De eerste 3000 km in een Zs 180.....

Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9117
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: ik snap dat je je geen zorgen maakt.
ik heb diverse fora erop nagelezen ,en het blijk idd meer voor te komen.
ikzelf heb er geen last van,zoals de meeste met een lage km stand.
het komt pas later met meer km's.
wat voor mij toch een reden van ongerustheid teweeg brengt omdat dit dan toch samenhangt met extra slijtage.
van alle rovers die ik gehad heb is er maar één geweest die tikte bij een koude start ,en dat is onze huidige 25 .
die hoor je zachtjes tikken totdat ze wat warmer word en dan is het weg.
dit wijt ik aan een of meer hydr klepstoters .
Afbeelding
schneider

Bericht door schneider »

dan heb jij meer geluk dan ik

Ik hoor meer mijn motor tikken dan draaien als hem koud staat.
Het is echt niet normaal meer als je het zou horen :mrgreen:

wel een 1.4 zr
Theo
MG-R Freak
Berichten: 513
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 1:48 pm
Woonplaats: Terwispel

update rijden in een zs 180...

Bericht door Theo »

Hallo Allen.

Het werd tijd voor een update dacht ik zo , De 180 heeft ondertussen 141000km gereden wat inhoud dat ik er zo,n 15000km voor m,n rekening kan nemen.
Toen de winter inviel en er sneeuw lag was het werkelijk rampzalig om in de Zs te rijden , Heb snel winterbanden + alu velgen aangeschaft en gelukkig was het leed toen geleden.
Nou ja geleden ; De koppeling begon roet in het eten te gooien .
De auto wou soms niet in de 1 of achteruit en begon soms te kruipen terwijl de koppeling in was.
Dacht eerst dat het aan de bediening lag , dit omdat de bediening zwak ontworpen is . De steun van de hulpcilinder is zwak en ook de hulpcilinder zelf is niet degelijk.
Specialist Terpstra in Kollum had een andere mening ; De diafragma van de drukgroep moest de oorzaak zijn.
Helaas had hij gelijk :cry:
Ik besloot het groot aan te pakken ; complete drukgroep vervangen maar ook de bak die ligt jankte besloot ik te laten vervangen door 1 die nog maar 50000km ervaring had.
Het resultaat mocht er zijn , en goed werkende koppeling en een totaal stille bak.
Tja het heeft mij wel veel euro,s gekost maar al met al heb ik geen slecht gevoel bij het geheel'.
De Zs bevalt mij verder prima , de match met Lpg[3] is perfect en je rijdt niet als een grijze muis. :D
Beste Mensen dit was het weer tot de volgende update....

Ondanks het feit dat er geen reactie,s gekomen zijn op mijn vorige bijdrage toch wederom een update... :?

Koelvinstoring incl vermeend Lpg probleem (142.000 km)
Plotseling ontstond er tijdens een koude start een koelvin storing.
De vin draaide direct als een tierelier en zelfs toen de zekering verwijderd werd ! ging hij gewoon door met draaien.
Een 10 tal minuten daarna onstond er ook nog een lpg storing , de auto liep al op lpg maar schakelde terug op benzine .
Auto gelijk naar m,n vaste garage Terpstra in Kollum die concludeerde dat de regelunit van de vin defect moest zijn.
Nadat deze unit vervangen was bleek de lpg storing ook verdwenen.
Hier mijn theorie .
Auto op lpg3 start op benzine en schakeld over als koelwater bepaalde temp. heeft bereikt .
In dit geval; Starten koude motor > Thermostaat dicht gewenste temp. voor lpg snel bereikt en schakeld dus over naar lpg.
Vin draait ten onrechte als een gek en als dan de thermostaat opengaat onstaat er een overvloed aan sterk gekoelde koelvloeistof.
Deze koelvloeistof bereikt ook de temp. sensor gemonteerd op de verdamper [ Prins Vsi] .
Sensor meet een te lage temp. geeft deze door aan de lpg computer en de computer schakeld gelijk over naar benzine .
Dit is de theorie , reactie,s zijn welkom.
Oh ja gelijk even Apk zonder problemen.
Tot Horens

normaal onderhoud. (144.000 km)
Tja en er gaan natuurlijk ook zaken defect welke je kunt scharen onder normaal onderhoud.
1; Uitlaat middenstuk lek , volgens mij was het nog het originele deel dus deze heeft zich goed gehouden.
2;Accu ook nog de originele werd minder en vervangen door een Varta Silver Dynamic

Voorkomen is beter dan genezen :)

Elke motor heeft een zwak punt dus ook de hier gemonteerde Kv6.
Het relatief zwakke punt is het Variable Intake System (VIS)
Maw het variabele inlaat systeem , bestaande uit een huis met microschakelaars en vlinderkleppen .
Indien defect gelijk te horen door het rammelen/ ratelen van het geheel.
Nu las ik op een Engelse site dat aanbevolen wordt preventief een oil catch tank te monteren , deze voorkomt dat er sludge en overige oliedampen/resten in het inlaatsysteem komen.
Het was mij al wel opgevallen dat het luchtfilter heel snel erg smerig werd en dat onder aan het luchtfilterhuis olie ! zichtbaar was.
In ieder geval , Oil catch tank reeds gemonteerd .
Ondertussen ca 700 km verder en filter blijft schoon en droog.
Prut wordt nu dus opgevangen in de oil catch tank .
Ik houd u op de hoogte .
Nb , Kv6 werd ook gemonteerd in Rover 75 en Land Rover freelander dus hier gaat dit ook op .

Tot Horens
Mijn voorkeur gaat uit naar incourante bolides daarom in bezit van MG ZS 180 , Sunbeam Sceptre,Sunbeam Rapier en Chrysler 2 litres
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mg-zs-180-2001/
Theo
MG-R Freak
Berichten: 513
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 1:48 pm
Woonplaats: Terwispel

update de eerste 3000 km in een mg zs 180

Bericht door Theo »

Beste mensen .

Dit item heeft een update ondergaan :D
Meld het maar even omdat ik bang ben dat het anders niet opvalt en dus niet gelezen zal worden.

groet uit elfstedentochtland
Mijn voorkeur gaat uit naar incourante bolides daarom in bezit van MG ZS 180 , Sunbeam Sceptre,Sunbeam Rapier en Chrysler 2 litres
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mg-zs-180-2001/
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8445
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

Je topic schuift alleen weer naar boven als er een nieuw bericht word geplaatst.
Als je alleen tekst toevoegd in een bestaand bericht valt dit inderdaad niemand op ;)

Maaruh... ondanks de extra kosten bevalt de ZS nog steeds??
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Theo
MG-R Freak
Berichten: 513
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 1:48 pm
Woonplaats: Terwispel

Bericht door Theo »

Bart-K schreef:Je topic schuift alleen weer naar boven als er een nieuw bericht word geplaatst.
Als je alleen tekst toevoegd in een bestaand bericht valt dit inderdaad niemand op ;)

Maaruh... ondanks de extra kosten bevalt de ZS nog steeds??
Hallo Bart.

Ja ondanks de kosten bevalt hij toch goed !.
Ik bekijk het maar zo , bij mijn vorige auto [ impreza] had ik in het begin ook veel kosten maar daarna niet meer.
Daar komt bij dat ik op gas rijd dus elke keer bij de pomp is het weer lachen. :D :D
Mijn voorkeur gaat uit naar incourante bolides daarom in bezit van MG ZS 180 , Sunbeam Sceptre,Sunbeam Rapier en Chrysler 2 litres
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mg-zs-180-2001/
Plaats reactie