verlichting
-
m.heimel
verlichting
welke xenonverlichting mag ik op mijn 416si monteren zonder dat ik een bekeuring krijg
[/b][/i]
- 118GTR
- MG-R Core
- Contacteer:
alle
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
-
JGK
-
rakram1
Re: verlichting
Inderdaad alle, maar let wel: bij 12000K kunnen sommige keurmeesters moeilijk gaan doen, omdat de kleur behoorlijk paars is en de wet eigenlijk voorschrijft dat er alleen maar geel of wit licht gevoerd mag worden. Met de komst van Xenonverlichting is daar dus blauw bij toegevoegd.m.heimel schreef:welke xenonverlichting mag ik op mijn 416si monteren zonder dat ik een bekeuring krijg[/b][/i]
Bij 12000K is er bijna geen wit licht meer te bekennen, tot en met 10000K nog wel.
Nogmaals het hoeft dus geen probleem te zijn, maar ik weet uit ervaring dat er diverse APK keurmeesters en zelfs de keurmeester van de RDW (kwam langs ivm een steekproef) hierover moelijk kunnen doen.
kijk ook eens hier: http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=14892
hoezo onduidelijk voor de politie zelf ?
Je ziet dat er zelfs 1 agent is die zegt dat ie zich er niet aan zal branden
-
Edgecrusher
Originele sets zijn ca. 5600k dacht ik.
Ik zou niet hoger gaan dan 8000k.
Hoger wordt inderdaad te blauw en kan problemen gaan geven bij keuring/ controle. (alleen geel/wit licht is toegestaan)
Volgens mij wordt het nu ook toegestaan bij auto's voor 2007 zonder automatische hoogteverstelling en koplampreiniginsinstallatie, maar wel met een maximale k-waarde.
Het zou kunnen dat ondanks after-market nu wel toegestaan wordt ze wel strenger op de kleur gaan controleren en m.b.t. de kleur en lichtbeeld de regels nog wel gaan aanscherpen.
Hoger wordt inderdaad te blauw en kan problemen gaan geven bij keuring/ controle. (alleen geel/wit licht is toegestaan)
Volgens mij wordt het nu ook toegestaan bij auto's voor 2007 zonder automatische hoogteverstelling en koplampreiniginsinstallatie, maar wel met een maximale k-waarde.
Het zou kunnen dat ondanks after-market nu wel toegestaan wordt ze wel strenger op de kleur gaan controleren en m.b.t. de kleur en lichtbeeld de regels nog wel gaan aanscherpen.
-
rakram1
Ik heb 10000K in mijn 416Si en dat levert geen problemen op. Dus ik denk dat je tot 10000K probleemloos kan monteren maar dat 12000K problematischer wordt mbt APK e.d.Edgecrusher schreef:Originele sets zijn ca. 5600k dacht ik.
Het problematische zit hem namelijk in de definiering van wit licht, op de link naar het forum van de politie lees je dit ook:
ook bij 10000K heb je enige vorm van wit licht afhankelijk van hoe je ervoor staat. Door de Xenon oogt het blauw, maar er zit dus wel degelijk wit licht in. Tja, als zelfs de diender het niet meer weet
Bij 12000K heb je zo goed als geen wit meer licht erin zitten.
-
Ramonster
maar we weten allemaal hoe F****D UP dat licht uitziet als er van de sjonnies met blauw/groen/paars/oranje/ROOD ? compleet verkeerd afgesteld "hei ik zelf ekkes ingebouwet, moei woar !" klote verlichting achterop komen rijden ...
erger me mateloos af en toe
(nou is daar bij mij niet veel voor nodig :P maar goed)
-
Edgecrusher
Er zal vast wel een handig apparaatje zijn/ komen waar dit zo te meten is i.p.v. 1-op-het-oog methodes...Het problematische zit hem namelijk in de definiering van wit licht, op de link naar het forum van de politie lees je dit ook:
Dus waarom problemen opzoeken?
Ps volgens mij heeft het boven 8000 ook geen nut meer,
het lijkt is witter/ blauwer, maar de effectieve lichtopbrengst wordt er niet beter/ meer van.
Ga maar na, hoe verder je naar het uv verschuift hoe minder je ziet.
Kan best zijn dat 5600 optimaal is.
-
rakram1
Ook dat is gewenning, zowel het mateloos ergeren als dat daar niet veel voor nodig isRamonster schreef:maar we weten allemaal hoe F****D UP dat licht uitziet als er van de sjonnies met blauw/groen/paars/oranje/ROOD ? compleet verkeerd afgesteld "hei ik zelf ekkes ingebouwet, moei woar !" kl*t* verlichting achterop komen rijden ...
Nee ff serieus: Het probleem is idd als mensen zelf gaan inbouwen en niet opletten ze idd behoorlijk kunnen verblinden, gevaarlijk zelfs !
Maar ik persoonlijk vind Xenon 1 van de allerbeste veiligheidsproducten die de laatste jaren is uitgevonden/uitgebracht.
Dat de gemiddelde sjonnie het product is gaan gebruiken als styling object vanwege de kleur das alleen maar jammer.
Xenon is en blijft een veiligheidsproduct, hier draait het om zien en gezien worden. Het verschil tussen die fietser wel of niet kunnen zien.
Wat mij betreft zou iedereen aan de Xenon moeten.
Heb vorig jaar (of was het nou 2 jaar geleden) eens met mn vorige auto met Xenon in een heftige sneeuwbui gereden. In 1 woord: FANTASTISCH !!
Ik had nog zoveel zicht, dat zelfs mijn vrouw (!) het niet kon geloven.
En laten we eerlijk wezen: het zal toch ook een zorg zijn eigenlijk welke kleur dat ding uitstraalt, het gaat hier om de veiligheid.
Niets meer en niets minder.
Groeten,
Een fanatieke Xenon fanaat
-
wangson
Zoals rakram1 zei, bij slecht weer verschiet ik ook nog steeds hoeveel licht ik heb met mn xenons.
Ook de reflectie van verkeersborden, fluostrips, fietsers is veel groter bij xenon dan bij halogeen...
Om eventjes te lullen over de kleuren:
Ik heb als dimlichten 8500k, mooi helder azuurblauw licht, zeer opvallend, schiet altijd tussen de (fabriek-af) xenon uit.
Als faren heb ik 5000k zitten, deze geven het bijna het meeste licht (maar de kleur is wit, valt dus minder op).Goed voor donkere wegen.
Als mistlampen heb ik 12000k zitten, donker blauw/paars licht, bij regen kun je ze best niet opzetten, want ze reflecteren veeeeel te hard en zie je zelf slechter, laat staan verblinding bij tegeliggers?
Hieronder wat gegevens ter informatie. Dus hoe blauwer (hoger de kelvin waarde), hoe minder lummen je gaat verkrijgen.

Ook de reflectie van verkeersborden, fluostrips, fietsers is veel groter bij xenon dan bij halogeen...
Om eventjes te lullen over de kleuren:
Ik heb als dimlichten 8500k, mooi helder azuurblauw licht, zeer opvallend, schiet altijd tussen de (fabriek-af) xenon uit.
Als faren heb ik 5000k zitten, deze geven het bijna het meeste licht (maar de kleur is wit, valt dus minder op).Goed voor donkere wegen.
Als mistlampen heb ik 12000k zitten, donker blauw/paars licht, bij regen kun je ze best niet opzetten, want ze reflecteren veeeeel te hard en zie je zelf slechter, laat staan verblinding bij tegeliggers?
Hieronder wat gegevens ter informatie. Dus hoe blauwer (hoger de kelvin waarde), hoe minder lummen je gaat verkrijgen.

- Sander02
- MG-R Freak
Zo ff een heel oud topic nieuw leven in blazen. 1 van mijn voorlampen heeft het begeven, dus dacht ik das een mooie gelegenheid ze beide eens te vervangen.
Ik vind de orginele lampen wat weinig licht geven. Niet echt ver zicht in het donker.
Raden jullie een bepaald model/type aan voor een 416?
Ik begrijp dat Xeon verlichting een dure grap is aangezien het om een hele kit gaat.
Welke raden jullie aan als je alleen de lampen wil vervangen?
Ik vind de orginele lampen wat weinig licht geven. Niet echt ver zicht in het donker.
Raden jullie een bepaald model/type aan voor een 416?
Ik begrijp dat Xeon verlichting een dure grap is aangezien het om een hele kit gaat.
Welke raden jullie aan als je alleen de lampen wil vervangen?
Laatst gewijzigd door Sander02 op ma mei 10, 2010 1:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
416SI 1996
- Sander02
- MG-R Freak
Dis ook wel mooi:
Philips Nighlight met 3 kleur zones:
http://www.lighting.philips.com/nl_nl/c ... ng&lang=nl
Philips Nighlight met 3 kleur zones:
http://www.lighting.philips.com/nl_nl/c ... ng&lang=nl
416SI 1996
- tomcat.t16
- MG-R Core
Xenon in een auto waarvoor het niet gemaakt is is kut. Vooral voor de tegenliggers. Bovendien zou ik nooit xenon in mijn auto knallen omdat het alleen maar goed reflecteert en anders niets. Heb zelf standaard xenon op mijn motor en daar baal ik wel van. Donkere dingen zie je niet goed.
Maar goed, dat is mijn mening. Doe mij maar die hele goede halogeentjes van Philips. Bluevision ofzo.
Maar goed, dat is mijn mening. Doe mij maar die hele goede halogeentjes van Philips. Bluevision ofzo.
Laatst gewijzigd door tomcat.t16 op ma mei 17, 2010 12:50 am, 1 keer totaal gewijzigd.
˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuoRover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997