scheef afslijtende banden

214 216 218 220 25
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

scheef afslijtende banden

Bericht door JD »

zijn er hier meer mensen die na het verlagen scheef afslijtende banden hebben?
Mijn voorbanden beginnen aan beide kanten aan de binnenkant harder te slijten als aan de buitenkant.
En is hier wat aan te doen?
Heb hem na het verlagen laten uitlijnen.
Gaat om een rover 25 met brm dempers en veren.
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
The Flying Dutchman
MG-R Freak
Berichten: 2090
Lid geworden op: di mei 06, 2003 4:31 pm
Woonplaats: Ihren (D) Groningen

Bericht door The Flying Dutchman »

Lijkt me niet goed uitgelijnd dus.
Job.

'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Niels 25
MG-R Freak
Berichten: 576
Lid geworden op: wo aug 09, 2006 12:29 pm
Woonplaats: Bekegem (belgie)

Bericht door Niels 25 »

mijne slijten ook af aan de binnenkanten. dit komt door de verlaging, hoe lager ge gaat hoe schever de wielen gaan staan en daardoor meer slijtage.
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

zal hem binnenkort nog eens laten uitlijnen :?
Ma kan dat helemaal niet bijgesteld worden dan als het aan de verlaging zou liggen ?
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

The Flying Dutchman schreef:Lijkt me niet goed uitgelijnd dus.
+1
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
Niels 25
MG-R Freak
Berichten: 576
Lid geworden op: wo aug 09, 2006 12:29 pm
Woonplaats: Bekegem (belgie)

Bericht door Niels 25 »

als de verlaging er juist onder zat werd hij uitgelijnd om naar de keuring te gaan. als hij op ongeveer originele hoogt staat kunnen ze het bij regelen. als de keuring dan voorbij is schroef ik hem terug naar beneden en is de uitlijnig weer niet helemaal juist. (licht gewoon veel te laag) :D
de slijtage heeft ook wel veel te maken met het merk van banden. had eerst uniroyal, deze hebben er een jaar op gelegen (20 000 km) en ze waren versleten. heb nu toyo's en deze liggen er nu al een hele tijd op.
Gebruikersavatar
The Flying Dutchman
MG-R Freak
Berichten: 2090
Lid geworden op: di mei 06, 2003 4:31 pm
Woonplaats: Ihren (D) Groningen

Bericht door The Flying Dutchman »

Hier http://home.wanadoo.nl/henk.vanbottenbu ... anging.htm staat wel een redelijk duidelijke omschrijving van wat uitlijnen eigenlijk zou moeten betekenen.
De meeste garages beperken zich echter tot het corrigeren van het toespoor, terwijl juist bij verlagen de camber veel belangrijker is, want die heb je nl zeker daardoor veranderd.
Job.

'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.
Afbeelding
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

ok,
heb er dunlop banden onderzitten.
Alleen heb jij hem meer verlaagd als de mijne.
Ik heb er originele brm dempers onderzitten en die zijn dus standaard onder een brm. En het lijkt mij dat ze bij een brm ook niet scheef afslijten :?
Dus ik denk dat het idd met uitlijnen te maken heeft.

*edit*
kan je die camber bij een 25 ook bijstellen dan?
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
Niels 25
MG-R Freak
Berichten: 576
Lid geworden op: wo aug 09, 2006 12:29 pm
Woonplaats: Bekegem (belgie)

Bericht door Niels 25 »

JD schreef:ok,
heb er dunlop banden onderzitten.
Alleen heb jij hem meer verlaagd als de mijne.
Ik heb er originele brm dempers onderzitten en die zijn dus standaard onder een brm. En het lijkt mij dat ze bij een brm ook niet scheef afslijten :?
Dus ik denk dat het idd met uitlijnen te maken heeft.

*edit*
kan je die camber bij een 25 ook bijstellen dan?
ja, zal dan wel aan de uitlijnig liggen. om het camber te verminderen schroeven ze de auto gewoon omhoog tot originele hoogte. als het dan nog niet goed is regelen ze het hier en daar nog een beetje bij.
Gebruikersavatar
Grade
MG-R Addict
Berichten: 436
Lid geworden op: za jul 04, 2009 5:33 am
Woonplaats:
Locatie: Heerenveen

Bericht door Grade »

buiten het uitlijnen om werkt een onjuiste bandenspanning ook niet positief op de slijtage... of het te hard scheuren over mini rotondes maar dan is het meestal 1 (achter) band.
''it's a rover, the engine won't turn over''

Rich hall
Gebruikersavatar
Robbrm
MG-R Fanatic
Berichten: 162
Lid geworden op: ma okt 20, 2008 7:03 pm
Woonplaats: Oost-Souburg, Garage

Bericht door Robbrm »

Niels 25 schreef: ja, zal dan wel aan de uitlijnig liggen. om het camber te verminderen schroeven ze de auto gewoon omhoog tot originele hoogte. als het dan nog niet goed is regelen ze het hier en daar nog een beetje bij.
maar kan je je camber dan veranderen met die verlagingset ?, ik weet dat het bij de originele ophanging niet gaat omdat de veerpoot van boven geen sleufgaten heeft om te veranderen van stand, en er op je draagarm ook geen stelmogelijkheid op zit,

wat grade trouwens zegt is ook zo, je ziet ook veel scheurijzers zoals bijvb taxi's die scheefafgesleten banden hebben vanwege het scheurwerk.

http://www.timloto.org/download/pdf_les ... poring.pdf
hier nog een hele goeie PDF over wielstanden, heb ik laatst nog gebruikt voor school.

heb je je vorig uitlijnrapport nog? als je die nog heb kan je aan de hand daarvan die gegeven vergelijken met de werkplaatshandboek gegevens of het wel klopt

edit; link werkt niet echt bij mij, maar als je dit in een venster kopieert/plakt werkt het weer wel, of google ' Timloto, sporing '
Laatst gewijzigd door Robbrm op zo jul 11, 2010 1:35 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
"Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today"
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

nee, heb er geen rapport van.
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
Niels 25
MG-R Freak
Berichten: 576
Lid geworden op: wo aug 09, 2006 12:29 pm
Woonplaats: Bekegem (belgie)

Bericht door Niels 25 »

gewoon ff in een bandencentrale laten uitlijnen. dan ben je zeker dat ze goed staan ;)
Gebruikersavatar
Gerald-17
MG-R Core
Berichten: 3021
Lid geworden op: zo aug 10, 2003 1:10 pm
Woonplaats: Zuidwolde (DR)
Contacteer:

Bericht door Gerald-17 »

idd, ga gewoon naar een kwik-fit oid. daar hebben ze de apparatuur ervoor, en weet je zeker dat t goed komt 8)
Gebruikersavatar
Grade
MG-R Addict
Berichten: 436
Lid geworden op: za jul 04, 2009 5:33 am
Woonplaats:
Locatie: Heerenveen

Bericht door Grade »

gerald grappenmaker
''it's a rover, the engine won't turn over''

Rich hall
Gebruikersavatar
The Flying Dutchman
MG-R Freak
Berichten: 2090
Lid geworden op: di mei 06, 2003 4:31 pm
Woonplaats: Ihren (D) Groningen

Bericht door The Flying Dutchman »

Nou ja zeg. Rare Drenth. Ik had er nog bij willen zeggen ga naar een goed bandencebtrum en dus niet naar de QuickSh*t. :mrgreen:
Job.

'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.
Afbeelding
Plaats reactie