rover en mg motoren

Technische informatie over MG's en Rovers.
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

rover en mg motoren

Bericht door JD »

Ben wel eens benieuwd hoe dat nu zit met de rover motoren.
Welke motoren er gebruikt zijn, in welke modellen ze zitten en in wat voor auto's ze nog meer gebruikt worden / werden

k-serie motoren

gebruikt in:
rover 200 serie 1,4 l 1,6l
rover 400 serie 1,4 l 1,6l
rover 25 serie 1,4 l 1,6l 1,8l
rover 45 serie 1,4 l 1,6 l 1,8l
mg zr 1,4 l 1,6 l
mg zs ?

* k serie is tevens gebruikt in de poolse Polonez 1400

dan heb je nog een kv 6 ( zelfde als een k serie maar dan 6 cilinder ? )

spi motoren

mpi motoren

gebruikt in:
rover 100 serie 1,4 l

vvc - motoren - zelfde als de k-serie maar dan met mpi.

Gebruikt in:
rover 200 vi 1,8 l
rover 200 brm 1,8 l
mg zr 160 1,8 l

T-serie motoren

gebruikt in:
rover coupé 2.0l
rover 420 2.0l
rover 620 ti ( uk ) 2.0l
rover 820 2.0l

M-serie

gebruikt in:
rover montego



honda motoren

en dan is dr ook nog een 8 cilinder ( ford mustang motor )

gebruikt in:
rover 75
mg zt
mg ztt

buick v8

gebruikt in de :
rover SD 1



Ben benieuwd naar de aanvulling


8)
Laatst gewijzigd door JD op do sep 23, 2010 7:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

een VVC is een k-serie en heeft mpi.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

en dan heb je ook nog de SPI K-blokken :idea:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Inderdaad, en de KV6 is een K serie V6 volgens mij.

Dan heb je nog mijn lievelingsblokken, de T series, M series en O series met en zonder turbo.

De L serie (diesel)

T serie lag in de coupé
T serie lag in de 420
T serie lag in de 620ti (UK)
T en M serie lag in de 820
T serie lag ook in de Finse LandRovers volgens mij
M serie ligt ook in de Montego
VVC lag in de coupé
Honda lag in de coupé
K serie lag in de 100, 200, 400, 24, 45 en 75 dacht ik...
Ook nog in de Polonez 1400 (Poolse auto MET ACHTERWIELAANDRIJVING)

Afbeelding


KV6 lag ook in een Kia Sedona (Koreaanse frikandel) en in de nieuwe Roewes schijnen ze ook te liggen.

Afbeelding
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

:thumb:
zal ze dr morgen even tussen zetten
moet nu weg :P
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
metro '82
Metro addict
Berichten: 1177
Lid geworden op: do sep 27, 2007 9:37 pm
Woonplaats: Culemborg

Bericht door metro '82 »

Don't forget the good old A-series engine!!

Deze is gebruikt in onder andere de Mini en Metro. En ook nog in vele andere modellen vanaf de 50's.
AfbeeldingAfbeelding
Rover 45 2.0 idt club 5drs(copperleaf red) - Mini Clubman estate '78 (vermillion red) - Austin metro 1.0 special '82 (in restauratie)
http://www.mrcracing.nl http://www.hacc.nl
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

peter.evers schreef:K serie lag in de 100, 200, 400, 24, 45 en 75 dacht ik...
Ook nog in de Polonez 1400 (Poolse auto MET ACHTERWIELAANDRIJVING)
Afbeelding
Kicke .... als je nou zo'n Polonez koopt en er een 1.8 VVC in hangt .... waanzinnig gaaf bij het stoplicht :bangin:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Mean Green

Re: rover en mg motoren

Bericht door Mean Green »

JD schreef: en dan is dr ook nog een 8 cilinder ( geen idee hoe ze die noemen )
de laatste v8 is een ford mustang motor
de oudere v8 uit de sd1 bijvoorbeeld weet ik niet
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8441
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

De oude Rover V8 is van oorsprong een blok van Buick.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Gebruikersavatar
The Flying Dutchman
MG-R Freak
Berichten: 2090
Lid geworden op: di mei 06, 2003 4:31 pm
Woonplaats: Ihren (D) Groningen

Bericht door The Flying Dutchman »

Bart-K schreef:De oude Rover V8 is van oorsprong een blok van Buick.
En Ford.
In Amerika waren ze niet te slijten omdat ze 3.5 liter maar niks vonden. Een ingenieur van Rover was op zoek naar een marine-motor en heeft toen alle rechten en tekeningen opgekocht van wat later een van de meest gebouwde motoren ter wereld is geworden.
Job.

'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.
Afbeelding
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

De reden dat buick hem zelf niet meer gebruikte is dat hij veel te duur was om te produceren t.o.v. de concurrentie.
De gewichten moest omlaag in die tijd, en aluminium was buick's manier. Echter kort daarna kwamen ze met een methode om dun metaal te gebruiken, i.p.v. het gietijzer daarvoor. Dat dunne metaal was licht genoeg en veel goedkoper dan aluminium.

Het verhaal was dat iemand van Rover bij Buick op bezoek kwam, en een alu 3.5 zag liggen in een hoek van een werkplaats(of buiten/schoot) en wel interresse had in het ontwerp.

Voor rover is een 3.5 v8 namelijk high-end en kunnen de aluminium kosten wel uit.

Maar wat heeft Ford ermee te maken? Buick(GM) staat lijnrecht tegenover Ford normaal gesproken.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

lijstje bijgewerkt 8)

zit de k serie ook in de 100 serie ?
en de spi bloken? waar worden die in gebruikt ?
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
metro '82
Metro addict
Berichten: 1177
Lid geworden op: do sep 27, 2007 9:37 pm
Woonplaats: Culemborg

Bericht door metro '82 »

metro '82 schreef:Don't forget the good old A-series engine!!

Deze is gebruikt in onder andere de Mini en Metro. En ook nog in vele andere modellen vanaf de 50's.
Nog wat extra info bij gezocht.

En nog wat info over de K-series en over de KV6.
AfbeeldingAfbeelding
Rover 45 2.0 idt club 5drs(copperleaf red) - Mini Clubman estate '78 (vermillion red) - Austin metro 1.0 special '82 (in restauratie)
http://www.mrcracing.nl http://www.hacc.nl
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Je had het blijkbaar niet door na mijn eerste post :roll: , maar k-serie sluit spi of vvc helemaal niet uit. Je kan belg zijn maar tegelijk ook bakker en blond.
De k-serie familie beslaat 1.1, 1.4, 1.6 en 1.8 motoren met het carb/spi of mpi systeem waarvan sommige 1.8's ook nog het VVC mechanisme hebben. En dan beschrijf ik alleen de 4-cylinder k-serie motoren, de KV6'en zijn eigenlijk een andere familie.

K-serie:

100-series:
1.1 8v carb
1.1 8v spi
1.1 8v mpi

1.4 8v carb
1.4 8v spi
1.4 8v mpi

1.4 16v spi (114 GTa 16v & 114 GTi)
1.4 16v mpi (114 GTi)

200-series:(wedge)

1.4 8v carb
1.4 8v spi
1.4 8v mpi

1.4 16v spi
1.4 16v Mpi

200-series:(bubble)

1.1 16v mpi
1.4 8v mpi
1.4 16v mpi
1.6 16v mpi
1.8 16v mpi VVC (Vi & BRM)

25-series:

1.1 16v mpi
1.4 16v mpi
1.6 16v mpi
1.8 16v mpi
1.8 16v mpi VVC (GTi/Vi & ZR160)

400-series:(wedge)

idem 200-series:(wedge)

400-series:(bubble)

1.4 16v mpi
1.6 16v mpi

45-series:

1.4 16v mpi
1.6 16v mpi
1.8 16v mpi

75-series:

1.8 16v mpi
1.8 16v mpi Turbo

Wat betreft de 4-cylinder k-series kom je daarmee een heel eind.

De KV6 is lekker kort:

45-series:

2.0 24v mpi
2.5 24v mpi (ZS 180)

75-series:

2.0 24v mpi
2.5 24v mpi

Maar er zijn nog zoveel andere motoren, l-series, s-series, d-series(honda), TUD(PSA), XUD(PSA), M47(BMW), enz, enz
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
MGPete
MG-R Freak
Berichten: 1970
Lid geworden op: ma aug 18, 2003 11:29 am
Woonplaats: Scheveningen
Contacteer:

Bericht door MGPete »

MG ZS:
1.4K (ZS110)
1.8K (ZS120)
2,5KV6 (ZS180)
2,0L (ZS115)
AfbeeldingAfbeelding
2005 MG ZS160VVC (aka Gimz)
1973 MG BGT (aka Maddy aka "The Lady")
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

118GTR schreef: K-serie:

200 serie coupé

1.8 vvc
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Plaats reactie