
JD
MG-R Core

Bericht door JD »

ik heb beging dit jaar een kapotte lambdasonde gehad. symptomen wat ik had lijkt hier wel een klein beetje op.
Liep onregelmatig en had heel weinig vermogen. Starte volgens mij wel goed.
Hoop dat je dr wat aan hebt.
http://www.mg-r.nl/club/viewtopic.php?t=16734&start=0
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Zijn meestal de bobines. Haal die er maar eens af en trek het rubbertje eromweg :D . Hieronder zijn ze meestal flink geoxideerd. Goed schoonmaken is meestal voldoende en anders zullen ze vervangen moeten worden. Let ook op de bougies die onder de bobines zitten, bij slechte bobines oxideren de bougies ook vrij snel.
Succes!
mvbdb
MG-R Freak

Bericht door mvbdb »

Dank voor de reacties tot nu toe.
De 45 is hier gebracht en heb die eerst een uur af laten koelen. Vervolgens koelvloeistofreservoir gevuld, stond gewoon laag, ging zo bijna twee liter in.

Daarna gestart en een half uur stationair laten draaien, hefbrug omhoog.

Zag dat er water lekte tussen de middenpijp en achterdemper, op de flens (zie donkere vlek op de foto), maar zodra uitlaat echt warm was verdween dit, wel een beetje vocht uit de uitlaat blijven pruttelen. Is dat normaal ?

Dat geluid wat het veroorzaakte is wat de eigenaar omschreef.

Verder kon ik nergens waterlekkage ontdekken vanaf koelvloeistofreservoir.
Niet bij de radiateur (die overigens wel een keer aan de beurt is gezien de blauwgroene aanslag op de onderste ribben) en ook niet bij de slangen.

Keek daarna vervolgens naar de kop van de motor aan de voorzijde aan de uitlaatzijde en de kleur die ik daar zie zint me niet, vind ik te bruin zeg maar (zie de rest van de foto's).

Ik denk dus stiekem toch aan een lekke koppakking, maar wat denken jullie daarvan ?

Er is geen sludge te vinden op de dop van het koelvloeistof reservoir.

Zowel koude als warme start ging zonder moeite. Denk zelf dus nog niet aan bobine, bougies en kabels (overigens een jaar geleden vervangen, net zoals de katalysator) en heb jullie testvoorstellen nog niet gedaan.

Brandstofpomp had één keertje een soort van hikken.

De kachel vind ik niet echt warm worden (maar zou stiekem kunnen komen omdat ik kachels van een 827 gewend ben, over de kachel van een SD1 moet je niet hebben).

Buitenmantel achterdemper begint te scheuren heb ik ook geconstateerd, maar lek is de demper (nog) niet.

Auto heeft nu ongeveer een liter water verbruikt.

Testrit heb ik niet gedaan, motortemperatuur op meter bleef normaal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Was even vogelen om redelijke foto's te maken, was zo heet geworden daar dat ik op moest letten mijn handen niet te branden en ondertussen met een looplamp wat bijlichten.
Met vriendelijke groet,

Marcel van Barneveld
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Dat vocht uit je uitlaat is normaal, behalve dan die pakking daar die ietsjes lekt. Vocht in de uitlaat komt door de katalysator. Zo te zien lekt de klepdekselpakking een beetje olie. Als er verder geen uitwendige koelvloeistoflekkage zichtbaar is de koppakking of de inlaatspruitstukpakking lek.
Rik
MG-R Freak

Bericht door Rik »

arjen schreef:Dat vocht uit je uitlaat is normaal.
Zou ik niet zo hard durven zeggen. Vocht uit je uitlaat is normaal afhankelijk van je rijgedrag. Veel korte stukjes levert veelal een waterige katalysator. Wordt er met de auto veelal langere stukken mee gereden dan is water uit de uitlaat géén goed teken.

Een lekker koppakking is opzich natuurlijk altijd een van de voor-de-hand liggende oorzaken als het om K-series gaat. Er hoeft niet altijd mayo aan de dop te zitten als de koppakking lek is, hangt er vanaf hóe deze lek is. :? Een liter water vind ik toch aardig aanzienlijk, misschien even compressie-meten?
Als dat goed is kun je in ieder geval al iets uitsluiten en je storten op de inlaatspruitstuk-pakking.

Uitsluiten van voor de hand liggende zaken (en relatief makkelijk te meten) is denk ik de makkelijkste, snelste en betrouwbaarste manier om zeker te zijn van je zaak.
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Rik schreef:
Zou ik niet zo hard durven zeggen. Vocht uit je uitlaat is normaal afhankelijk van je rijgedrag. Veel korte stukjes levert veelal een waterige katalysator. Wordt er met de auto veelal langere stukken mee gereden dan is water uit de uitlaat géén goed teken.

Ben ik met je eens, maar eventuele koelvloeistof in de uitlaat zou tegen de tijd dat het bij de einddemper komt wel zijn verdampt.
En bij een goed werkende katalysator krijg je bij elke koude start een behoorlijke hoeveelheid vocht in de uitlaat. Uit de uitlaat van mijn auto komt ook veel damp als de motor koud is.. En die wordt altijd goed warm gereden :D
mvbdb
MG-R Freak

Bericht door mvbdb »

Het lek is boven, met dank aan Virid Performance. Mijn gedachtengoed klopte voor bijna 100% en het blijkt de inlaatspruitstukpakking te zijn waardoor er water komt in de eerste cylinder. Daardoor loopt die af en toe op drie pitten. Met wat geluk wordt het zometeen opgelost. Compressie klopte wel overigens. Kan natuurlijk een keer een voorbode zijn voor erger, maar das niet te hopen.
Met vriendelijke groet,

Marcel van Barneveld
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Mooi dat het probleem gevonden is!
Ook meteen even controleren of het spruitstuk (met name de randjes waar de pakking tegenaan ligt) niet te warm is geweest. Er brokkelen dan stukjes van het randje af en de pakking ligt dan niet meer goed opgesloten en gaat snel weer lekken.
FMB

Bericht door FMB »

Gisteren precies hetzelfde bericht gekregen: inlaatspruitstukpakking lek. Is vervangen en motor loopt weer mooier stationair en rijdt lekkerder en soepeler.
mvbdb
MG-R Freak

Bericht door mvbdb »

Zojuist een echte inlaatpakking erin gezet in plaats van de tijdelijke oplossing die gedaan was. Dat klonk gelijk een stuk beter, geen "gefluit" meer en koelvloeistof niveau bleef op peil. Eigenaar van de auto wel verteld het in de gaten te houden of alles naar wens blijft gaan. Je weet het maar nooit met die K-series motoren.

Ondertussen wel een ander iets geconstateerd, een lekke aandrijfashoes rechtsvoor, vet zat zowat overal op het rubber aan de buitenkant.
Met vriendelijke groet,

Marcel van Barneveld
Plaats reactie