Vandaag gereden met de ZT.......
Allereerst de garage; jonge gasten (zoons van Hommel Daihatsu), maar wel goede gasten. Geen opdringerige verkooptrucs, maar gewoon netjes behandeld.
Wat mij betreft een aanrader, ze hebben alleen veel "verkeerde" merken staan....
En nu de ZT....
MG ZT Diesel 2004, 139000 km
Wat zijn het toch mooie auto's om te zien! Ik kreeg het onderbuikgevoel weer bij de eerste aanblikken, dus dat begon goed. Eens even rond de auto gekwijld, achter het stuur gekropen, en even snuiven.....
De stoelen zijn een groot verschil met de 75, veel meer steun in de zijkanten, aan de andere kant houdt je wel "minder" stoel over. Maar wel genoeg om lekker in te zitten. Ik had als snel mijn stand gevonden, lage zit, verder naar achter, stuur uittrekken.... En even in dat stuurtje knijpen.....
Daar was de verkoper, ze hadden me verwacht en al snel had ik de sleutels te pakken. Dus een proefrit gaan maken....... Mijn eerste ZT-rit.... Ik voel de tinteling.....
Eerste induk was goed, eerste bochtjes even voorzichtig. Op naar de snelweg, en eens even proberen op te trekken.....
Langzaamaan kan ik mijn gevoel even bedwingen en eens echt voelen aan de auto. De koppeling is niet helemaal lekker, hij pakt echt teveel onderin, waardoor terugschakelen van 3 naar 2 niet soepel loopt. Ook bij stilstand naar zijn 1 is niet echt lekker te noemen. De eerste tekenen van de koppeling zijn er al, dus een punt om te onthouden.
Daarbij vind ik de trekkacht van deze CDTi wat tegenvallen, hij gaat pas echt vlot bij hogere toeren. Hij rijdt ook een beetje zee-ig...
Even gestopt op een parkeerplaats en eens goed gekeken. Op zich goed in de lak, een kleine deukje in het portier, en wat sluit de voorbumper echt slecht aan op de rest van de carosserie.... De velgen hebben behoorlijk wat corrosie, jammer van de mooie 18 inch set. En de voorbanden zijn ook echt wel op.... Wel pas nieuwe remschijven en blokken gemonteerd, das een pluspunt
Boekjes erbij, vanaf 29.000 km is er niets meer bekend over deze auto.
De bewuste dealer even gebeld waar de toet is aangeschaft. Die wisten me wel de code van de radio te vertellen, maar verder dan ook niets anders als de geregistreerde beurt. Jammer.....
Toch vind ik het verschil in rijden enorm klein tussen een 75 en een ZT (de diesel uitvoering in ieder geval). Ja, het veercomfort is iets stugger (of eigenlijk de 75 is heel comfortabel geveerd), een BMW 3 serie is wel gelijk aan de ZT qua veercomfort. Maar verder, het sturen, het gevoel met de auto, het (uit)zicht... het is eigenlijk wel hetzelfde. Het enige grote verschil is het geluidsniveau binnnen. Mijn 75 uit 2000 was van binnen stiller, maar het hoort natuurlijk wel bij een ZT. Dus geen minpunt.
Je merkt wel de besparingen die zijn doorgevoerd met de tijd.... Geen lampjes in de zonnekleppen. Geen kapjes voor de achterlichten om de lampjes te vervangen. Geen asbak achter, geen bekerhouders in de bank, geen handgreep meer aan de bestuurderskant, maar afdekkapjes. De radio is van matige kwaliteit (er zat wel een orginele in). Maar goed dat zijn leuke upgrades voor later.
Al met al, het was leuk om eens met een ZT te rijden, maar of het deze wordt.... Er is teveel mee...
- De (kapotte) koppeling is spoedig op komst
- De luchtmassameter is stuk
- Veel gaten in en rond het dashboard (van een carkit waarschijnlijk, behoorlijk iri)
- De vergrendeling van de kofferbak is niet echt lekker, soms klikt hij 3/4 keer voordat hij opengaat.
- Aan de voorkant een aanrijding gehad, vandaar waarschijnlijk ook de slechte aansluiting van de bumper op de carosserie. Beide spatborden waren opnieuw gespoten, de motorkap dan weer niet.
Al met al bij deze ZT geen goed gevoel, maar ik heb voor mezelf wel een keus gemaakt. Ik wil toch liever een 75. Ik houd wel van die heerlijk soepele vering, en ik mis het chroom rondom bij een ZT. Een ZT-T vind ik ook mooier als een sedan. Die spoilers achterop passen er niet echt bij is mijn mening. Daarnaast vind ik het interieur in creme/hout ook gewoon mooier, net weer even meer chroom, net even chiquer.
The search continues........