Bandenspanning
Bandenspanning
Hey Peoplezzz,
Ik wil even van de mensen die een ZR 105 met standaard velg hebben weten op hoeveel bar ze rijden.
Garage zegt 2.2 bar. Dat hebben ze met de apk ook erin gepompt, maar auto rijd beroert en met regen is het de laatste tijd helemaal geen doen.
Op de bandenspanningtabellen bij de pomp, vind ik alleen de rovers en aan de hand daarvan ga ik uit van 2.1 en 2.3. Nou staat in de gebruikershandleiding 1.9 bar, maar dit lijkt mij zo erg laag. ik rijd nu op 2.1 bar.
Ik wil nu gewoon 200% zeker weten op welke bandenspanning ik moet rijden.
Wie kan mij het juiste antwoord geven?
Ik wil even van de mensen die een ZR 105 met standaard velg hebben weten op hoeveel bar ze rijden.
Garage zegt 2.2 bar. Dat hebben ze met de apk ook erin gepompt, maar auto rijd beroert en met regen is het de laatste tijd helemaal geen doen.
Op de bandenspanningtabellen bij de pomp, vind ik alleen de rovers en aan de hand daarvan ga ik uit van 2.1 en 2.3. Nou staat in de gebruikershandleiding 1.9 bar, maar dit lijkt mij zo erg laag. ik rijd nu op 2.1 bar.
Ik wil nu gewoon 200% zeker weten op welke bandenspanning ik moet rijden.
Wie kan mij het juiste antwoord geven?
- Boarderken
- MG-R Freak
- Berichten: 981
- Lid geworden op: di okt 25, 2005 10:19 pm
- Woonplaats: Lochristi (België)
Volgens het boekje 2.1 bar dacht ik maar ik zet mijn 17" straights steeds op 2.4 bar.
Dat je zed beroerd rijdt en al helemaal op regen?
Dan heb ik 2 vragen: welk merk banden heb je en zijn de wielen gebalanceerd?
Je mag me zeggen wat je wil van B-merk banden maar ik zal ze nooit kopen
Verder moeten je wielen uiteraard gebalanceerd zijn.
Andere mogelijkheid is een kromme velg.
Dat je zed beroerd rijdt en al helemaal op regen?
Dan heb ik 2 vragen: welk merk banden heb je en zijn de wielen gebalanceerd?

Je mag me zeggen wat je wil van B-merk banden maar ik zal ze nooit kopen

Verder moeten je wielen uiteraard gebalanceerd zijn.
Andere mogelijkheid is een kromme velg.
02/10/05 - 15/03/07: MG ZR 100 2.0 TD mk1 Trophy Blue (Total Loss)
30/03/07 - 09/05/14: Ford Fiesta S Carré 1.6 TDCI (Sold)
28/06/08 - ...: MG ZR 105 1.4i mk1 Trophy Blue (weekend/meet/show ride)
10/05/14 - ...: Ford Fiesta ST180
30/03/07 - 09/05/14: Ford Fiesta S Carré 1.6 TDCI (Sold)
28/06/08 - ...: MG ZR 105 1.4i mk1 Trophy Blue (weekend/meet/show ride)
10/05/14 - ...: Ford Fiesta ST180
- Boarderken
- MG-R Freak
- Berichten: 981
- Lid geworden op: di okt 25, 2005 10:19 pm
- Woonplaats: Lochristi (België)
Dat lijkt me ook echt teveel. Eerder negatief effect.Yme schreef:3 bar?Heeft dat één of ander positief effect ofzo?
Bij hard opgepompte banden en sneller de bocht in gaan kan je sneller gaan schuiven gezien er minder gegroefd rubber is dat nog contact heeft met de weg...
Bij 3 bar staan je banden zeer bol en gaan ze enkel in't midden slijten wat ook niet veiliger is.
Ik zeg 2.5 bar max. en er iets onder, vandaar 2.4 bar.
Tenzij je met kleine wielen (14" of 15") rijdt ofzo, dan kan ik best begrijpen dat je ze harder oppompt omdat je door de bollere bandwangen de indruk krijgt dat ie plat staat.
Maar dan nog zou ik maar max 2.5 bar nemen.
02/10/05 - 15/03/07: MG ZR 100 2.0 TD mk1 Trophy Blue (Total Loss)
30/03/07 - 09/05/14: Ford Fiesta S Carré 1.6 TDCI (Sold)
28/06/08 - ...: MG ZR 105 1.4i mk1 Trophy Blue (weekend/meet/show ride)
10/05/14 - ...: Ford Fiesta ST180
30/03/07 - 09/05/14: Ford Fiesta S Carré 1.6 TDCI (Sold)
28/06/08 - ...: MG ZR 105 1.4i mk1 Trophy Blue (weekend/meet/show ride)
10/05/14 - ...: Ford Fiesta ST180
Re: Bandenspanning
Doet de garage goed, ik zou voor straatgebruik ook gewoon 2.0 tot 2.4 pakken. Als je links en recht gelijk op spanning hebt zou ´ie niet echt baak moeten rijden (in ieder geval niet op standaard velgen). Ik denk eerder aan uitlijnen.Martijn schreef:Garage zegt 2.2 bar.
Je gebruikt geen spacers oid?
3.0 bar heeft geen zin, zal daarentegen ook niet heel erg negatief uitpakken tenzij je eventjes veel grip nodig bent. Je band-wegdek-oppervlak wordt natuurlijk kleiner.

Ik denk ten eerste dat het voor een straatauto minder belangrijk is om op een tiende je bandenspanning bij te houden, daarnaast zijn de instrumenten aan de pomp bagger.Martijn schreef:Ik wil nu gewoon 200% zeker weten op welke bandenspanning ik moet rijden.
Ga gewoon eens langs de Euromaster, laat ze vullen met stikstof en ga volgend jaar je bandenspanning weer 'ns nakijken. In de tussentijd zou ik de ZR gewoon even laten uitlijnen.
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Yeah, zou een gevolg kunnen zijn. Geld niet voor elke band overigens. Zijn ook banden die het wel prettig vinden, BCT/Wanli meuk bijvoorbeeld.WouterRover25 schreef:te hoge bar zorgt wel degelijk voor negatieve effecten. je banden zijn te rond en zullen waanzinnig snel in het midden slijten.
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
-
- Moderator
- Berichten: 4430
- Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
- Woonplaats: Botlek
- Contacteer:
Bij mij varieert het tussen de 3,5 bar en 1,3 bar ... ligt eraan waar en waarin ik rij
Maar met de 214GSi, 220TC en 418Vi had ik 'm altijd op 2,5 Bar (voor zover ik het checkte) .... is mij altijd prima bevallen.
Oh ... en ff een tipje .... KOOP NOOIT NANKANG BANDEN!! zéker niet als je boven de 75km/u wil gaan rijden

Maar met de 214GSi, 220TC en 418Vi had ik 'm altijd op 2,5 Bar (voor zover ik het checkte) .... is mij altijd prima bevallen.
Oh ... en ff een tipje .... KOOP NOOIT NANKANG BANDEN!! zéker niet als je boven de 75km/u wil gaan rijden
You can go fast ... but I can go anywhere.
...
Ok, dus als ik op 2.1 bar rijd is niet eens zo slecht. Ik rijd nu op Hankook banden, maar wil toch maar eens kijken naar een andere band. Continental en Michelin is wat duurder, maar toch wel het proberen waard als ik sommige zo hoor.
Bij de garage (geen dealer) hebben ze een stuurkogel vervangen omdat er voor de APK teveel speling op zat. Zouden het mogelijk zijn dat ze dat verkeerd hebben afgesteld of iets dergelijks??
Ik ga in ieder geval naar euromaster om eens even te kijken of het allemaal wel goed is gebalanceerd.
Bij de garage (geen dealer) hebben ze een stuurkogel vervangen omdat er voor de APK teveel speling op zat. Zouden het mogelijk zijn dat ze dat verkeerd hebben afgesteld of iets dergelijks??
Ik ga in ieder geval naar euromaster om eens even te kijken of het allemaal wel goed is gebalanceerd.