Koelvloeistof lekkage

214 216 218 220 25
RobertD

Koelvloeistof lekkage

Bericht door RobertD »

Beste MG-R leden,

Al een tijdje zit het niet mee met m'n autootje. Een maand terug werd hij plotseling verstopt onder een boom die omviel. Voor de liefhebbers heb ik nog een foto. Helaas is hij de foto wel erg onduidelijk.

Afbeelding

Maar nu doet het volgende probleem zich voor, hij lekt een hoop koelvloeistof uit het motorblok.
Kan iemand me vertellen wat de oorzaak hiervan kan zijn en wat de kosten ongeveer zullen zijn om het te repareren.

Afbeelding

Onder het uitlaat spruitstuk lekt hij behoorlijk, een foto maken ging helaas niet zo makkelijk.

Voorbaat dank voor alle info :)
MARTIN
MG-R Core

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: dan denk ik dat het de koppakking is.
als je veel zelf kan ,dan kan het voor een kleine 300€.
laat wel je kop vlakken, anders heb je grote kans dat hij weer gaat lekken.
Afbeelding
Yme
MG-R Freak

Bericht door Yme »

kan ook natuurlijk nog de uitlaat spruitstukpakking zijn maar kan idd een gevalletje HGF zijn.
RobertD

Bericht door RobertD »

Volgens mij heeft de vorige eigenaar de koppakking al vervangen.
En dan zou de olie ook troebel zijn, maar deze is helder.

Uitlaat spruitstuk pakking, is dat te doen om deze te vervangen?
MARTIN
MG-R Core

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: uit je uitlaatpakking komt geen koelvloeistof. :!:
als de kop alleen aan de buitenzijde lekt komt het ook niet bij de olie.
bij een koppakkingset zitten verder alle pakkingen die je nodig heb.
verder heb je een set nieuwe kopbouten nodig.

maar als jij al vraagt of een uitlaaatpakking te doen is, zou ik er maar niet aan beginnen denk ik.

in een garage komt het minimaal op 800€
Afbeelding
JD
MG-R Core

Bericht door JD »

je zou eerst eens moeten kijken waar de lekkage precies vandaan komt.
Op de foto's is het lastig te zien.
En anders ff mee naar een lokale garage, die kunnen je waarschijnlijk wel vertellen wat er mis mee is.
Daarna kun je bepalen of je hem bij die garage laat maken of dat je dat ergens anders laat doen.
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
RobertD

Bericht door RobertD »

hahaha 800 euro is meer dan de dagwaarde van de auto, nu ben ik al langzaam aan het kijken voor een andere auto. Maar schijnwaar moet ik sneller gaan kijken.

Deze heb ik op het oog.
HELE LANGE LINK

Wanneer de pakking bij de kop alleen vervangen moet worden, zou het wel te doen zijn voor een beginnende knutselaar?

Alvast bedankt voor de info zo ver :)
MARTIN
MG-R Core

Bericht door MARTIN »

Wanneer de pakking bij de kop alleen vervangen moet worden, zou het wel te doen zijn voor een beginnende knutselaar?
:mrgreen: als je een gedegen technische achtergrond heb en een goed werkplaatshandboek wel.
je kan ook gewoon eraan beginnen en zien waar het schip strand.
in ieder geval leer je er een hoop van.
Afbeelding
RobertD

Bericht door RobertD »

Maandag eens vragen bij van Noort wat het kost.

Misschien dat ik er zelf aan ga beginnen, ik heb eigenlijk toch wel 2 dagen tijd en dan zou ik het toch wel geregeld moeten hebben.
Grade
MG-R Addict

Bericht door Grade »

wat heeft de rovert op de teller?
''it's a rover, the engine won't turn over''

Rich hall
RobertD

Bericht door RobertD »

hij heeft 140 000 km op de teller. Dus eigenlijk voor een auto uit 91 is het niet veel.
RobertD

Bericht door RobertD »

hmmz, hij lekt aan de buitenkant van het motorblok, iemand enig idee waar dit door kan komen. Dat de koppakking kapot is, dat is duidelijk. Maar wat de oorzaak is dat vraag ik me af.
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Mij is ooit eens verteld dat de oude k serie hogere cilinderbussen had, en daardoor minder gevoelig was voor een hgf richting de cilinder maar de andere kant op.
Dat zou deze lekkage verklaren.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
RobertD

Bericht door RobertD »

nou, omdat ik redelijk optimistisch ben ingesteld had ik het koelvloeistof reservoir helemaal bijgevuld.

Ik had het al een paar dagen van te voren aan de voorkant zien druppelen toen de motor liep. Nu startte ik de auto en ging weer kijken en tot m'n grote verbazing liepen de druppels uit het motorblok. Dus deze uitgezet en weer met alle optimisme gewacht tot de volgende dag.
Toch maar een emmertje onder de auto gezet voor het geval hij nog zou lekken.
Volgende morgen, emmertje vol, reservoir leeg. Geen slangen in de buurt, en het loopt gewoon uit een naad van het motorblok dus koppakking defect.

Vandaag wat rond gebeld en het is inderdaad mogelijk dat de koppakking aan de buitenkant gescheurd is. Komt niet vaak voor, maar wel eens.

Dankjewel voor de links. Omdat de kosten voor het repareren aardig hoog zijn moet ik de optie toch maar eens gaan bekijken om het zelf te gaan proberen. Blok is niet warm gelopen dus de kop hoeft niet gevlakt te worden. Dat is dan weer een meevaller :)
Ippel

Bericht door Ippel »

Bij mij loopt de koelvloeistof ook al een aantal maanden weg. Om de vloeistof redelijk op peil te houden moet ik deze iedere twee weken bijvullen.
De koppakking (en bouten) zijn vervangen, maar ben toen zo dom geweest om de kop niet te laten vlakken. Er bevind zich geen 'mayo' onder de oliedop.

Wanneer ik de dop van het koelvloeistofreservoir helemaal dicht draai, loopt de motor de eerste paar tellen niet helemaal lekker en komt er witte rook uit de uitlaat. Als ik de dop niet helemaal strak dichtdraai (net vast zeg maar) is er niets aan de hand. De motor start dan meteen zuiver en er is ook geen rook te zien.

Misschien een overbodige vraag, maar ligt het echt aan de niet-gevlakte kop of kan er ook iets anders aan de hand zijn? Ik vind het zo vreemd dat er niets aan de hand is als ik de dop van het koelvloeistofreservoir niet helemaal dichtdraai.
Frekkel
MG-R Freak

Bericht door Frekkel »

RobertD schreef:
Misschien dat ik er zelf aan ga beginnen, ik heb eigenlijk toch wel 2 dagen tijd en dan zou ik het toch wel geregeld moeten hebben.
niet om beu te doen, maar als ik zo lees wat je typt ben je beter af met twee weken verlof om het geregeld te hebben ;)
MG ZR S1800
Plaats reactie