Verzopen...
Verzopen...
Ik reed vanmiddag over de Rijnbrug, vlak na Valburg noordwaarts en er barstte een flink noodweer boven me los.
Eentje van het soort dat je weinig meemaakt, zowel in hevigheid als in zwaarte.
Ik feliciteerde mezelf nog dat ik onlangs de drainage bakken goed had schoongemaakt en de afwatertuitjes had doorgestoken.
Toen die zware bui na ongeveer 15 minuten minder werd, merkte ik dat ik mijn motor-trekkracht helemaal kwijt was: hij kwam niet meer boven de 2200 toeren uit. De display gaf geen enkele waarschuwing of ander teken van leven.
Toen ik even later in de stad aankwam en enige tijd rustig op lage toeren tussen de 50 en de 80 reed, was de trekkracht weer helemaal terug.
Wat was hier aan de hand?
Turbo verzopen?
Jan E.
Eentje van het soort dat je weinig meemaakt, zowel in hevigheid als in zwaarte.
Ik feliciteerde mezelf nog dat ik onlangs de drainage bakken goed had schoongemaakt en de afwatertuitjes had doorgestoken.
Toen die zware bui na ongeveer 15 minuten minder werd, merkte ik dat ik mijn motor-trekkracht helemaal kwijt was: hij kwam niet meer boven de 2200 toeren uit. De display gaf geen enkele waarschuwing of ander teken van leven.
Toen ik even later in de stad aankwam en enige tijd rustig op lage toeren tussen de 50 en de 80 reed, was de trekkracht weer helemaal terug.
Wat was hier aan de hand?
Turbo verzopen?
Jan E.
Rover SeventyFive 1.8
Duidelijk gevalletje van een brug te ver!!
Ik heb dat twee keer meegemaakt met mijn wanabee zs,
Dit was condens die opgezogen werd door de motor.
Waardoor de luchtmassameter beinvloed werd.
Een keer ging hij stuk kreeg ik een nieuwe maar de tweede keer heb ik hem vervangen voor een pierburg lmm.
Zou in jou geval dus ook kunnen doordat water tegen de radiateur aankomt die heet is en dan condenseert, en door de motor opgezogen wordt.
Ik heb dat twee keer meegemaakt met mijn wanabee zs,
Dit was condens die opgezogen werd door de motor.
Waardoor de luchtmassameter beinvloed werd.
Een keer ging hij stuk kreeg ik een nieuwe maar de tweede keer heb ik hem vervangen voor een pierburg lmm.
Zou in jou geval dus ook kunnen doordat water tegen de radiateur aankomt die heet is en dan condenseert, en door de motor opgezogen wordt.
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
- arjan_m
- MG-R Core
- Berichten: 3507
- Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
- Woonplaats: Vlodrop
- Contacteer:
Wat heb jij met je luchtinlaat gedaan.... Dat zijn normaal maar een aantal "oogjes".... Flink lopen zagen dus...
merk je verschil? en maakt het nu niet ineens een heel zuigend geluid bij optrekken?

merk je verschil? en maakt het nu niet ineens een heel zuigend geluid bij optrekken?
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Ik heb mij egrklep vervangen door een dummy ,laten chiptunen plus een k&N filter erin en dan maakt het verschil.
Maar horen doe je hem niet, pas als je hem inkort na de harmonica dan schijn je hem te horen.
Trouwens voor die inlaat zit nog een paneeltje dat voorkomt dat er water rechtstreeks je inlaat in gaat mischien is die bij jou weg Jan.
Maar horen doe je hem niet, pas als je hem inkort na de harmonica dan schijn je hem te horen.
Trouwens voor die inlaat zit nog een paneeltje dat voorkomt dat er water rechtstreeks je inlaat in gaat mischien is die bij jou weg Jan.
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Ik vermoed dat dit het geval is, Bam. Er was aan alle kanten zoveel water om me heen dat er geen molecuul lucht meer tussenzat!bam schreef: Zou in jou geval dus ook kunnen doordat water tegen de radiateur aankomt die heet is en dan condenseert, en door de motor opgezogen wordt.
Bij mindere regenbuien (die soms ook behoorlijk heftig waren) had ik hier geen last van.
Ik ga ervan uit dat deze situatie wel erg extreem was.
Die moet ik even checken, goeie tip!bam schreef: Trouwens voor die inlaat zit nog een paneeltje dat voorkomt dat er water rechtstreeks je inlaat in gaat mischien is die bij jou weg Jan.
Thanks, Jan
Rover SeventyFive 1.8