Chiptuning Rover 75 2.0 v6
-
- MG-R Regular
- Berichten: 80
- Lid geworden op: vr mei 12, 2006 1:07 pm
- Woonplaats:
Chiptuning Rover 75 2.0 v6
Op verschillende plaatsen in dit forum lees ik enthousiaste verhalen over het chiptunen van een Rover 75 met dieselmotor. Over chiptunen van benzinemotorverseis vind ik hier echter niets. Nu ben ik tegengekomen dat je voor 400 euro ook je benzineRover kan chiptunen. Voor mijn Rover met een 2.0 v6 betekent dit een stijging van het vermogen van 150 naar 165 pk en koppel van 185 nm naar 205 nm. Bij een Belgische chiptuner zag ik zelfs 167 pk en 222 nm. Graag lees ik jullie ervaringen met het chiptunen van de benzinevarianten, in het bijzonder de 2.0 v6-variant.
- Steven Rover
- MG-R Freak
- Berichten: 966
- Lid geworden op: vr sep 29, 2006 3:51 pm
- Woonplaats:
- Locatie: Gelderland
- Johnny_D
- MG-R Freak
- Berichten: 5202
- Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
- Woonplaats: Alblasserdam
als je echt resultaat wilt hebben van chippe, heb je tog echt een turbo nodig.
bij een non turbo krijg je wel iets meer pk en koppel, maar lang niet zo veel als bij een turbo.
Daarom is het bij een diesel turbo wel nuttig om te doen. die krijgen er meer pk van, een shit load aan koppel bij.
als je dan tog wil gaan tune, denk dan eerst eens aan bijvoorbeeld een ander. filter hier me berijk je vaak een soort gelijk efeckt als bij een chip.
tusse de 2 en 5pk winst en wat extra koppel.
Een andere pijp(dus 1 die wat dikker is en minder weerstand heeft) doet ook nog wonderen. maar dat is eigen smaak natuurlijk, want met een open pijp heb je wel gelijk die v6 roffel
bij een non turbo krijg je wel iets meer pk en koppel, maar lang niet zo veel als bij een turbo.
Daarom is het bij een diesel turbo wel nuttig om te doen. die krijgen er meer pk van, een shit load aan koppel bij.
als je dan tog wil gaan tune, denk dan eerst eens aan bijvoorbeeld een ander. filter hier me berijk je vaak een soort gelijk efeckt als bij een chip.
tusse de 2 en 5pk winst en wat extra koppel.
Een andere pijp(dus 1 die wat dikker is en minder weerstand heeft) doet ook nog wonderen. maar dat is eigen smaak natuurlijk, want met een open pijp heb je wel gelijk die v6 roffel

-
- MG-R Regular
- Berichten: 80
- Lid geworden op: vr mei 12, 2006 1:07 pm
- Woonplaats:
Een bedrijf in Lichtenvoorde beloofde mij bij chiptuning een vermogenstoename van 18 pk en een koppeltoename van 29 Nm voor een prijs van 225 euro (zonder vermogensgrafieken) hetgeen voor mij reden was de auto daar naar toe te brengen. De boordcomputer gaf echter de melding dat deze beveiligd was zodat het niet mogelijk was voor hen in de computer te komen. Dus nog steeds 150 pk ipv de beloofde 168. Heeft iemand van jullie ook ervaringen met beveiligde boordcomputers?
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
En waar baseerd dat bedrijf het dan op?
Hebben ze tig Rover 75's gechipt, die een andere computers hadden dan jij?
Of hebben ze het nog nooit gedaan, zijn de waardes uit de grote duim gezogen, en vervolgens schrikken ze dat het geen VW product is, en kan het opeens niet?
Eerlijk gezegt ken ik de ECU's van de 75 niet, maar de ECU's van de andere rover-mg autos van die leeftijd(MEMS3) kunnen het wel, en ook zoals je al gevonden had is het ook mogenlijk bij de 75 diesel(BMW ECU, en rover deed zelf ook aan chiptuning). Daarnaast is er wetgeving van kracht waarin eist dat je tot op een bepaald niveau de ECU in kan. Het lijkt me dus zeer sterk dat het echt totaal niet kan, maar wellicht heb je een specialist nodig.
Hebben ze tig Rover 75's gechipt, die een andere computers hadden dan jij?
Of hebben ze het nog nooit gedaan, zijn de waardes uit de grote duim gezogen, en vervolgens schrikken ze dat het geen VW product is, en kan het opeens niet?
Eerlijk gezegt ken ik de ECU's van de 75 niet, maar de ECU's van de andere rover-mg autos van die leeftijd(MEMS3) kunnen het wel, en ook zoals je al gevonden had is het ook mogenlijk bij de 75 diesel(BMW ECU, en rover deed zelf ook aan chiptuning). Daarnaast is er wetgeving van kracht waarin eist dat je tot op een bepaald niveau de ECU in kan. Het lijkt me dus zeer sterk dat het echt totaal niet kan, maar wellicht heb je een specialist nodig.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Er word op marktplaats gewaarschuwd voor een tunings bedrijf in Lichtenvoorde.kerkhoff.gjwm schreef:Een bedrijf in Lichtenvoorde
Ik zou zeggen andere einddemper en ander luchtfilter geeft voor het gevoel een vermogenstoename door het geluid en waarschijnlijk is het nog waar ook maar hooguit 10 pk
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Ik laat de ZT-T gewoon weer bij m'n "kennisje" chippen (was terug gechipt voor APK een paar jaar terug; iets over rookgordijnen en te ver gaan; maar ik word echt helemaal gestoord van dat apparaat; zeker na twee keer ring-rijden) voor een kratje pils. Dat geouwehoer altijd over moeilijk-doenerij van chiptunings-bedrijven en rollenbanken (die het uiteindelijk duur maken en tijdrovend) en betrouwbaarheid.
Gewoon met je tengels van benzine-motoren afblijven, dat heeft geen zin tenzij je met je BMW naar Alpina of Hartge gaat en ze tegelijkertijd een luchtfiltertje en wat tweaken aan je gasklep positie (BMW's gaan vaak niet op 100% nauwkeurig, vaak gaan ze te ver open en dus weer dicht). Die paar pk's die je theoretisch wint ga jij geen stoplichtsprint op winnen.
Diesels daarentegen kan je gewoon veel beter opstoken door middel van chippen. De ZT ging van 131pk naar ruim 170pk en liet iedereen achter zich (mede omdat je bij schakelen een rookgordijn achterliet waar de beroepsterroristen nog een puntje aan kunnen zuigen). Sloten koppel en daarmee een heerlijke kilometer vreter. Van 0 naar 200 in de vijfde versnelling
Je moet gewoon iemand weten die verstand van zaken heeft en die je vertrouwd.
Gewoon met je tengels van benzine-motoren afblijven, dat heeft geen zin tenzij je met je BMW naar Alpina of Hartge gaat en ze tegelijkertijd een luchtfiltertje en wat tweaken aan je gasklep positie (BMW's gaan vaak niet op 100% nauwkeurig, vaak gaan ze te ver open en dus weer dicht). Die paar pk's die je theoretisch wint ga jij geen stoplichtsprint op winnen.
Diesels daarentegen kan je gewoon veel beter opstoken door middel van chippen. De ZT ging van 131pk naar ruim 170pk en liet iedereen achter zich (mede omdat je bij schakelen een rookgordijn achterliet waar de beroepsterroristen nog een puntje aan kunnen zuigen). Sloten koppel en daarmee een heerlijke kilometer vreter. Van 0 naar 200 in de vijfde versnelling

Je moet gewoon iemand weten die verstand van zaken heeft en die je vertrouwd.

Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
Inderdaad wat Riksel zegt, benzinemotoren chiptunen is gewoon geld weggooien.
Ik heb zelf auto's getuned (alleen VAG en Franse wagens en alleen DIESEL). En ik kan er een lang verhaal van maken maar om het kort te houden zeg ik... doe het niet.
Voorbeeld...
Benzinewagens plusminus 3% vermogenswinst...
Dieselwagens maximaal rond de 30% mogelijk. (1.9 TDI van volkswagen iig)
Ik heb zelf auto's getuned (alleen VAG en Franse wagens en alleen DIESEL). En ik kan er een lang verhaal van maken maar om het kort te houden zeg ik... doe het niet.
Voorbeeld...
Benzinewagens plusminus 3% vermogenswinst...
Dieselwagens maximaal rond de 30% mogelijk. (1.9 TDI van volkswagen iig)

Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997