Hallo Allen.
Het werd tijd voor een update dacht ik zo , De 180 heeft ondertussen 141000km gereden wat inhoud dat ik er zo,n 15000km voor m,n rekening kan nemen.
Toen de winter inviel en er sneeuw lag was het werkelijk rampzalig om in de Zs te rijden , Heb snel winterbanden + alu velgen aangeschaft en gelukkig was het leed toen geleden.
Nou ja geleden ; De koppeling begon roet in het eten te gooien .
De auto wou soms niet in de 1 of achteruit en begon soms te kruipen terwijl de koppeling in was.
Dacht eerst dat het aan de bediening lag , dit omdat de bediening zwak ontworpen is . De steun van de hulpcilinder is zwak en ook de hulpcilinder zelf is niet degelijk.
Specialist Terpstra in Kollum had een andere mening ; De diafragma van de drukgroep moest de oorzaak zijn.
Helaas had hij gelijk
Ik besloot het groot aan te pakken ; complete drukgroep vervangen maar ook de bak die ligt jankte besloot ik te laten vervangen door 1 die nog maar 50000km ervaring had.
Het resultaat mocht er zijn , en goed werkende koppeling en een totaal stille bak.
Tja het heeft mij wel veel euro,s gekost maar al met al heb ik geen slecht gevoel bij het geheel'.
De Zs bevalt mij verder prima , de match met Lpg[3] is perfect en je rijdt niet als een grijze muis.
Beste Mensen dit was het weer tot de volgende update....
Ondanks het feit dat er geen reactie,s gekomen zijn op mijn vorige bijdrage toch wederom een update...
Koelvinstoring incl vermeend Lpg probleem (142.000 km)
Plotseling ontstond er tijdens een koude start een koelvin storing.
De vin draaide direct als een tierelier en zelfs toen de zekering verwijderd werd ! ging hij gewoon door met draaien.
Een 10 tal minuten daarna onstond er ook nog een lpg storing , de auto liep al op lpg maar schakelde terug op benzine .
Auto gelijk naar m,n vaste garage Terpstra in Kollum die concludeerde dat de regelunit van de vin defect moest zijn.
Nadat deze unit vervangen was bleek de lpg storing ook verdwenen.
Hier mijn theorie .
Auto op lpg3 start op benzine en schakeld over als koelwater bepaalde temp. heeft bereikt .
In dit geval; Starten koude motor > Thermostaat dicht gewenste temp. voor lpg snel bereikt en schakeld dus over naar lpg.
Vin draait ten onrechte als een gek en als dan de thermostaat opengaat onstaat er een overvloed aan sterk gekoelde koelvloeistof.
Deze koelvloeistof bereikt ook de temp. sensor gemonteerd op de verdamper [ Prins Vsi] .
Sensor meet een te lage temp. geeft deze door aan de lpg computer en de computer schakeld gelijk over naar benzine .
Dit is de theorie , reactie,s zijn welkom.
Oh ja gelijk even Apk zonder problemen.
Tot Horens
normaal onderhoud. (144.000 km)
Tja en er gaan natuurlijk ook zaken defect welke je kunt scharen onder normaal onderhoud.
1; Uitlaat middenstuk lek , volgens mij was het nog het originele deel dus deze heeft zich goed gehouden.
2;Accu ook nog de originele werd minder en vervangen door een Varta Silver Dynamic
Voorkomen is beter dan genezen
Elke motor heeft een zwak punt dus ook de hier gemonteerde Kv6.
Het relatief zwakke punt is het Variable Intake System (VIS)
Maw het variabele inlaat systeem , bestaande uit een huis met microschakelaars en vlinderkleppen .
Indien defect gelijk te horen door het rammelen/ ratelen van het geheel.
Nu las ik op een Engelse site dat aanbevolen wordt preventief een oil catch tank te monteren , deze voorkomt dat er sludge en overige oliedampen/resten in het inlaatsysteem komen.
Het was mij al wel opgevallen dat het luchtfilter heel snel erg smerig werd en dat onder aan het luchtfilterhuis olie ! zichtbaar was.
In ieder geval , Oil catch tank reeds gemonteerd .
Ondertussen ca 700 km verder en filter blijft schoon en droog.
Prut wordt nu dus opgevangen in de oil catch tank .
Ik houd u op de hoogte .
Nb , Kv6 werd ook gemonteerd in Rover 75 en Land Rover freelander dus hier gaat dit ook op .
Tot Horens